Site-uri rapide. Cum se fac. Optimizarea lor

viteza site
viteza site-uri optimizare SEO

În primul rând ar trebui să înțelegem ce înseamnă un site mai rapid. Cât de mult contează dacă este sau nu rapid în căutările Google. În cele ce urmează ne referim la viteza site-urilor când sunt accesate de pe telefoanele mobile. Aici este subiectul relevant.

A existat o întreagă discuție referitoare la relevanța site-urilor. Adică de ce un site rapid dar ceva mai slab în conținut ar fi mai relevant relativ la căutările după un subiect, decât altul cu foarte multă informație dar greu de vizitat?

Răspunsul constă în faptul că vizitatorul nu are timp și nervi să caute ceea ce-l interesează. Noi, toți, vrem ca dacă am ajuns pe un site care ni se spune că este despre „x+y-z”, apăi atunci vrem să aflăm soluția. Nu să ne pierdem vremea așteptând până apar pe ecran primele cuvinte.

În fond este vorba de viața noastră. Despre cât de mult din timpul nostru ar trebui să dăm ca să aflăm. Și care este prețul.

Site-urile lente se observă pe smartphone

Că este vorba despre un site lent cel mai bine ne dăm seama dacă-l vizităm de pe telefonul mobil. Presupunem că site-ul este deja mobile-friendly, așa că despre acest aspect nu mai discutăm. Dar oricât de bine ar fi fost făcut site-ul și oricât „SEO s-ar fi băgat în el” de multe ori ajungem în situația că renunțăm să-l mai vizităm și plecăm pe alt site.

Concret, căutăm ceva pe telefonul mobil și alegem unul din primele site-uri afișate de Google. Și îl deschidem. Și stăm, și stăm… până se deschide o pagină, apoi alta, iar așteptăm… în cele din urmă plecăm pe alt site. Este situația clasică a unui site relativ bine poziționat în SERP-ul Google, dar care se încarcă greu. (Dacă s-ar fi încărcat ușor ar fi fost și mai bine clasat…)

De ce se încarcă un site greu!? Cele mai comune cauze sunt redate mai jos:

  • Conținutul paginii este „stufos”, adică sunt multe elemente de încărcat;
  • Fotografiile dintr-o pagină ocupă mult spațiu, site-ul conține animație, filme, reclame „insistente”;
  • Telefonul dvs accesează internetul printr-o conexiune lentă;
  • Telefonul în sine este depășit moral.

Cauzele de sus reprezintă principalele obstacole în a vedea o pagină (un site web în ansamblul lui) în condiții de viteză rezonabilă. Efectele plecării dvs de pe site produc consecințe.

Să fii lider înseamnă a decide; Un articol ce redă felul în care este penalizat un site de către cei de la Google și de către public. Primele efecte ale Mobilgeddon-ului, algoritmul care a început „să cearnă site-urile”, mobile sau desktop...

Efectele unui site lent

Am putea spune, ok, ce importanță are că pleacă unul-doi care n-au bani să-și cumpere un telefon mobil modern? Și ce vină am eu că în localitatea aceea nu este 4G? Site-ul meu tot în primele poziții se află, are conținut de calitate și este bine optimizat SEO, așa că pentru unul-doi vizitatori nu are rost să ne îngrijorăm.

Auto-mulțumirea nu-și are sensul. Aceasta deoarece lucrurile se schimbă cu o viteză uimitoare. Chiar dacă conexiunile devin din ce în ce mai rapide și telefoanele din ce în ce mai ieftine și mai bune, algoritmurile Google (și ale altor motoare de căutare) pun preț pe ușurința în accesare. Adică cu cât un site este mai ușor de văzut în cele mai dificile condiții, cu atât îi este mai ușor să fie bine poziționat.

În fond, cred că două consecințe sunt esențiale pentru „deranjul” pe care-l produce un site lent.

