Optimizare SEO Timisoara
blog: opinii, comentarii, articole...


Copywriter sau cum devii scriitor. Ochii obosiți…

copywriter SEO Timisoara Fotografie abstracta. Despre copywriter si optimizare SEO

Conținutul unui site a devenit deja o problemă. În sensul că (exceptând magazinele online) acesta trebuie citit. Ca să obții o informație trebuie să citești, aproape logic, nu!? Ei bine, dacă vorbim despre faptul că trebuie să citești, pe cale de consecință observăm că mai apare o problemă: textele trebuie scrise!

Problematica scrierii/citirii este una cât se poate de serioasă. Felul în care scriem este direct dependent de educația noastră. Adică dacă am fost putori la școală și nu ne-a plăcut cititul, devine firesc să nu ne placă nici scrisul. Asta naște monștri, vezi conducerea României, vorbim prostii, scriem tâmpenii și facem măgării…

Odată introducerea fiind făcută, să observăm că societatea informațională modernă, internetul și tehnica digitală dă oricăruia dintre noi șansa de a fi ceea ce visează. Astfel, apariția PC-ului a dat ocazia fiecăruia să devină scriitor. Dacă ți-ai cumpărat un aparat de fotografiat digital, poți spune că ești fotograf. Desigur însă că mai sunt variante. Dacă-ți cumperi un topor nu înseamnă că te transformi în țapinar!

copywriter cu drujba
Un copywriter trebuie să știe de toate. De exemplu, eu, în redacțiile pe unde am umblat am învățat să tai și cu drujba… Sper ca astfel să ajung să scriu cât mai bine!

Realizarea supremă este să ai un telefon smart. Să înveți să-l folosești înseamnă că ești deja un editor, un cititor, un erudit, un savant, un scriitor de eseuri, un fotograf, un ziarist, ești cel mai bun. Cel mai important om devii atunci când poți să scrii un text care se intitulează ceva de genul: „Secretele unei afaceri reușite” sau „Cum să cucerești o femeie” sau „Ce trebuie să știi despre…” Evident, tematica este (puțin) mai vastă, dar ideea rămâne mereu aceeași. Ca să fii cineva trebuie să ai ceva de împărtășit, trebuie să fii capabil de a scrie două-trei propoziții care să includă „cum să..” sau „ce trebuie să știi…”

După cum observați, și eu sunt cineva, încă din titlu se vede asta. Prin urmare, am să vă expun mai jos câteva principii despre cum să ne scriem textele dintr-un site, cum să comunicăm pe Facebook de exemplu și cum să ne câștigăm cititorii. Sau de ce îi pierdem, tot cam pe-acolo…

Texte pentru blog, facebook sau site-uri

Apariția fulgerătoare a internetului a dus la prăbușirea editurilor tradiționale. Vrem sau nu să credem, asta s-a întâmplat și se va întâmpla în continuare. Suntem niște zevzeci dacă insistăm în mirosul cernelii pe foaia de hârtie, plăcerea de a ține o carte în mână. A dispărut tipograful, editorul și a apărut scriitorul online, se numește copywriter. Câteva lucruri însă nu s-au schimbat. Principiile. Felul în care citești, ce trebuie să faci ca să citești și cum să obții un cititor.

Unde trebuie să pui o fotografie, cum trebuie ea să arate, cum să fie titlul? Poziționarea în pagină a unei reclame, toate sunt elemente de care depinde succesul unui copywriter. Ce trebuie să faci pentru asta!? În primul rând, tu, care scrii, trebuie să citești și să înveți. Așa cum am zis, probleme.

Marea dificultate a celor care scriu este că nu știu să scrie. Să dăm exemple.

Diferența dintre Facebook și un blog

În primul rând este vorba de formatare. Desigur, pentru imensa majoritate a scriitorilor noțiunea de formatare a textului nu are niciun sens. Este vorba însă despre felul în care arată un text. De cât de lizibil este. Lizibilitatea textului (ușurința de a citi) influențează însă în mod direct propagarea ideilor expuse.

De felul în care un text se citește mai greu sau mai ușor depinde și „punctajul” pe care-l dă Google site-ului. Dacă cititorul (vizitatorul online) stă pe text, înseamnă că e citit, că este interesant. Că este relevant.

text pe Facebook
Un text pe FaceBook care este greu de citit. Nu mă îndoiesc de calitatea ideilor care se vor transmise, dar încercați să-l citiți și dvs. Dacă nu vă fug ochii printre rânduri înseamnă că mă-nșel…

Dacă un text se citește greu, atunci cu siguranță va avea puțini cititori. Fiind puțini care citesc textul acela, nu pentru că ar avea idei tâmpite ci pentru că oamenii își pierd răbdarea sau interesul, este firesc să nu recepteze nici ideea care s-a dorit a fi transmisă. Deci, ca să ai șanse mai mari de a câștiga un cititor, ca să transmiți o informație sau pur și simplu să-ți propagi ideile șugubețe sau demonice, ai grijă de formatarea textului.

