Optimizare SEO Timisoara
blog: opinii, comentarii, articole...


Webmaster; un bătrânel simpatic și cum facem documentări…

webmaster SEO John Mueller Webmaster și Spokesman la Google, John Mueller, despre SEO si web design

Pe când făceam presă aveam obiceiul să las poanta la sfârșit. Ziceam că lucrurile bune sunt mereu ultimele pe care le afli. Poanta acestui text are o utilitate mult mai extinsă decât vă imaginați. Dar ca s-o înțelegi trebuie să citești textul. Până la sfârșit, nu în diagonală cum zicea un fost coleg de-al meu despre corectorii de ziar care-l exasperau. Este vorba și despre copy-paste, un flagel de care ne dăm seama prea puțin. Așadar, observăm cum SEO înseamnă mult mai mult. Este adevărat, începe cu paginile web, dar se termină în cele mai mărunte intimități ale civilizației.

Este de fapt oglinda noastră, a ceea ce suntem, ce căutăm pe internet, ce citim și (mai ales) cât de originali suntem când ne prefacem că scriem ceva. O să vedeți, ajungem la Enciclopedia Liberă Wikipedia.

Să-ncepem. Dacă vă interesează cum funcționează Google și cum se administrează un site, SEO mai pe scurt, ați observat desigur că acolo s-a schimbat ceva. Acolo, în buricul lumii moderne. Acolo, în Mountain View, California vreau să zic, acolo unde au bârlog cei de la Google. De vreo cinci ani nu mai este Matt Cutts nu mai este webmaster. Nu mai este cel care transmite „moda Google”, adică ce să faci și ce să nu faci dacă ai un site. Și dacă vrei ca site-ul tău să fie bine văzut, să fie în prima pagină, ultimele tendințe în căutări, etc.

Link building ca jocul cu moartea (Un text mai vechi, dar mai actual decât atunci când l-am scris. Cam de la schimbarea spokesman-ului Google. Dintr-unul tânăr și vioi, cu explicații băbești, într-unul sexuagenar cu aere de juve.) 

Matt Cutts; mărire sau decădere!?

Matt a ocupat diverse poziții de top la Google. Dar, în principal, acest inginer de software a fost cunoscut în primul rând pentu apetitul lui de comunicare cu webmasterii. Cei care se ocupă de SEO erau cu ochii pe Matt Cutts ca pe butelie. Și eu îl urmăream, evident, doar nu era să fac pipi contra-vântului.

Să vedem ce zice Matt pe YouTube, să citim și să aplicăm ce zice. Era un fel de guru. Între noi vorbeam cam așa: ai auzit ce a zis Matt? Vezi, de asta nu merge una, de asta e ailaltă așa… în fine, era ca o divinitate. (Un webmaster zeu. Al „specialiștilor” în SEO!)


Matt Cutts, explicând noțiunile de SEO și cum se transformă unele în mituri…

La sfârșitul lui 2015 Matt a fost înlocuit de la Google, mi-e greu să spun dacă a fost promovat sau a plecat singur. Nu e treaba mea. Important este că, acum, acesta a ajuns să fie șeful Serviciului Digital al SUA. Ceea ce unii spun că e formidabil.

SEO: de la tinerețe la fără bătrânețe

Că i-e mai bine sau nu lui Cutts asta nu e problema noastră. Locul lui trebuia însă luat de cineva, căci Google are nevoie neapărat de comunicare. Spre deosebire de alte companii, la Google secretomania este un principiu de existență. Paradoxal, secretul lor cel mai bine păzit, adică formulele algoritmilor, par a fi mai bine păstrate dacă sunt la vedere, dacă li se dă o tentă publică. De non-secret. Adică spui ceva de genul „uite-așa se face…” dar de fapt să aburești și să nu spui nimic.

Dacă ei ar da din casă tot ce trebuie să faci ca să ai un SEO impecabil, ei bine, ar intra în faliment. Tocmai aici este sursa lor de existență: să nu știi exact cum se ierarhizează site-urile. Iar ca să vrei să ajungi în prima pagină chiar să fii nevoit să plătești la Google AdWords. Mă rog, acum e Google Ads, dar cam tot aia e…

Locul lui Matt Cutts în strategia de comunicare l-a luat John Mueller. După știința mea el locuiește în Elveția, la Berna. Un tip mai în vârstă, ceea ce dovedește că tehnologia digitală nu este neapărat apanajul tinerilor. Ba, dimpotrivă. Așadar, webmaster John Mueller, „bătrânelul simpatic” cum îi zic unii, este, neoficial, omul care transmite principiile Google. El spune cam tot ce e relevant despre SEO și web design.

John Mueller webmaster
Webmasterplatz sau webinar SEO cu John Mueller

De fapt jobul lui JM este o cedare de competențe în privința comunicării. Deși n-am făcut cercetări să văd dacă șefimea l-a însărcinat în mod expres sau așa s-a nimerit. În fond, nici nu e relevant. Puteți însă să aflați că practic el este cel care ține legătura între Google și restul lumii dintr-un simulacru de interviu realizat de cei de la SearchEngineLand.

