Nu apare site-ul pe Google. Eroare SEO sau de web design?

web design versus SEO
Web design Fotomat: Prima pagina a primului meu site adevarat, in anul 2000, cand puțini aveau nume de domeniu proprii...

În urmă cu vreo cinci ani scriam pe blog „Verificarea stadiului de optimizare SEO; Metodă simplă… Era un articol prin care încercam să explic că dacă aveți un site, cum vă puteți da seama dacă acesta este bine făcut. Acum, revin cu ceva oarecum asemănător, dar tot la discuția vis-a-vis de ceea ce înseamnă un site bun mă voi opri mai întâi. Mă rog, asupra noțiunii de site bine făcut există (cel puțin) două puncte de vedere.

Web design și SEO; frumos sau performant!?

Un designer web va spune întotdeauna că un site este bun dacă arată așa cum vrea clientul. Adică frumos. Cu facilitățile pe care le vrea proprietarul. Să se miște imaginile, să apară, să dispară sau eu mai știu ce criterii ar putea fi invocate. Să fie la modă sau să conțină o anume idee de web design, să fie modern, îndrăzneț, clasic, habar n-am… Despre ce vrea cilentul și ce „se poartă” sunt multe discuții.

CITEȘTE ȘI: How to design your website for dollars not your Ego
Discuția asta se poartă peste tot, să-ți faci un site care să-ți aducă bani sau pentru a-ți satisface orgoliul? Bună întrebare, la care fiecare are un răspuns al lui….

Rezum: un designer web va spune că a făcut un site bun dacă nu-i va fi rușine să-l arate. Dacă-l va putea pune într-o ramă și va spune: uite, site-ul acesta l-am făcut eu!

În cealaltă concepție despre ceea ce înseamnă un site bun se numără opinia celor care fac SEO. Oamenii ăștia spun ceva de genul: „Pe naiba, un site este bun dacă îl găsești înaintea celui despre care zici că este frumos! Poți să ai cel mai fain site din lume, nu contează, căci dacă până ajungi la el dai de site-uri urâte dar din care faci cumpărături și-ți rezolvi problema, atunci degeaba ai plătit frumusețea!”

Trebuie să recunoașteți că un adevăr există. Adică dvs. cereți către Google să vă spună unde găsiți un serviciu, un produs, nu un site care să fie și frumos și să aibă și serviciul pe care-l căutați. Motorul de căutare, indiferent că este vorba de Google sau Bing sau Yandex, vă va furniza rezultatul în funcție de criterii de performanță a site-ului. Nu în funcție de o anumită linie estetică. Adică dacă e frumos sau urât.

Nu-i frumos ce e frumos…

Google nici nu ar putea să arate site-uri în funcție de frumusețe. Din simplul motiv că habar n-are ce înseamnă frumos. Niciun motor de căutare din lumea asta nu știe ce înseamnă un site frumos. Dvs. știți? Hai să nu vorbim despre site-uri, design web sau optimizare SEO. Să vorbim despre femei. Mie nu mi-ar plăcea o eschimosă, pur și simplu nu sunt pe gustul meu. Așa cum eschimoșilor s-ar putea să nu le placă femeile pigmee. Așa cum mamelor, de obicei, nu le plac femeile pe care și le aleg băieții lor.

Frumusețea în web desing este la fel ca peste tot: gusturile nu se discută!

Nu există o noțiune universală despre frumusețe în niciun domeniu. Cu atât mai mult în web design sau SEO. Prin urmare, site-urile nu vor fi afișate în funcție de cât sunt de frumoase, ci în funcție de cât sunt de performante. Algoritmurile nu sunt sensibile la linia șoldurilor și la mărimea sânilor (și nici la cât de bine știe să facă mâncare, dacă rămânem la discuția despre femei) ci la eficiența și forma de transmitere a informației.

Web design fantastic! Dar de ce nu apare pe Google!?

