Aplicarea copyright-ului la un business cu fotografii. Vânătorii de recompense

copyright pentru fotografii
Cum apar probleme de copyright la fotografii

Ați primit cumva o scrisoare de avertizare din partea lui Robert Fechner că aveți probleme de copyright? Că ați folosit imagini fără a avea dreptul? Plus un document pe care semnându-l vă angajați că veți înceta folosirea fără drept? Dacă da, ce este de făcut!? Și, mai ales, ce faceți dacă vi se cere să plătiți despăgubiri?

Am intrat în miezul unei probleme care va fi din ce în ce mai prezentă în viitor: utilizarea fără drept a produselor media. Indiferent dacă este vorba de fotografii, filme video sau texte. În cazul de față, Robert Fechner este un avocat independent din Berlin care lucrează pentru agenția PhotoClaim. Aceasta este specializată în protejarea drepturilor de autor pentru fotografi profesioniști. Altfel spus, dacă folosiți imagini fără a avea licență pentru ele și sunteți prins de avocații acestei agenții, s-ar putea să fiți buni de plată. Datorită PhotoClaim fotografii și creatorii au șanse mai mari de a-și proteja și valorifica operele.

 Robert Fechner nu este singurul avocat specializat în astfel de litigii. Interesant este că acestei arme redutabile, somația de la un avocat care vă mai și cere să plătiți niște daune i-a apărut o contrapondere. La fel ca în armată, se creează arma, ceilalți lucrează la contra-armă, contra-ponderea sau antidotul, cum doriți.

Rivalul lui Robert Fechner, dar nu numai al lui, ci și al celorlalți avocați care aleargă după răufăcători întocmai unor vânători de recompense ar putea fi Carl Christian Müller. Acesta, dar mai sunt și alții, se oferă să asigure asistență celor care primesc avertismente de la Fechner.

Într-una din paginile site-ului său Müller pretinde că pretențiile lui Fechner sunt exagerate. El vine și cu niște argumente. De exemplu, spune că etalonul după care sunt calculate daunele este discutabil iar cheltuielile de judecată nu sunt nici pe departe cât cere Robert Fechner.

Una peste alta, avocatul Carl Christian Müller, vă îndeamnă să nu semnați nimic. Altfel veți deveni „partener” pe viață pentru Fechner. Dar nici să nu tratați cu lejeritate problema pentru că ar putea să iasă rău.

seo timisoara imgine originala
Imaginea oiginala asa cum a fost ea creata de autor
seo timisoara imagine prelucrata
Imagine modificata. Chiar dacă este modificată, cine are interes sa o gaseasca o gaseste

În primul rând, Müller vă asigură că dacă apelați la serviciile lui fie nu veți plăti nimic, fie considerabil mai puțin decât vi se pretinde. Desigur, sunt luate în calcul mai multe variabile. De când folosiți imaginea în cauză, pe ce fel de site, dacă există undeva vreo mențiune a cui este, în fine, sunt câteva elemente care țin strict de bucătăria internă a unei acțiuni în instanță pe legea copyright.

Summa-summarum, dvs trebuie să ștergeți în mod corect imaginea în cauză. Sau imaginile. Apoi să apelați la un avocat specializat în copyright. Desigur, ați putea și la Müller, nu că am eu ceva cu el, dar pare că știe metodele de lucru ale lui Fechner. S-ar putea să aibă și un dinte împotriva lui. În fine, esențial este să nu semnați nimic și să nu plătiți nimic decât atunci când aveți o decizie a instanței sau când aveți o înțelegere sub supravegherea avocatului dvs.

La partea asta pot să vă dau un răspuns foarte exact. Bazat pe experiență. Însă mai înainte trebuie făcută o mică introducere. Indiscutabil, SEO nu se poate face la un site care nu are conținut. Adică nu are texte și fotografii, nu există decât un nume de firmă și date de contact. Este o imposibilitate. Pe cale de consecință, cu cât ai mai mult text și imagini mai potrivite, cu atât cresc șansele de a fi găsit cu Google în mod organic. Aceasta pentru că din punct de vedere digital, fotografiile sunt purtătoare de informații.

