Vă spun din experiență că aproximativ jumătate din site-urile din România au carențe SEO care pot fi „reparate” foarte ușor. Dacă veți parcurge textul o să fiți convinși că am dreptate și, mai mult, vă arăt felul în care să explorați singuri. În acest text voi prezenta chestiuni elementare care nu se vor schimba foarte curând. Vă voi prezenta câteva aspecte despre care putem spune că sunt veșnice, căci de când mă ocup eu de SEO acestea au fost mereu importante. Importanța a ceea ce relev în acest articol nu s-a schimbat niciodată.
Informațiile de mai jos sunt valabile pentru cei care lucrează în sisteme CMS, respectiv wordpress, Magenta, Joomla și care or mai fi. Acestea sunt cele mai folosite la ora actuală și prevăd că se vor dezvolta în continuare. Pentru web designerii care scriu în HTML direct, nu cred că e cazul de explicații.
Înainte însă de aceste mici șmecherii de SEO, vă invit să aflați câteva considerații (aproape 100%) personale despre ultimul „breaking news” de la Google. Bineînțeles, iarăși s-au schimbat câte ceva…
Astfel, în urmă cu câteva zile aflam ultimele știri „senzaționale”. Una dintre ele ne spune că a fost extinsă facilitatea de AI Overview la încă șase țări, acum fiind șapte. Iar a doua mare informație se referă la faptul că Google a definitivat update-ul din august al algoritmului său.
AI Overview face ridicol rolul SERP-ului?
Deci, facilitatea aceasta de a folosi inteligența artificială pentru a ne recomanda ce să urmărim în legătură cu un anumit subiect, atunci când căutăm cu Google, ar putea să pară ca o intruziune forțată și nefirească în bunul nostru simț. Și vine pe fondul a mari discuții în legătură cu utilitatea funcției. Încă nu este limpede utilitatea acestei extensii de Overview.
Pe românește, cam ce înseamnă extensia asta? Din articolul de pe Search Engine Journal aflăm că atunci când ne interesează un anumit subiect și-l căutăm pe Google, ni se va recomanda un website, un link de unde să aflăm mai multe, un grup de site-uri. Adică, bazat pe AI, ni se fac deja recomandări cam unde sunt documentațiile veritabile. Pe ce bază? Alege inteligența artificială în locul nostru? Care este criteriul de sortare!? Pe baza timpului de lectură, a câte poze sunt, pe SEO off-page sau cum?
SERP-ul clasic urmează abia apoi, după ce aflăm recomandările Google despre subiect. Mă întreb și eu (cu minte de român) oare nu pot fi influențate recomandările acestea!? Overview-ul nu poate fi păcălit, trișat, spuneți cum vreți?
Astăzi se face SEO după niște criterii și ni se recomandă sursă de documentare un anumit website (sau un grup), iar mâine, când se schimbă regulile sunt valabile alte site-uri? Valoarea intrisecă se schimbă așa, cam la fel cu interesele de moment ale motoarelor de căutare…
Update de algoritm; împotriva conținutului de slabă calitate
Aflăm că a fost definitivat noul update și care va acționa asupra eliminării din căutări a conținutului de slabă calitate. Ce înseamnă conținut de slabă calitate!? Acela care urmărește doar plasarea în primele poziții a unor site-uri care nu au cine știe ce valoare, ci doar că prin SEO sunt „duse sus”, înaintea altora cu conținut realmente util pentru cititori.
Aceasta ar putea fi o chestie interesantă. Adică ar trebui să fie „bine văzute” acele site-uri care oferă informații interesante publicului. Am înțeles însă că pot deveni fruntașe site-uri mici, independente…
SEO practic: mai multe informații într-o pagină web
Spuneam mai sus că peste jumătate din site-uri ar putea fi îmbunătățite, și asta cu chestii mici de SEO. Luați dvs oricare site și priviți în codul lui sursă. Nu știți cum? Apăsați simultan tastele Ctrl+U și vi se va deschide o pagină care poate vi se va părea scrisă în limbi străine dar o să vă obișnuiți. Bifați opțiunea de „line wrap” asta pentru a reduce lungimea rândurilor de cod la dimensiunea ecranului.
Însă dacă doriți să vedeți doar un fragment de cod sursă HTML, pentru a nu vă rătăci în toată acea foaie imensă veți proceda altfel. Veți observa toate elementele de SEO care și cum sunt implementate. Desigur, din exemplul de mai jos nu veți putea învăța totul, mai este nevoie de ceva studiu, dar în primii pași tot veți fi ghidat. Veți realiza că să înveți optimizare, tehnic, dacă se poate spune așa, nu este foarte greu. Sensul muncii făcute, acolo este dificultatea!
Acum că aveți instrumentul, să vedem asupra a ce putem acționa. Modificăm, reparăm și introducem ce trebuie. Apoi, dintr-odată parcă, site-ul dvs va zburda!
Verificați titlurile paginilor și corectați-le
Orice motor de căutare din lumea asta va folosi titlul paginii de web ca prim indice despre conținutul acesteia. Prin urmare, în funcție și de alte elemente din pagină, motorul de căutare vă va scoate mai în față sau vă va ascunde. Titlul este elementul nr 1 de SEO. De modul în care vă folosiți de el vă promovați sau nu site-ul.