După scurta introducere  de mai sus, care lămurește aproximativ diferența dintre SEO și floricele, să vă povestesc ceva. Zilele trecute am fost la un client. Un site care arată bine, mi s-a spus. Și chiar este, nici mie nu mi-ar fi rușine cu el. Dar site-ul nu apare pe Google. Nimeni nu află despre el decât dacă i se spune exact adresa unde este. Or, asta nu este deloc bine.

Un site care conține servicii de recuperare medicală trebuie să sară în ochii celui care a avut un accident și are nevoie de kinetoterapie. Este un exemplu. La fel, dacă sunteți sportiv și căutați încălțăminte sport va trebui să dați de Decathlon. Dacă sunteți apicultor și vreți să vindeți mierea sau să cumpărați medicamente pentru albine va trebui să găsiți acea locație. Așa funcționează lucrurile. Toate se leagă între ele. (Nu mai este cazul să vorbesc despre site-uri frumoase, nu?)

SEO la nivel de afon. Află de ce nu „merge” site-ul

Ca să vedeți de ce nu este indexat de către Google site-ul, pe care ați dat probabil o mulțime de bani și de la care aveți mari așteptări, ar trebui câteva verificări de bază. În continuare vă expun câteva trucuri. Verificați-le și s-ar putea să vă schimbați părerea despre webdesigner-ul care a lucrat site-ul. Și să priviți cum trebuie jobul de SEO, de editare de conținut, de optimizare a site-ului la modul general.

Primul pas este să deschideți pagina de început într-un browser în modul de vizualizare a codului sursă. Nu vă speriați, nu stricați nimic. Doar vedeți, nu puteți face modificări. Pentru a vedea codul sursă, în funcție de browserul pe care-l folosiți, procedați în felul următor:

  • Chrome: apăsați simultan tastele Ctrl și U;
  • Firefox: la fel ca la Chrome
  • Microsoft Edge: apăsați tasta F12 ca să intrați în modul „Developer Tools”

Informațiile sunt aceleași și valabile pentru orice browser ați folosi, eu mă voi referi în continuare și voi da exemple doar din Chrome. Pe acesta îl folosesc eu în mod obișnuit. Oricum, va trebui să obțineți o fereastră nouă de browser care să arate cam ca în poza de mai jos.

seo timisoara cod sursa
Optimizarea SEO a site-urilor scrise in wordpress

Limba în care este scris site-ul 

Ziceam că am fost la cineva să-i explic de ce nu merge site-ul. Din captura de ecran de mai jos, una similară poate face oricine la aproape orice site, voi extrage primele trei probleme ale acelui site. Sunt chestiuni a căror responsabilitate era în grija web designerului. Nu cred că n-a știut de ele, dar orice este posibil. Rămâneți pe fază vă rog.

Am banat cu negru sursa site-ului, sublinierile sunt pentru a evidenția erorile, despre ele citiți mai jos. SEO Timisoara optimizează codul sursă al site-ului dvs.

În imaginea de mai sus avem cuvinte subliniate cu albastru. (atribute de etichete) Este vorba de limba în care se află conținutul site-ului. Adică site-ul respectiv avea texte în limba română, dar codul sursă indica un text în limba engleză-americană. Să vorbim mai pe înțelesul tuturor.

Când un robot de la Google intră și citește despre ce este site-ul, dacă întâlnește atributul lang=”en-US” va înțelege ceva de genul: „aha, aici este un text în limba engleză americană!” Dacă era scris lang=”ro-RO” trebuia să interpreteze: „Da, deci avem de-a face cu un text în limba română!”

Bine, bine, veți zice, dar la ce este important? Chiar foarte important? Opinia mea: nu este un capăt de lume, dar pierdeți locuri în favoarea celor cu conținut similar cu site-ul dvs, dacă aveți o astfel de greșeală. Cum o folosește Google? Păi atunci când i se cere ceva despre ce aveți dvs în site, rezultatul dvs va fi considerat relevant pentru cei care au browserele setate în limba română. Or, în România, dacă sunteți atenți, încă din magazin vin telefoanele mobile setate în limba română.

