Optimizare SEO Timisoara
blog: opinii, comentarii, articole...


Ce este un advertorial și cât costă

advertorial Conținutul unui site poate fi o sumedenie de advertoriale, contribuie la SEO

Termenul de advertorial mie nu-mi place. Când eram ziarist activ nici nu exista. Însă observ că așa s-a consacrat, iar dacă aș folosi un alt termen poate aș mai fi puțin înțeles. În definitiv, nu este nicio filosofie, se poate numi oricum atât timp cât vorbim despre același lucru. Un advertorial este un articol publicitar. Ai nevoie de el dacă vrei să-ți faci reclamă într-un ziar, într-un site, o revistă sau un blog și optezi pentru un text scris cu imagini și linkuri.

Link-urile dintr-un text (legăturile care ies din acesta) contribuie la SEO.

Există mai multe firme sau freelanceri care se ocupă cu scrierea de astfel de articole publicitare. Desigur, există și tot atâtea diferențe. Pe cale de consecință, oferta este variată și prețurile la fel.

Articole publicitare; la fel ca altă dată…

Noțiunea de advertorial vine din limba engleză și a fost importată în română aproximativ în aceeași formă. Provine de la „advertising” și contrar a numeroase definiții date de unii și de alții înseamnă doar un singur lucru: articol de reclamă sau publicitar. În același timp, advertorialul face parte din tehnica de optimizare SEO.

advertorial pentru SEO
Advertorialul unei firme de optimizare SEO care face o oferta de link-building. Observati că textele sunt lungi si greu inteligibile, remarcabilă fiind ultima. Nu vreau să discut despre nivelul de veridicitate.

Scotocind internetul românesc veți mai găsi diverse definiții. Că are atâtea cuvinte, are sau nu linkuri și câte legături poate avea, etc. Ba unii definesc și dacă linkurile sunt „do follow” sau „no follow”. Bazaconii. Criteriile acestea sunt definite de fiecare în parte pentru a ști cum să taxeze clientul. Normal, marketingul online este și el un business.

Advertorialul este un articol publicitar făcut la comanda clientului și conține ceea ce dorește el; adică text, fotografii, linkuri și poziționarea în pagină pe care o preferă. Fiind conform dorinței clientului așadar servește intereselor lui. Transmite unul sau mai multe mesaje ale acestuia. Orice altă definiție este inutilă.

Mai demult, când lucram în redacțiile de presă scrisă nu se folosea acest termen. Era numit pur și simplu articol publicitar. Abia după dezvoltarea explozivă a internetului s-a răspândit în limba română. În ultimii ani, termenul de advertorial a devenit o sintagmă obișnuită. Cu toate că DEX-ul nu menționează încă această noțiune.

Așadar, față de articolele publicitare de altădată, advertorialul de astăzi se deosebește doar prin forma de prezentare. Mai mult, puținele publicații tipărite în mod tradițional care au mai rămas, folosesc și ele acest termen.

Să mai precizăm totuși o utilitate a acestui tip de articol publicitar: optimizarea SEO!

supraoptimizare SEO
Introducere haotica de cuvinte cheie si redactare eronata. In SEO aceasta se numeste supraoptimizare si Google nu apreciaza deloc. Este un text scris pentru motoarele de cautare si nu pentru oameni.

Cine și cum scrie

Revin la esența a ceea ce înseamnă un advertorial: un text pentru reclamă. Deci, fiind un articol plătit, el poate fi scris și de client. Acest lucru chiar se întâmplă în realitate și are logică. În practică, de multe ori am avut clienți care doreau ei să-l scrie. Logic, afacerea lor, ei știu mai bine ce trebuie scos în evidență prin urmare nimeni nu cunoaște mai bine decât ei ce trebuie să conțină advertorialul.

Dacă în perioada în care eram ziarist publicațiile aveau un anume standard (sau reguli editoriale) pe care-l impuneau articolelor publicitare, astăzi au dispărut multe din constrângeri. Aș spune că aproape toate restricțiile au fost eliminate.

De exemplu, dacă doreai un articol publicitar în ziar în ziua de luni erai limitat de dimensiunea acestuia. Lunea erau multe informații sportive și nu prea era loc. Evident, dacă țineai morțiș se putea introduce o foaie suplimentară în ziar. Costurile erau însă exorbitante și trebuia să te gândești bine dacă merită investiția.

În zilele noastre constrângerile legate de spațiu au cam dispărut. Practic, dacă ai bani, poți publica orice advertorial și unde dorești. Evident, au rămas în vigoare cele legate de pornografie, jocuri de noroc, care lezează demnitatea umană, etc.

Diferențele dintre advertoriale

Principalul criteriu care desparte articolele publicitare între ele este calitatea scriiturii. Altfel spus, dacă este scris prost, dacă imaginile sunt jenante sau nu reflectă mesajul, clientul nu va avea un serviciu din respectivul advertorial.