Deci, după ce vedeți codul sursă al paginii, căutați titlul. Acesta este cuprins între etichetele <title> și </title>. Acesta nu trebuie să-l faceți mai lung de 60-62 de caractere și ar fi bine să puneți cuvântul cheie în titlul, cât mai la începutul acestuia. Sugestia mea este să nu aveți titluri de pagină de genul „Home” sau „Despre noi” sau „Misiunea noastră” și altele asemănătoare. Sau să puneți numele firmei sau domeniul site-ului. Sau și una și alta ca în exemplele de mai jos….
Un titlu de genul Home (sau Acasă, ori prima pagină) nu spune nimic. Prin urmare, dacă nu spune nu va fi găsit. Folosiți mereu ceva ce se referă la conținut. Puteți spune în 60 de caractere esențialul despre pagină, despre site, cum am spus e prima piesă de SEO.
Dacă veți căuta site-uri, la întâmplare, ce vă pică în mână, veți vedea că sunt o mulțime cu titlul aiurea. Adică titlul nu este folosit, nu are cuvinte cheie.
Titlurile din textele interioare
Și acestea sunt tot titluri. Și ele au un rol extrem de important în SEO, adică spun motorului de căutare despre ce este vorba în site, în pagină…
În general, titlurile, porțiunea lor destinată exclusiv pentru Google nu trebuie să treacă de 60 de caractere. Este o regulă permanent valabilă. (Să nu înțelegeți că atât trebuie să fie de lung un titlu! Pot fi oricât de lungi dar Google nu citește decât 60 de caractere.) Și este logic că ar fi indicat să poți pune un keyword în titlu. Or, în condițiile acestea, devine fără sens să pui în titluri semene inutile. Inimioare și trifoi și vaporașe… astea sunt deja bine-cunoscute. Se întâlnesc însă și titluri care conțin foarte multe spații. Acestea sunt introduse ca să „alinieze” titlul. N-au nicio valoare pentru SEO! Doar vă încarcă textul din HTML cu semne inutile…
SEO începe cu formatarea din editorul de text
Am observat la clienții mei, de nenumărate ori, că pentru a se introduce un titlu sau subtitlu se mărește dimensiunea fontului și eventual se „bolduiește”. Greșit! Aceasta este una dintre cele mai mari greșeli și, culmea, o fac oameni care sunt (ar trebui) să fie familiarizați cu noțiuea de formatare a textului. Atunci când scrieți un text și puneți un titlu, subtitlu, indiferent, aveți în editor posibilitatea să-i dați atributul de heading 1,2, 3…. Folosiți-le!
În schimb, am remarcat că se face selecția și se aplică un font mai mare și eventual cu bold, asta ca să fie mai vizibil!
De asemenea, am văzut și că pentru a pune un titlu pe mijlocul ecranului se introduc spații! Aveți opțiunea de aliniere la centru, aceasta trebuie folosită. Altfel ies bazaconii…
Când formatați încă din editorul de text cu „heading”, convertirea lui în HTML se va face automat ca titlu valabil și pentru SEO! Pur și simplu transferați textul prin Copy-Paste. Motorul de căutare va ști că acolo este un titlu.
Importanța pentru SEO a meta tagului description; esențialul nr 2
Al doilea element principal pentru SEO, după care se ghidează motoarele de căutare pentru ierarhizarea în SERP este meta tagul description. Acesta se găsește în partea de „head” a paginii, vezi articolul Structura unei pagini web. Ca să-l vedeți trebuie să găsiți în codul sursă ceva de genul <meta name=”description” content=”xxx”> unde xxx reprezintă descrierea paginii dvs.
Adică xxx este un mic text de maxim 150 de caractere care descrie pagina dvs. Va trebui să faceți această descriere astfel încât Google să priceapă despre ce e vorba. Dacă nu vreți sau nu știți să-l introduceți, motorul de căutare va alege el un fragment și îl va transforma în meta tag. De obicei îl ia din începutul textului.
Meta tagul description are mare importanță pentru SEO, este al doilea din acest punct de vedere. Va trebui să folosiți rațional distribuția cuvintelor cheie în interiorul acestuia. (Vă recomand ca titlul și descrierea să se completeze reciproc și nu să se repete.) Descrierea aceasta apare în căutări, în SERP, în așa-numitul snippet, imediat sub titlu.
Titlul SEO și meta tagul pentru descriere trebuie ă formeze un cuplu, dacă se poate spune așa. Pentru a crește șansele de a agăța cititorul când caută ceva, este logic că va trebui să fiți și incitant și concis în același timp. Să-l convingeți doar prin aceste câteva cuvinte să intre pe pagina dvs.
Desigur că doar din titlu și descriere nu veți putea urca în Google. Trebuie și conținutul intrinsec al paginii să fie relevant la o căutare. Eu v-am spus însă ce nu se va schimba cred că niciodată. Doar dacă vor dispărea din lumea asta bibliotecile, căci și ele funcționează de când lumea tot așa. Respectiv fișele cărților sunt axate pe titlu și descriere sumară, doar în branșa asta a lor, a bibliotecarilor, SEO se numește biblioteconomie…