
Pentru a înțelege felul în care s-a manifestat atacul cibernetic din America electorală de la sfârșitul anului trecut, ar trebui să citiți un text (puțin greoi poate) despre ce înseamnă un cont de Google Analytics. Dar vă asigur că merită, veți descoperi esența marii manipulări la care au fost supuși alegătorii americani, adică felul subtil prin care li s-au canalizat noile convingeri politice. Restul e puțin sublim, iar ceea ce spun mare parte din comentatorii politici e așa, un fel de ceai! Opinia mea este că a fost o mare manipulare prin SEO, adică prin dereglarea motoarelor de căutare. Prin tehnica SEO poți ascunde o informație sau dimpotrivă, poți arăta obsesiv una falsă. Care, astfel manipulată, va deveni reală…
Sau cum și-au tăiat singuri venele americanii…
Intro: curățenia din Google Analytics
Dacă vă uitați prin contul dvs. de Google Analytics (GA) și vedeți mesaje de genul „Vote for Donald Trump”, sau vizitatori cu limbajul „Vitaly rules Google” urmat de o și mai înspăimântătoare expresie ce pare desprinsă din SF-uri, adică ☆*:。゜゚・*ヽ(^ᴗ^)ノ*・゜゚。:*☆ ¯\_(ツ)_/¯(ಠ益ಠ)(ಥ‿ಥ)(ʘ‿ʘ)ლ(ಠ_ಠლ)( ͡° ͜ʖ ͡°)ヽ(゚Д゚)ノʕ•̫͡•ʔᶘ ᵒᴥᵒᶅ(=^ ^=)oO , e cazul să începeți a vă lua măsuri de protecție.
Sau dacă aveți furnizori de trafic de la „secret.ɢoogle.com”… e clar, chiar aveți nevoie de o curățenie prin contul de Google Analytics! Reamintesc, Google oferă prin acesta un set de instrumente gratis utile mai ales celor care activează în zona de optimizare SEO.
(Dacă nu aveți suficiente cunoștințe tehnice, nu aveți timp ori pur și simplu vă e lene să vă apucați de o așa întreprindere… ați putea să mă căutați. Accesați formularul de contact.)
În cazul în care vă hotărâți să faceți dvs înșivă curățenia, vă puteți inspira din „Optimize Smart”, din „Analytics-Tools Kit” sau pur și simplu dați un „search” pe Google. Veți găsi suficiente detalii, căci lumea internetului este de-a dreptul înspăimântată de acești ultimi viruși la modă. Iar tot scandalul din America în legătură cu influența rușilor în alegerile din SUA nu este doar un subiect de presă. Este cât se poate de real.
Cum funcționează Google Analytics-ul
Acst cont este de fapt un set de instrumente de măsurare a traficului unui site. Google furnizează analiștilor SEO date despre numărul de vizitatori, despre origine lor, ce fel de browsere folosesc, ce limbă au setată pe calculator… din ce parte a lumii vin vizitatorii unui site.
Informațiile furnizate de contul de GA sunt destul de importante pentru posesorii de site-uri, pentru web-master sau analistul de marketing. De reacția vizitatorilor, de ceea ce fac aceștia când intră pe site… depinde așadar succesul unei afaceri pe internet. Este limpede că astfel de informații sunt vitale pentru posesorii de site-uri. Cu alte cuvinte, prin utilizarea datelor e la GA se va ști cum trebuie orientată vânzarea pe un site, ce produse se caută, ce pagini sunt mai atractive, etc. Se poate construi succesul unei companii pe internet.
Iar toate aceste lucruri se „aranjează” printr-o bună optimizare SEO. Ce înseamnă dacă datele sunt manipulate? Într-un cuvânt, haos! Iar virușii la modă sunt aceștia, care au bulversat America electorală.
Rușii au atacat Google și site-urile din America
Să facem o mică discuție asupra originii și efectelor acestor ultimi viruși, căci asta sunt, dar un altfel de soi, unii spun că e spam, alții malware, în fine, esențial este că nu aduc nimic bun. Aș putea spune că nu doar cine se ocupă de optimizarea SEO are interesul să elimine aceste mizerii, ci toți cei din marketing, din campaniile de publicitate…
Subiectul este fascinant, iar rezumatul meu este unul făcut la modul subiectiv. Că atacurile cibernetice au fost realizate la „sugestia” lui Putin… e de discutat, dar cert este că au făcut-o rușii.
Spam-Creatorul Vitaly Popov
După toate aparențele el este capul răutăților. A creat aceste ultime monstruozități iar publicațiile online din sfera software și hardware îi recunosc acest merit. A se citi „This Russian Is Spamming Google Analytics to Show His Support for Trump”.