Efectul celor spuse mai sus este că fotografiile te ajută să crești în căutările Google. Dacă știi să jonglezi cu o imagine, mă refer la informațiile pe care i le atașezi în mod digital, aceasta te va ajuta să-ți promovezi site-ul. Orice motor de căutare va citi ce spune fotografia. Și în funcție de ce informația transmisă digital de imagine, va clasifica site-ul și îl va poziționa mai sus sau mai jos.

Există însă și un alt aspect care decurge din optimizarea site-ului, respectiv a fotografiilor din acesta. Anume acela că dacă Google caută și indexează fotografii, asta înseamnă că și alții le pot vedea și/sau găsi. Prin Google poți căuta fotografiile cu tine, pe care le-ai făcut tu și pe care alții ți le folosesc. Și la asta este bun SEO! Adică dacă te interesează, afli destul de repede pe unde sunt fotografiile tale. Interesant nu!?

Cine caută fotografii. Consecințele utilizării lor fără a avea dreptul

O să vă surprindă, dar cei care caută cel mai intens fotografiile furate nu sunt în primul rând fotografii. E vorba despre avocați! Fotografii sunt în general obișnuiți cu furturile și consideră că inevitabil există și un coeficient de pierderi în munca lor. Adică imagini bune pe care le-au făcut dar care nu le-aduc niciun venit. Pentru fotografi este o adevărată junglă domeniul legislativ. Se descurcă greu în legislație din care cel mai adesea nu pricep nimic. (Nu sunt singurii!)

Ei bine, avocații au găsit că este o pâine bună de mâncat din protejarea drepturilor de autor. Astfel, fotografii primesc propuneri de la avocați de a le fi reprezentate interesele. Pe care ar fi fraieri să nu le accepte. Oamenii lucrează, trag la răspundere pe cei care încalcă legea copyright-ului și primesc un comision. Logic, cu cât obțin despăgubiri mai mari, cu atât au un comision de succes mai mare.

Răspunsul este simplu. Folosiți doar imagini pentru care aveți licență. Acum intervine aspectul costului. În general, ca să folosiți o imagine licențiată, asta presupune costuri. Dacă dvs înșivă faceți administrarea site-ului și faceți fotografii, aveți poze realizate la lucrările dvs., în principiu ar fi mai ușor. Însă s-ar putea ca să vă rămână câte una-două „agățată” pentru care nu aveți drepturi.

Pentru imagini gratuite există așa numitele stock-uri, unul ar fi https://pixabay.com dar mai sunt.

Supravegheați pe cel care introduce imagini în site, cel care administrează conținutul, cel care face SEO. În general, ei iau de pe net tot ce apucă. Dacă nu-i determinați prin contract să folosească doar imagini cu copyright ok, atunci este posibil să aveți surprize.

La fel de adevărat este însă că să cauți o imagine care să se încadreze site-ului dvs și în același timp nici să nu încălcați legea, asta costă bani și timp.

Drepturile de autor la fotografii; nu prea contează în România

În România drepturile de autor asupra fotografiilor lor nu prea contează. Cred că din toate site-urile pe care le-am văzut, cam din tot ce este pe la noi, doar vreo 10% folosesc în mod legal imaginile. S-ar putea ca procentul să fie considerabil mai mic. N-am găsit niciunde nici măcar o informație legată de acest aspect. (Nici nu cred că este realizabil un astfel de demers.)

Am însă convingerea fermă că în viitorul foarte-foarte apropiat toată lumea se va uita cu foarte mare atenție înainte de a lua de pe net o fotografie. Pe care s-o pună pe site-ul lui și s-o folosească după bunul plac. Legea copyright-ului îi va țiui pe la urechi…

» Fotografia din site. Introducere corectă. SEO și manipulare

» 1000 de cuvinte este deja banal la o fotografie bună

PS: Să nu credeți că dacă apelați la avocați de genul lui Müller aceștia nu trebuie plătiți!

Despre Matei Bitea Articolele 211
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...