  • Site-ul nu-și îndeplinește treaba pentru care a fost făcut. Dacă e vorba de un magazin online s-a pierdut un client. Dacă a fost vorba despre un site de prezentare, serviciile dvs nu au fost transmise. Practic, se pierd vizitatorii care vă accesează de pe telefonul mobil;
  • Cu cât sunt mai mulți vizitatori pe telefonul mobil care abandonează site-ul dvs, cu atât mai repede vă scădea popularitatea acestuia. Altfel spus, dacă avem o creștere a ratei de abandon a paginii, avem toate șansele să ne „cadă” și site-ul cât mai curând. El va fi din ce în ce mai prost plasat în căutările Google.

Optimizarea „viteza site”. Cea mai simplă metodă

Paradoxal, să crești viteza unui site nu înseamnă atât de mult să stai toată ziua pe el, să-l bibilești până-l ia dracu, ci să faci încă un site. Un site doar pentru cei care vizitează de pe telefonul mobil. Unul mic, care poate fi doar o pagină până la urmă.

Opinia mea este că nu are rost să inventăm din nou apa caldă, ci să adoptăm lucrurile simple. Și să vedem și ce fac alții. Da, să copiezi metoda de succes a unuia este cea mai bună cale spre propriul succes!

Printre cele mai bune metode de a explica și de a învăța este aceea care folosește exemple practice. Așadar, să vedem cum rezolvă alții problema vitezei site-urilor lor. Iar exemple relevante sunt cele ale ziarelor online. Eu voi „vorbi” acum despre ziarul Adevărul cu un conținut oarecare într-o zi indiferent care. Nu conținutul în sine este important acum ci felul în care este dispus acesta în pagină. Am putea să discutăm despre „Hotnews”, „Ziare.com” și foarte multe altele, este același lucru.

Atunci când accesați „Adevărul” (la adresa https://adevarul.ro) de pe desktop vi se va deschide pagina așa cum se vede în imaginea 1 de mai jos. Când intrați de pe telefonul mobil la aceeași adresă vedeți ceva de genul imaginii nr 2.

versiune site desktop
Foto 1: Versiune site desktop; ziarul Adevărul
versiune site telefon mobil
Foto2: Versiune site mobil; ziarul Adevărul

Diferențele sunt mult mai sesizabile dacă intrați mai în interiorul ziarului, ceva de genul imaginilor 3 și 4.

versiune site pentru mobil
Foto 3: Adevarul versiune site pentru desktop
versiune site mobil
Foto 4: versiune site pentru mobil

Probabil vă întrebați: oare este alt ziar pe mobil decât pe desktop? Nu, conținutul este în mare parte același. Diferă modul de expunere al acestuia.

Site-ul are însă o particularitate înscrisă în codul lui sursă. Ceea ce face ca browserul dvs să facă deosebirea dacă utilizatorul provine de pe un desktop (laptop) sau accesul se face printr-un telefon mobil.

Conținutul site-ului mobil este mult simplificat

Poate că nu vă este atât de vizibilă diferența între cele două versiuni. Atunci intrați de pe desktop în varianta de mobil a site-ului. Ca să vedeți de pe desktop ceea ce se vede pe telefonul mobil puneți litera „m” urmată de un punct în fața adresei url a ziarului. Adică accesați https://m.adevarul.ro. Veți vedea ceva de genul imaginii de mai jos. (Evident, alt conținut, până la urmă este un ziar și în fiecare oră ar trebui să fie alte știri…)

versiune mobila vazuta pe desktop
Versiunea mobila vazuta pe desktop

Observați că într-adevăr, site-ul vi se va prezenta mult mai simplu. Și, dacă sunteți atenți, se încarcă foarte repede.

Practic, pe monitorul dvs nu veți vedea decât imagini în format miniatural, titlurile și câte o reclamă. Aici este simplitatea: text puțin și imagini mici. Dacă vreți să citiți un anumit articol faceți click pe link și vi se deschide textul respectiv.