Este un rus din Moscova care se lăuda în urmă cu câțiva ani (când a început toată această nebunie cu spam și viruși) că tot ceea ce face el nu este nici SEO, nici hackerism și nici spam… este pur și simplu un marketing agresiv. Și nu are niciun motiv să se ascundă, să-și falsifice identitatea din moment ce la el în țară activitatea lui nu este considerată infracțiune.
Ideile de atacuri cibernetice îi sunt așadar străine, totul se face în sprijinul creșterii popularității site-urilor sale (așa zice), are câteva, cel mai important fiind darodar.com. Probabil că are suficienți clienți care plătesc pentru a-și face de cap în mediul online. Unul dintre aceștia ar putea fi deci Vladimir Putin, iar unul dintre adepții (sau prietenii lui Vitaly) s-ar putea să fie chiar Donald Trump. De ce nu!?
Și totuși, Vitaly se arată doar în mediul online. Altfel, fizic, i se cunoaște doar înfățișarea din urmă cu vreo 4-5 ani. Când a început să-și arate abilitățile în registrul „search engine optimization”.
Modul de acțiune (atac)
Atacurile cibernetice promovate de gașca lui Vitaly, căci am convingerea că singur nu a putut face așa ceva, s-au concetrat pe o singură metodă cu diverse variante. Trupa de spammeri nu a încercat să invadeze conținutul efectiv al site-urilor americane, nici să instaleze vreun soft pe calculatoarele hobiților și blondelor. Ținta a fost mai bine direcționată, modul de acțiune mai subtil iar efectul mai devastator. Au fost atacate conturile de Google Analytics, nu prin distrugerea lor ci prin inducerea unor date eronate. Altfel spus, au manipulat informația exact prin tehnica SEO implementată de Google. Sepuku, harakiri sau ce vreți…
Observatorii au putut remarca un număr sporit de vizitatori pe site-urile lor, ceea ce în mod normal este un lucru nemaipomenit de bine, dar abia mai târziu și-au dat seama de unde vin aceștia. De nicăieri, din neant, nu există! Ori, în asemenea condiții, orice decizie se ia este eronată. Cum ar fi să trimiți înghețată în orașul X, observi din datele GA că acolo e bătaie mare pe pagina ta cu înghețată, dar de fapt totul este fictiv!? Până te dumirești că de fapt nu există cerere… banii au fost aruncați deja. De aici rezultă un singur lucru cert: pierderi!
Efectul este o declasare din partea Google a site-ului respectiv, acesta nu mai este atât de bine poziționat, nu mai este undeva în față ci retrogradat. Aici este puțin de discutat, în fond a fost alterat contul celor de la Google, este vorba de serverele lor, n-ar trebui să fie pedepsit site-ul, șamd… Cei de la motorul de căutare răspund însă ceva de genul că da, serverele sunt ale noastre, softurile ale noastre, dar conturile au fost puse la dispoziția publicului, ca atare aceștia sunt răspunzători, iar de cum se îngrijesc așa rezultate au! Ceea ce la urma urmei nu este departe de adevăr. Așadar retrogradarea site-urilor este justificată. Pierderi!
Manipularea informațiilor politice
Exemplul de mai sus este sugestiv pentru înțelegerea declasării site-urilor. La fel s-a întâmplat și cu paginile web care tratau informații electorale, politice, anti-Trump sau pro-Trump. Adică, pe românește spus, dacă doreai să promovezi un site care ridica în slăvi pe Trump nu te atingeai de el. Îl lăsai curat. Iar unul care îi aducea critici era bombardat cu trafic fals. Vizitatori falși. Iar declasarea site-ului era o treabă pe care o făcea chiar Google. Cu alte cuvinte, tehnica SEO era folosită așa, ca un cuțit pe care-l puneai în mâna altcuiva!
Informațiile care nu conveneau campaniei Trump nu erau așadar eliminate, ci doar date mai jos în SERP-ul Google (pagina cu rezultatele căutărilor) astfel că erau promovate doar acelea de care era nevoie. O tehnică perfidă, care poate face dintr-o minciună un fapt cât se poate de adevărat.
Cine vede la nesfârșit o informație falsă va ajunge să creadă că e reală. Cine o vede și nu știe că mai există și altceva nici nu-și va mai pune problema că minciuna e adevăr.
Așa se face că americanii au „beneficiat” din plin de anumite informații. Iar cei e la CIA nu sunt atât de proști să nu realizeze ce s-a întâmplat.
Cam așa a fost cu manipularea asta prin SEO.
PS: Cum se denaturează informația… puteți afla și din „Informația și manipularea prin SEO”