Întrebări tot mai frecvente, mai are sens SEO? Mai este valabil, pentru ce să-ți mai faci un site dacă există rețele sociale? Gata, s-a terminat această metodă de promovare, acum e doar Facebook și TikTok! Hm, fals! Și lecturând textul acesta (dar și altele, nu sunt eu buricul pământului!) veți înțelege că dacă aveți o afacere și vă bazați doar pe social media, cădeți într-o mare capcană…
În primul rând, gândiți-vă ce face un utilizator care caută ceva, orice, un produs, o știre, o informație, un traseu, orice vreți dvs. Păi, cum procedează? Deschide laptopul și caută cu Google. Sau pe telefonul mobil, același lucru îl face; unde este, unde cumpăr, ce este, etc…
» Din aceași categorie: Mai merită un website când există social-media?
Cel care caută apelează la Google, nu scotocește pe Facebook sau X…
Google oferă răspunsuri; doar adrese de pagini web, eventual câte-un articol de pe LinkedIn, rar câte o pagină de Facebook. Nimic de TikTok sau de X. Și, atunci, se pune în mod logic întrebarea: de ce să te promovezi undeva unde nu te arată Google? Căci trebuie să recunoaștem, deocamdată nu există alt motor de căutare mai bun, mai folosit, mai cuprinzător. Iar SEO se ocupă tocmai cu asta, de a te plasa în cel mai bun motor de căutare. Trebuie acceptat acest lucru, chiar dacă știm că e monopol…
O primă idee de concluzie este tocmai aceasta: utilizatorii, consumatorii, cei care folosesc hărți și localizări (Google Maps) când se pun la birou și caută (sau se așează pe o bancă în parc și folosesc funcția de „search” la telefon) nu sunt interesați de conturile de TikTok sau de Facebook. Ei caută cu Google! Cel puțin acum și slabe șanse să se schimbe lucrurile prea curând. Așadar, dacă vreți să existați, dacă vreți să vindeți, să fiți găsiți… va trebui să fiți pe Google! În primul rând.
Postările din social media sunt extrem de importante. Atunci, de ce nu sunt arătate de Google în SERP? Voi ajunge și acolo…

Cum apăreți pe Google, organic sau cu Google Ads?
Ca să fiți pe Google o puteți face în două moduri.
- Prin anunțurile de tip Google Ads, aici aveți nevoie de un așa-zis marketer. Adică cineva care să vă plaseze anunțul. Această metodă este ideală pentru evenimente, vânzări de stocuri, în general pentru ceva ce nu ați avea timp să așteptați până ce optimizarea site-ului dvs se face și se văd efectele. Foarte important este să știți că după ce nu mai plătiți anunțurile la Google, dvs practic dipăreți de pe net. Vi se pierde urma în acest sens. Această metodă este diametral opusă celor care fac SEO, promovării organice altfel spus.
- Promovarea de tip organic se bazează pe optimizarea SEO a conținutului dvs. Respectiv pe calitatea intrinsecă a prezenței pe internet. Cu alte cuvinte, veți fi vizibil datorită calității conținutului, aprecierii cumpărătorilor și vizitatorilor, bogățieui de informații din paginile site-ului dvs. Dacă aveți un blog interesant și bine scris, bine optimizat, acesta va fi găsit mereu. Spre deosebire de postările de pe Facebook și TikTok, de exemplu, pe care Google nu le arată. Aici aveți nevoie de un bun conținut, creat de dvs sau colaboratorii dvs. Imagini bine optimizate SEO, o prezență reală…
» Search Engine Land; o revistă care mă inspiră și pe mine, puteți afla de acolo cam tot ce e nou în materie de Google și motoare de căutare….
Diferența dintre cele două tipuri rezultă din însăși descrierea acestora. Dacă vreți viteză și nu vă pasă de permanența postărilor dvs, alegeți anunțurile. Dacă vreți ceva stabil și durabil, veți alege optimizarea SEO a conținutului. Doar că durează mai mult. Bine, trebuie spus că permanența și defintivul, pe internet au alte dimensiuni.