Prima mea observație este că John Mueller nu a umplut YouTube-ul cu filme și cu explicații de vlogger. Apare el și în videoclipuri, dar fără a face din asta o obsesie. Este un adept al comunicării pe Twitter. Însă face și seminarii la care trebuie să te înscrii, colaborează (probabil pe bani) cu publicații online. Este un altfel de om. Dacă Matt Cutts îți răspundea la întrebări explicând și aproape că-ți dădea mură-n gură, la JM lucrurile stau altfel.

Pare a fi adeptul răspunsurilor monosilabice, înghesuite într-o postare pe Twitter. Trebuie să stai să-l înțelegi. Să-l urmărești si să-l pricepi. Cred că și are un stil de conversație destul de lapidar, de aceea preferă comunicarea prin Twitter. Mai jos, dau ca exemple câteva idei, la care „bătrânelul simpatic” a răspuns pe scurt. În fapt, John Mueller, în 3 ianuarie, a difuzat un mesaj prin care cred că a vrut să transmită ceva.

Wikipedia cea inofensivă

Dacă o pagină dintr-un site are o legătură spre Wikipedia, Google nu o va penaliza. (Despre partea asta cu penalizarea va trebui să scriu odată, mi-am tot propus să spun ce este dar n-am avut timp…)

raspuns pe twitter
John Mueller răspunde lapidar despre penalizarea Google. Lipsa de detalii este cauzată de întrebarea greșit pusă. Cred…

Cineva i-a pus o întrebare dacă va fi penalizat de Google dacă adaugă un link spre Wikipedia. Altfel spus dacă dăunează la SEO. JM a răspuns simplu și concis: nu! Opinia mea este însă că că nu a fost bine pusă întrebarea. Eu aș fi formulat: Google mă va aprecia mai bine dacă pun în pagină un link spre Wikipedia?

Webmasterii și Enciclopedia Liberă. Noua paradigmă

Deși în nenumărate luări de poziție împotriva citării articolelor din Wikipedia cei de la Google susțineau că nu le apreciază, iată, se pare, paradigma s-a schimbat. Începând cu atenționările lui Matt Cutts toți webmasterii se fereau de Wikipedia. Cine făcea SEO nu se hazarda. De ce? Răspunsul este simplu: Enciclopedia liberă este un câmp de manifestare al oricui. Este un portal plin de greșeli și lucruri tâmpite. Scrie oricine și orice, se trece foarte ușor filtrul de calitate.
Cât rău poate să-ți facă Wikipedia

Mai mult de jumătate din articolele din Wikipedia sunt afectate de erori fundamentale. Și, atunci, ce s-a schimbat? Pe românește spus, Wikipedia a devenit o apă sfințită. Nu face rău dar nici bine. Asupra site-urilor, asupra poziționării lor, efectul este nul.

Așa înțeleg eu faptul că webmasterul Mueller a difuzat în 3 ianuarie un tabel în Excel cu linkuri de la Wikipedia. Linkuri spre artiști, cântăreți, filme… aproape toate fiind hobby-urile lui. Cred că bătrânelul simpatic se ocupă și cu scrisul, nu doar cu web design și cu SEO. John Mueller este cel puțin coautor la o mare parte din aceste articole.

Faceți download la un fișier excel plin de documentări serioase. Este ceea ce vrea să transmită John Mueller. Cam așa ar trebui făcute documentările

Prin fișierul respectiv, John Mueller vrea să ne arate cam cum ar trebui făcută o documentare. Și, probabil, că nu totul de pe Wikipedia este o prostie.

Soluția împotriva celor cu copy-paste

Tot de curând,  cineva îl întreba ce se poate face cu fermele de texte, cu așa-zișii creatori de conținut. Cu business-urile care nu fac altceva decât să vândă linkuri. Întrebarea se referea la linkuri spre ziare, dar era valabilă pentru alte afaceri asemănătoare.

SEO postare pe twitter
SEO si fermele de texte

John Mueller a răspuns că vrea exemple concrete. Că va fi fericit să le dea echipei de revizuit manual. Știți desigur, că la o sesizare despre fair-playul unui site se poate face reclamație, iar Google aduce corecții manuale poziționării site-ului.

→ Micul crescător de SEO din Romania. Ferma de texte

Epilog

Textul de mai sus l-am scris pentru a arăta modul actual de comunicare al celor de la Google. Că el depinde de stilul celui care se ocupă de treaba asta. Că nu este ceva fix și rigid cum vezi la polițiștii purtători de cuvânt.

Felul în care ni se transmit informațiile ne fac să învățăm mai mult sau mai puțin. Iar despre Wikipedia, concluzia mea este că Google a renunțat să o desconsidere dintr-un mare motiv. Așa sunt oamenii, caută pe Google și pe Wikipedia. Dar, la fel, Google nici nu consideră enciclopedia o sursă mai bună de informare până când nu-și va schimba regulile de publicare. N-o supraevaluează deloc.

Despre Matt Cutts… a început să fie uitat. Probabil se va mai vorbi de el un an, doi, apoi va trece în uitare.

În ceea ce privește SEO cu linkuri pe bază de Wikipedia, rămâne cum am stabilit: apă de ploaie!

About Matei Bitea

Am fost jurnalist. M-am retras. Sunt frelancer și mă ocup de SEO. Scriu și fac site-urile altora...