Invers, dacă avem de-a face cu un text cursiv, fără greșeli de ortografie, ușor de înțeles de către oricine, cititorul va rămâne pe text și va primi mesajul. Efectele asupra clientului dvs vor fi vizibile, chiar dacă nu în secunda următoare. Pe ansamblu, clientul dvs va fi încântat. Iar optimizarea SEO asupra site-ului nu va avea decât de câștigat.

Importanța greșelilor de ortografie și de exprimare

Nu este obligatoriu ca atunci când cineva citește un text și întâlnește o greșeală de exprimare să plece de pe site. Dar dacă persoana respectivă este pretențioasă va descalifica tot textul. La fel, repetarea unor erori dovedește necunoștință, ignoranță, ceea ce duce automat la o caracterizare implicită a mesajului.

Puneți-vă în locul cititorului. Ce ați spune despre mesajul care încearcă a vi se transmite și este plin de erori!? În funcție de gravitatea lor veți da etichete de neglijență, agramatism, ignoranță și chiar prostie. Într-un fel, seamănă cu senzația pe care o primiți atunci când cineva vi se prezintă cu o carte de vizită scrisă de mână și pe o foaie ruptă dintr-un carnețel.

Asigurați-vă că articolul respectiv este scris corect.

copywriter eroare
Redactare eronată, repetitie supărătoare a cuvantului acesta. Este una dintre cele mai frecvente greseli de exprimare.

Efectul unui text prost asupra site-ului

Încă se practică una din erorile fundamentale ale tehnicii SEO. Se înghesuie într-un text mai multe cuvinte cheie (Keyword) în ideea de a-l face mai vizibil pentru motoarele de căutare. Dacă plasarea acestor cuvinte este haotică și supărătoare la citit vă face doar deservicii.

Cel mai mare deserviciu pe care vi-l poate face un text scris prost este ca vizitatorul să plece rapid de pe site. Ce se întâmplă într-o astfel de situație? Statistica site-ului va înregistra un timp scăzut de lectură, un timp mic de vizită în site. Conform criteriilor de la Google Analytics, de exemplu, aceasta înseamnă că site-ul este neinteresant. Că vizitatorul nu a găsit ce căuta. Se spune că este o experiență proastă.

De fapt, vorbim despre o rată de respingere a site-ului. Cu cât rata aceasta este mai mare, deci aveți mai mulți vizitatori care pleacă rapid de pe site-ul dvs., cu atât site-ul va fi mai prost plasat în căutări. Aceasta nu este SEO, ci ceva absolut păgubos.

Concluzie: nu folosiți drept advertoriale textele care au conținut de cuvinte cheie aruncate haotic. Textele care nu sunt interesante pentru dvs nu vor fi nici pentru vizitatori.

Prețuri pentru advertoriale

Oferta de prețuri este una care se caracterizează în două cuvinte: ieftine și scumpe. Sunt unele care costă 20-30 de lei. În general sunt făcute de stundenți sau elevi mai răsăriți. Practic se copiază unul pe altul.

Ziariștii buni cer și 100 de euro pe un advertorial scris de ei. De menționat că nu toți redactorii fac și SEO pe text (link-building). Dacă se face și asta prețul crește. Adăugați pregătirea imaginilor. Serviciile de mentenanță. Veți observa că un preț corect pentru astfel de servicii crește odată cu complexitatea. Este ca și când cumperi un Logan. Vrei cu volan și patru roți costă atât. Mai vrei climă? Încă două mii de euro. Închidere centralizată? Încă 300 de euro. Culoare metalizată? Plus… 

Criterii de evaluare a prețului

Nu există un preț standard. În general, un advertorial costă cu atât mai mult cu cât este mai bun. Cum știți că este un text bun? Sper că din ceea ce este mai sus a rezultat o idee cam ce înseamnă articolul publicitar.

Există o vorbă: cât dai atâta face! Acesta este un criteriu, dar nu singurul.

În ceea ce privește calitatea textului pentru site, a advertorialului, cea vizibilă se observă în timp ce citești. Cum am spus, dacă cel care a scris textul nu e încântat, nu va fi nici clientul. Un articol bun, fie el și publicitar, trebuie să te țină. Să te agațe, cum zicem noi, ziariștii. De pe un text prost vei pleca rapid.

Prețurile se fac în funcție de aceste criterii.

Mai există o calitate a unui advertorial, una care nu se vede imediat. Este vorba de cea pentru SEO, dacă ajută site-ul sau nu. În timp se va observa. Este o calitate care nu se vede la trei zile după ce a fost publicat articolul respectiv.

Opinia mea este că prețurile mari se plătesc pentru articole originale și care au efect în optimizarea SEO. În rest, cine plătește poruncește. Sau cine plătește comandă muzica, tot aia…

What is an Advertorial? – Definition & Examples