Avantaje-dezavantaje la un site separat pentru smartphone

Primul mare avantaj este acela al vitezei de încărcare. Adică este limpede, browserul de la smartphone-ul dvs, indiferent care ar fi acela, neavând de încărcat atâtea resurse va afișa mai repede pagina respectivă.

Fiind mult mai simplu, site-ul construit special pentru telefoanele mobile va fi accesibil și telefoanelor de generație mai veche. Apoi, dacă ne referim tot la site-ul varianta pentru telefonul mobil al ziarului „Adevărul”, acesta va fi văzut și de către telefoanele care au conexiunea la internet mai lentă.

Din cele de mai sus rezultă că dacă vă doriți un site cu viteză mare de accesare, varianta unui site separat este cea mai folosită, cea mai simplă și cea mai eficientă. Opinia mea este că doar la magazinele online sunt câteva probleme cu acest sistem. Însă și acolo există rezolvare.

Contra versiunii mobile

Opinia mea este că ar exista un singur mare dezavantaj pentru un site special destinat telefonului mobil. Este vorba de muncă și deci de costuri. Depinde însă și de cât de frecvent adaugi conținut în varianta mobilă. Dacă ai mereu ceva care trebuie scos în evidență va trebui să reactualizezi mereu.

Dezavantajul acesta poate fi, totuși, cred eu, eliminat în cea mai mare parte printr-o organizare bună. Adică să faci de la început un plan pe care să nu-l schimbi în fiecare lună. Să folosiți module la care să schimbați doar conținutul. Astfel, dacă vă obișnuiți cu el, cu actualizările vor fi floare la ureche.

Mai multe despre complexitatea unui astfel de site, mai jos…

Versiunea pentru mobil: simplu la complicat, costuri

Când am spus că existența unei versiuni dedicate exclusiv telefoanelor mobile implică foarte multă simplitate, aceasta automat ar trebui să genereze costuri mici sau zero. Logic, lucrurile simple sunt și ieftine. Atunci, de unde afirmația din titlu!? Dacă rămânem la discuția cu site-ul „Adevărul” atunci veți observa că între conținutul destinat versiunii mobile și a celei pentru desktop există diferențe.

Diferența de web design se datorează felului în care este afișat conținutul. De posibilitățile reale de așezare a acestuia. În timp ce la desktop te poți juca – pui o poză mare în capul paginii, alta în dreapta jos, un banner în mijlocul textului, o introducere de articol, etc. (am dat și eu exemple aiurea) – la varianta pentru mobil aceste lucruri sunt excluse sau drastic limitate. Pe versiunea de mobil conținutul paginii „curge” unul după altul. La desktop „le pui cu mâna” acolo unde vrei.

Diferențele relative între conținutul versiunii mobile și desktop la „Adevărul”, de exemplu, se datorează, în primul rând, cred eu, „nebuniei” dintr-o redacție. Cine nu a lucrat într-o redacție de ziar va înțelege puțin mai greu. Adică pe desktop apare știrea, articolul, trebuie corelat cu locul în pagină.

Muncă mai multă, costuri adiționale

Pe mobil e altă muncă, trebuie decisă ordinea știrilor, care este mai importantă, care trebuie promovată. Aici este nevoie de un programator care e la dispoziția redactorului șef, a secretarului de redacție, e nevoie de sincronizare. Asta înseamnă costuri de personal calificat. Un redactor nu știe să programeze pagini web. (Nu am mai discutat despre paginarea versiunii tipărite! Altă nebunie)

Versiunea mobilă (cel puțin așa fac eu) implică o puternică latură de lucru manual. Adică ai o pagină simplă, scrisă în cod pur (HTML de exemplu), cu fișiere de stil CSS reduse la minim. Ori, aceste lucruri nu sunt cunoștințe obișnuite. Nu că ar fi foarte complicate, chiar nu sunt dar necesită cunoștințe dintr-o sferă relativ inaccesibilă publicului larg.