Știți cum e? Dacă nu vă bârfește nimeni, dacă nu zice nimeni „măi, am auzit că X face niște chestii” sau „X spune și are niște idei”, înseamnă că nu sunteți relevant. Nu contați, sunteți o persoană ștearsă, ieșită din vederile celorlalți. La fel este și cu afacerile care nu sunt prezente în social media, dacă nu sunt discutate, arătate, „șeruite”, aceste businessuri nu există! De aceea, dacă aveți vreun interes de la publicul larg, trebuie să postați în social media. Însă și postările acestea se fac după câteva criterii, deloc la întâmplare, deci au și ele nevoie de SEO.
Bun, asta înseamnă că dacă postați (frecvent) în social media vă promovați afacerea, serviciile, produsele din magazinul online!? Și da și nu. Căci dacă, de exemplu, faceți un articol pe site, puneți un produs nou și-l distribuiți în social media, aveți deci o postare interesantă (credeți dvs) și asta ar însemna o promovare? Depinde. Căci dacă de acolo unde distribuiți, cineva intră și vede că site-ul dvs nu e interesant, articolul nu-i este pe plac sau produsul nu este ce vrea, iese imediat. Asta înseamnă că aveți un site neconcludent pentru „keywordul” respectiv.
» Search Engine Land – revista pasionaților de site-uri
Google va observa imediat asta și va afișa site-ul dvs mai jos, mai la vale cum se spune. Și, dacă veți continua, veți ajunge să nu contați. Așa veți înțelege ce important este marketingul digital, ce este SEO…
Dacă dimpotrivă, postările dvs aduc vizitatori care cumpără, citesc, circulă prin site, în mod logic Google va observa asta. Cum observă? Prin instrumewntul său Analytics. Și vă va crește ratingul, avansați în SERP. Înseamnă că vă pricepeți la optimizarea site-ului, postările și felul în care le faceți vă ajută. Suint incluse în SEO.
În primul rând ar trebui să observați că există o diferență majoră între cele două sisteme. Respectiv între a ține conținutul pe website-urile clasice sau pe Facebook, de exemplu, dar peste tot în social media e la fel. Dacă vă țineți informațiile, postările, fotografiile, tot ce contează pentru dvs într-un site care vă aparține, dvs stabiliți regulile. Nu vi le poate lua nimeni.
În schimb, dacă articolele dvs le țineți pe o pagină de Facebook doar pentru că este (aproape) gratis, s-ar putea să aveți surprize. Vă raportează cineva, se consideră că violați cine știe ce reguli, schimbă Facebook criteriile. Și, toată munca dvs se duce naibii! Conținut indisponibil, cum se zice…
Acesta este marele dezavantaj al social media, fiecare rețea are propriile reguli, pe care dvs nu le puteți influența nicicum. Fiecare are un algoritm propriu, un anumit mod de promovare, un altfel de SEO, căci fiecare are așa ceva. În schimb, website-ul este al dvs, îl organizați cum doriți, ce ați pus doar dvs puteți elimina.
De ce nu ne arată Google ce-i pe Facebook și instagram, X…
Răspunsul este foarte simplu: pentru că sunt entități concurente. Închipuiți-vă că Google ar oferi rezultate de pe Facebok. Păi, cine ar mai plăti anunțuri pe Google Ads?

Sper că am reușit să vă redau sugestia că în promovarea dvs (afacerea sau persoana) elementul central ar trebui să fie website-ul propriu. Spre care să direcționeze toată activitatea dvs din social media. Vă șterge Facebookul o postare, faceți alta, o scrieți altfel și tot spre website o redirecționați. Dar conținutul de pe site va rămâne, asta e important, nu munciți de vă sar capacele și vine un tâmpit și vă raportează! Sau i se scoală lui Zuckenberg sau Musk să schimbe regulile de postare, nu vă mai lasă, cine știe ce-i trece prin cap. Vă adaptați dar nu pierdeți conținuitul care vă definește, care vă promovează și pe care l-ați optimizat deja SEO. Deci pentru care ați muncit și ați investit…
Acum o chestiune care e foarte ciudată. Dar și corectă în același timp, respectiv scrierea textelor cu inteligența artificială. Dacă apelați la ChatGPT ca să vă dea un text pe care să-l montați pe site, eu vă spun că faceți o greșeală. Google, dar și Bing sau alte motoare de căutare, au scripturi care identifică aceste scrieri. Pentru că au un anumit tipar, sunt scrise și ele după nicște algoritmi. Și Google le deosebește și le elimină. Adică nu le punctează, nu le șterge din online, nici n-ar avea cum.
De ce ignoră Google textele scrise cu AI? Simplu, pentru că le-ar afecta businessul. Dacă oricine ar apela la AI ca să scrie un text și să-l pună pe site, sau în social media, iar Google să-l arate ca fiind un material de calitate, atunci ar înemna că-și falimentează singur afacerea. Da, căci nu mai poate controla cine, când și cum apare pe paginile Google. Că nu va mai putea modifica regulile SEO când și cum vrea. (Da, Google are monopol și se comportă ca atare!)
» SEO practic; ce nu va schimba Google niciodată
Concluzie, sfat, sugestie
SEO este (încă) parte integrantă din felul în care se dirijează apariția rezultatelor pe internet. Vă sfătuiesc să creați propriul dvs conținut; texte originale, fotografiile dvs. Cunoașteți cel mai bine ce afacere aveți, ce produse vindeți, nu e nevoie să apelați la ChatGPT ca să vă scrie un text.
Altfel, în cazul în care inteligența artificială (AI) vă scrie site-ul, Google va recunoaște tiparul și nu vă va promova. Veți constata că ați muncit degeaba. Sau dacă ați plătit un „copywriter” ca să facă asta în locul dvs iar el a lucrat cu AI, l-ați plătit degeaba.
Nu credeți în reclamele care spun „poți câștiga atâtea mii de euro pe lună, n-ai nevoie de experiență, nu trebuie să știi!” Nu sunt adevărate. Nimeni nu poate câștiga bani fără să muncească, nici măcar bancherii nu stau degeaba.
Deci, creați-vă conținutul dvs și promovați-vă. Cum doriți, cu SEO, cu anunțuri, în social media dar promovați ceva original. Altfel, poate veți avea succes, nu știu, dar prețul plătit va fi prea mare că să mai fiți și rentabili.