articol facebook
Un text scris pe Facebook poate fi aranjat să arate mai bine, dar este atât de mult de lucru încât devine obositor și ajungi să te lași păgubaș…

Felul în care arată un text înseamnă cât de apropiate sunt rândurile între ele, cât de lungi sunt frazele, spațiile dintre paragrafe. Trebuie să țineți cont că ochii sunt supuși unor eforturi fizice, ei chiar obosesc încercând să citească un text de pe Facebook pe telefonul mobil. Și, atunci, cititorul pleacă. L-ai pierdut. Poate fi un prieten, un client, cineva la a cărui părere ții dar el n-a apucat să te citească pentru că ochii lui au obosit. O chestiune fiziologică…

Facebook nu formatează textele

Mulți oameni care știu ce scriu se pierd printre cei care scriu ce știu tocmai pentru că nu sesizează diferențele tehnice ale scriiturii lor. Scriitori respectabili își pierd din credibilitate, din popularitate, din cititori de fapt, tocmai pentru că ei scriu într-un fișier de tip „word”, apoi îl iau cu copy-paste și-l transcriu pe contul lor de Facebook.

Textul apare așa, ca o adunătură de cuvinte puse la întâmplare. Ochii-ți fug printre rânduri, citești pe sărite, reții ce-apuci și la întâmplare. Ori, mă gândesc, nu aceasta a fost ideea, scriitorul a avut ceva de spus când s-a apucat de scris. Sau cel puțin așa era pe vremuri…

Blogul și opțiunea potrivită pentru un copywriter

Probabil ați înțeles că un copywriter este acela care scrie texte pentru bloguri sau pe rețele de socializare, scrie conținut pentru site-uri. Este și el până la urmă un scriitor, dar sub alte cuvinte. Dacă este un scriitor adevărat înțelege importanța unui titlu, a unui paragraf, a sublinierii cuvintelor prin bold sau italic. Facebook nu face asta. Facebook ia textele și le transpune într-un mod simplist. Sau, ca să-l faci să arate cât mai bine, depui o muncă de-ți piere cheful.

Un text va fi mult mai bine pus în valoare dacă se va opta pentru publicarea lui o platformă de genul unui blog. De fapt, indiferent cum se numește sistemul, cerința ar fi să se poată formata textul, să-i dai o anumită dimensiune, să-l faci să transmită ceea ce vrei și nu ceea ce se poate prin intermediul hazardului și a stării de oboseală a ochiului celui care-l citește.

SEO: scrii pentru oameni sau pentru Google?

Google (și alte motoare de căutare) au introdus în tehnica unui copywriter anumite reguli. Așa se face că, acum, există două mari direcții, două stiluri dacă vreți. Scrii pentru oameni, să te citească cititorii sau scrii pentru Google? Să scrii în tehnica SEO (Search Engine Optimization) este o profesie. Poate că este și o virtute, vom vedea peste un timp.

De exemplu, dacă scrie pentru oameni, vrea să aibă cititorii săi, să le transmită ceea ce vrea să afle, un scriitor va așeza cuvintele așa cum vrea, cum știe, cum simte. În schimb, un copywriter va folosi regulile lui Google și va ține cont de principiile SEO specifice. Cuvântul cheie (keyword) va fi cât mai în față, va fi inclus în meta-tag, va fi repetat de nu știu câte ori, frazele au o anumită lungime, titlurile se pun la anumite dimensiuni de text, etc.

Optimizarea SEO a unui site aduce întrucâtva cu munca unui copywriter. Însă este mult mai tehnică. Trebuie însă să ai noțiunile de bază ale scriiturii. Nu poți optimiza un site dacă nu ai fi capabil să scrii textul.

Opinia mea este că acum, în această perioadă, nu că s-ar separa două noțiuni, respectiv ceea de scriitor sau de copywriter, în fond eu cred că sunt cam același lucru dar susținem din snobism că sunt lucuri diferite, ci se va face o egalizare a software-ului pentru aceștia. Digitalizarea vieții de zi cu zi se va vedea asupra ușurinței de a transmite și de arecepta idei. Este necesar. În fond, scrisul și cititul, vor trebui să servească aceluiași scop.

La fel, cred cu convingere că a scrie pentru oameni și a scrie în tehnica SEO va fi, în curând, aproximativ același lucru. Că un copywriter de succes va avea aceleași valențe tehnice și artistice cu un scriitor. Și invers.

De ce se întârzie? Păi, nu cred că se întârzie, doar că vechiile teorii despre paginarea textelor, despre lizibilitatea lor, nu au pătruns încă afișarea pe telefoanele mobile. Nici nu vor migra așa, la întâmplare, este nevoie de o adaptare a lor. Doar că trebuie să fie scrise din nou. Și, apoi, citite. Cum am sugerat mai sus, două mari probleme: scrisul și cititul!