De exemplu, unei coafeze care vrea să-și țină site-ul singură, cu versiunea mobilă scrisă manual, acest lucru îi va fi de o dificultate extremă. Va trebui să-și angajeze un programator. Și iată, înțelegeți costurile.

Desigur că există și software care preia această muncă manuală de actualizare a site-ului web versiunea mobilă. Dar ele implică alocarea unor resurse, scripturi și tot ce este în plus deja afectează viteza site-ului, compatibilitatea cu telefoanele vechi și de fapt aproape că ne întoarcem de unde am plecat.

Sugestii de realizare

Summa summarum, dacă vă doriți o versiune web dedicată exclusiv telefoanelor mobile vă recomand următoarele.

  • Să fie cât mai simplă din punct de vedere tehnic pentru a fi accesată de orice dispozitiv. Simplificați-o la maxim.
  • Făceți-o cât mai generală, pentru a nu fi nevoiți să o modificați atât de des.
  • Îngăduiți-vă să aveți totuși ceva ce mereu veți promova, noutățile site-ului adică, dar învățați să faceți asta singur dacă vă interesează costurile.
  • Dacă aveți o versiune mobilă a site-ului, nu neglijați partea destinată desktopului. Aceasta din urmă trebuie să fie și ea „mobile friendly” pentru că spre conținutul acesteia veți face trimiteri din conținutul mobil. Chiar dacă se încarcă mai greu, când este accesată de pe mobil, pagina din desktop va fi urmărită deja de un vizitator avizat. Știe ce-l așteaptă și-și dorește să vă acceseze informația.
Google recomandă ca site-urile să fie oricum adaptate pentru telefoane mobile (adică „responsive design”)

Studiu de caz. Viteza site-ului dartechpvc.ro

Întotdeauna am susţinut că pentru succesul unui site, ideal ar fi ca persoana care-l construieşte să-l şi optimizeze SEO. Să-l și promoveze de fapt. Dar, aceasta, cum am spus, este ceva ideal, iar lucrurile ideale sunt rare sau nu există. De aceea sunt ideale.

Cum se măsoară viteza unui site

Pe internet există o sumedenie de scripturi și site-uri cu instrumente de măsură a vitezei de încărcare a unui site, a unei pagini. Sunt multe, le puteți găsi și dvs cu un simplu „google search”. Eu folosesc unealta celor de la Google, respectiv PageSpeed Insights. De ce tocmai acesta? Simplu, pentru că este de la Google și furnizează informații în funcție de modul lor de gândire.

În general, vă recomand să vă folosiți doar de instrumente de la Google. Nu pentru că aș fi fanul lor ci pentru că ei domină lumea. Și dacă vreți să le fiți pe plac, jucați cum cântă ei!

În principiu, introduceți adresa paginii sau a site-ului la care vreți să-i măsaurați viteza și veți obține două tipuri de rezultate. Unul pentru versiunea mobilă, mai exact cum se încarcă pe mobil, al doilea pentru încărcarea pe desktop. Dacă aveți versiunea pentru mobil separată, instrumentul o să vă dea viteza pentru aceea.

Unitatea de măsură este procentul. Într-o plajă de la 0 la 100% veți obține evaluarea vitezei de încărcare la desktop și telefonul mobil. Mai mult, PageSpeed Insights vă dă și recomandări, ce să faceți pentru a crește viteza acestuia.

Creștere radicală a vitezei de încărcare a site-ului

Revenind la subiect, unul din site-urile pe care le-am optimizat și la care încă lucrez este dartechpvc.ro. I-am făcut în paralel o interfață destinată exclusiv pentru telefonul mobil.