Aici este problema. Se reduce numărul de potențiali vizitatori. Nu-i elimină, sau nu pe toți, dar vă face greutăți…

Titlul paginii; aproape identic de la mama wordpress

Subliniat cu culoarea verde avem titlul paginii, al site-ului. Adică denumirea firmei, Timisoara și expresia „Just another WordPress site”. Ce înseamnă asta? Că designerul web nici măcar nu s-a obosit să schimbe titlul generic dat de producătorii de software.

Expresia „Just another WordPress site” apare la toate instalațiile date de softul original. Codul sursă al site-ului nu este o creație proprie, nu este o operă de artă scrisă în php sau HTML. Nicidecum, este o platformă open-source, un wordpress cum se spune. În momentul în care se instalează un nou site cu wordpress, acesta dă în mod automat numele la toate paginile. Apoi, programatorul, designerul web dacă vreți, va trebui să dea titluri paginilor.

Dar să nu te obosești măcar să schimbi, să ștergi cel puțin, este dovadă de rea-voință. Am văzut și sunt multe site-uri cu nume de pagină: untitled, home, about, index… nume care nu spun nimic. Google ce informație să ia dintr-o pagină care se numește Untitled?

Roboților, vedeți că e noindex!

A treia și ultima eroare din cele patru rânduri de cod este cea mai gravă. Mă refer la ce este subliniat cu roșu. Adică, roboții motoarelor de indexare când intră în eticheta (sau meta tagul dacă vreți) destinată roboților de indexare, vor citi informația noindex. Ce înseamnă asta? Că titularul site-ului le transmite că nu dorește indexarea. Adică să excludă această pagină din căutările Google.

Mai departe, nofollow, spune ceva asemănător. Adică nici să nu urmărească legăturile ce ies din pagină. Altfel spus, sinucidere curată. Cine are un site și pune așa ceva în codul lui sursă, nu vrea să fie găsit!

IT-iști de două feluri: designeri web și SEO-maniaci

Spuneam că sunt două feluri de IT-iști. Unii care fac site-uri, alții care le promovează. Adică ăștia, ultimii, se ocupă de SEO. Deși pare a fi o ciudățenie, lucrurile exact așa stau, și asta din motive obiective. Cei care fac site-uri, așa-zișii designeri web, n-au idee despre cum se promovează. Nu știu ce trebuie. Dacă le zici se supără, dar în cel mai bun caz ei sunt programatori.

Am spus așa zișii web designeri pentru că toți se copiază unul pe altul. Site-urile lor sunt de fapt șabloane. Sunt multiplicate de n ori, se schimbă pozele, culorile, forma literelor și gata, ei zic că e un site nou. E pe naiba!…

De partea cealaltă, a oamenilor cu SEO adică, am avut ocazia să dau de niște exemplare toxice de-a binelea. Băgau oamenilor în cap tot felul de ciudățenii, că trebuie keyword-uri, că trebuie texte de nu știu câte cuvinte… O mulțime de idei care arată cât de rămași în urmă sunt. Și, mai mult, nu sunt în stare să lege o propoziție corectă, darmite să facă un text SEO cu cap!…

Bun, ce-i de făcut!? Opinia mea este că ar trebui să vă luați de la început un om care știe să le facă pe amândouă. Și web design și SEO. Dar oamenii aceștia sunt „rara avis”. Probabil că veți găsi mai greu, dar merită să-ncercați.

În altă ordine de idei, bani puteți pierde cu oricare dintre ei. Dacă designerul și-a făcut treaba de mântuială sau cu rea-credință pățiți cum am povestit  mai sus. Băgați o mulțime de bani și nu vin rezultatele pentru că n-au cum să vină. Invers, puteți să vă luați un om care să facă SEO dar care habar n-are nici el. În ambele cazuri, repet, aveți riscuri.

Dar și să aștepți în zadar să te indexeze Google, parcă aici este pierderea cea mai mare!… 

Citește și Prizonier la un designer web. Sclavia online

Despre Matei Bitea Articolele 94
Am fost jurnalist. M-am retras. Acum sunt freelancer și mă ocup de optimizare SEO. Scriu și fac site-uri...