Viteza de încărcare pe desktop era dezastruoasă. Până atunci se folosiseră un amalgam de pluginuri și teme de wordpress, scripturi și coduri care complicau totul. Am fost nevoit să refac site-ul de la zero. Cu această ocazie i-am făcut și versiunea pentru smartphone, lucru manual în HTML.

După ce i-am creat și versiunea pentru mobil, am trecut la verificare prin PageSpeed Insights. Rezultatele sunt uimitoare și le vedeți în capturile de ecran de mai jos. Puteți verifica și singuri…

viteza site inainte de SEO
Viteza site fara varianta mobila inainte de optimizare SEO, accesat de pe un smartphone
viteza site inainte de optimizare SEO
Viteza site văzut pe desktop inainte de optimizare
viteza site mobil dupa SEO
Viteza site varianta mobila dupa SEO
viteza site-ului dupa optimizare
Viteza site după optimizarea lui

Optimizarea SEO, viteza site-ului și căutările Google

Ne putem pune o întrebare firească, deși ea a fost pusă deja de foarte mulți care se ocupă de SEO. Cât de importantă este viteza site-ului față de relevanța acestuia? Sau, altfel spus, viteza și ușurința cu care accesezi un site, cât este de importantă în căutări și în afișările celor de la Google?

Opinia mea este că dacă nu a fost atât de importantă până în urmă cu câțiva ani, era datorită unui motiv obiectiv. Telefoanele inteligente nu-și puseseră încă defintiv amprenta pe viața noastră. Și, cred, nici cei de la Google nu-și dezvoltaseră încă algoritmul.

Însă toți erau conștienți că asta se va întâmpla până la urmă, că trebuie cumva cunatificată experiența utilizatorului. Adică dacă un site se încarcă greu, chiar dacă este bine optimizat SEO, vizitatorul nu va zăbovi extraordinar de mult timp și va căuta în altă parte. Asta înseamnă un singur lucru: site-ul care se încarcă greu nu oferă ceea ce caută vizitatorul, deci nu este relevant. Și, atunci, de ce să-l afișăm mai în față? se întrebau cei de la Google…

Evoluția acestei problematici a fost evidentă, dacă în 2010 se spunea că doar 1% din rezultatele căutărilor sunt influențate de viteză dar că viteza de accesare a site-urilor va fi inclusă în algoritm, astăzi se pune cu totul altfel problema. Google recomandă la modul cel mai serios creșterea vitezei. Căci face parte din algoritm.

Epilog „mobile friendly”, PageSpeed și SEO

În zilele acestea, să ai o afacere oricât de mică și să nu ai un site pe internet înseamnă că nu vrei să lucrezi. Că de fapt nu te interesează. Prea puține sunt activitățile care nu sunt pe net. Poate rapoartele de spionaj lipsesc…

Să ai un site și să nu fie „mobile friendly” înseamnă că închizi din start ușa celor care te caută pe telefonul mobil. Că ești arogant, indiferent, exclusivist. Este și aceasta o opțiune. Atâta doar că telefonul mobil este principala sursă de căutare a informațiilor. În comparație cu desktop-ul smartphone-urile au trecut deja pe primul loc la căutările Google.

Opinia mea este că nu veți obține niciodată o viteză a site-ului de 100%. cei de la Google vor inventa întotdeauna ceva ce mai trebuie corectat. Ceva ce trebuie să ai. Ceva ce să îmbunătățești. Așadar, viteza de 100% este un ideal. Adică nu există…

Să facem din viteza și performanța unui site parte din rutina noastră SEO

Să ai un site care nu este optimizat SEO, adică nu vrea să fie găsit, acesta este deja un nonsens. Nu există. SEO este peste tot, că e desktop sau mobil…

Bibliografie

Nu trebuie să mă credeți pe cuvânt, există alții mai deștepți la site-uri, știu SEO mai bine ca mine. Și eu am învățat de la ei precum și din practica de zi cu zi. Mai jos, vă dau linkuri de articole, studiați-le: