Freelancer, servicii SEO, despre mine…

Ce înseamnă să fii freelancer? Nu cred că există o definiție foarte exactă, dar este agreată ideea că un freelancer este acela care își găsește singur de lucru. Un liber profesionist care își obține contractele singur, le gestionează după cum crede de cuviință și cum se înțelege cu clientul. Deși a fi freelancer echivalează cu a fi liber profesionist, totuși referirea se face mai ales la câteva domenii.

  • design web, servicii SEO, programatori independenți;
  • graficieni, fotografi și alți artiști în sfera digitală;
  • freelancer se mai spune și la cei care se ocupă de copywriting, în special scriitură optimizată pentru motoarele de căutare, respectiv SEO
  • în general, cei ce activează pe cont propriu pe internet.

Dacă aș căuta servicii de la o astfel de persoană, care activează independent, m-aș strădui să aflu cât mai multe despre ea. Eu vă fac viața ușoară în acest sens. Vă dau toate informațiile relevante.

freelancer SEO Timisoara
Primul birou de freelancer adevarat, prin 2000, la Timisoara

Articole scrise de mine. Freelancer în copywriting

Să scrii texte care răspund bine la cerințele SEO, care sunt bine indexate de Google, asta este o componentă importantă a muncii mele. Știu că un site se poate clasa înaintea altuia doar prin calitatea conținutului său. Bănuiți și dvs că așa este. Așadar, un freelancer care să se ocupe de site-ul dvs ar fi una dintre cele mai inspirate idei.

Nu uitați că 25 de ani am fost ziarist de presă scrisă. Așadar scriu de parcă aș merge pe stradă, vreau să spun atât de ușor.

Unde găsiți articole scrise de mine? Unde se vede felul în care scriu? Dincolo de acest site și blogul aferent, care este o mostră de copywriting, vă dau mai jos câteva indicații.

  • În pagina mea de Facebook veți găsi linkuri spre unele dintre articolele scrise pentru diverși clienți. Vezi așadar SEO Timișoara, copywriter
  • Contul meu de LinkedIn respectiv Freelance web editor
  • Mai găsiți și pe Twitter
  • Mai este o categorie de articole pe care nu-mi permit să le public. Sunt scrise pentru clienți cu care am contract de confidențialitate. Le scriu blogurile. Și nu ar fi încântați să afle că de fapt este altă persoană cea care scrie în locul lor.

Editor web pe cont propriu, autodidact

M-a interesat despre optimizarea site-urilor, despre promovarea lor, începând de prin 1999-2000. Atunci mă gândeam intens la așa ceva. În acei ani optimizarea SEO de fapt nu exista. Eu nici nu știam ce înseamnă să fii freelancer. Dar au fost minți care au prevăzut că internetul va decide multe afaceri. Cum spuneam, nu exista noțiunea de SEO, Google abia se înființase iar Bill Gates tocmai enunțase una din teoriile sale: The content is king!

Eu nu aveam vreo afacere dar mă gândeam la ea. Prospectam cum să-mi vând fotografiile pe internet și intuiam că să ai un site nu este totul. Intuiam și eu că pentru a vinde trebuia să fiu găsit înaintea celor care aveau afaceri ca a mea. De fapt asta este ideea fundamentală despre SEO. Nu era propriu-zis o afacere, pe vremea aceea eram fotoreporter și încercam să-mi completez veniturile. Eram un pui de freelancer dacă vreți. Mă obseda însă ideea de a-mi face reclamă. Mă gândeam să vând fotografii și să obțin notorietate.

Pe scurt, eram preocupat de modul în care sunt găsit pe internet. De aici a plecat totul. Am învățat să-mi administrez site-ul, să-l dezvolt, să-l fac să fie găsit mai ușor. Ceea ce face un freelancer. Aceasta a fost una din scânteile care m-au determinat să-nvăț despre promovarea site-urilor.

Despre celălalt impuls, cel care m-a împins spre web design, să-nvăț cum se crează un site, am scris într-un articol de blog despre debutul meu în crearea site-urilor.

Ce-nsemna optimizarea SEO în epoca yahoo-geocities

Prin anii aceia de pionierat ai internetului și al web design-ului, exista un fel de SEO, dar absolut anacronic sau arhaic, nici nu știu care este cuvântul mai potrivit. Pe atunci, notorietatea unui site, vizibilitatea lui pe internet avea la bază în principal un singur criteriu: numărul de accesări! Adică, puteai să ai cel mai prost conținut, site-ul să nu conțină nicio referire la ce te interesează, dar dacă avea multe vizite ți-era prezentat ca reprezentativ. Și de fapt, imediat după ce-l deschideai și vedeai că n-are absolut deloc legătură cu ce cauți îl închideai imediat.

Era vremea marelui Yahoo! Motorul lor de căutare fiind doar un inventar al site-urilor găzduite de ei. Aveau platforma geocities care oferea aproape oricui posibilitatea de a avea un site. Trebuia să-ți faci doar o adresă de e-mail. Și căuta site-uri doar printre cele care făceau parte din geocities sau care aveau o legătură de publicitate cu Yahoo. Atunci, navigând prin site-urile de pe Geocities, am înțeles ce înseamnă să fii freelancer. De fapt, era ceea ce eu făceam demult.

Cum ajungeai în topul căutărilor Yahoo? În mare parte prin șmecherii. Vă zic una. De exemplu, se introduceau în conținutul site-ului cuvintele sex, free sex, porn… Ca să nu ofenseze vizitatorii decenți erau scrise cu litere albe pe fond alb sau mă rog, literele de culoarea paginii. De fapt, cam astea erau și căutările de top pe internet. Toți căutau sex și porno gratis.

Cuvintele porcoase din site-uri nu erau văzute de către vizitatori dar le citeau roboții de căutare. Și se făceau multe accesări. SEO pe vremea aceea este cam ce înseamnă Trabant în industria modernă a automobilelor.

Promovarea și optimizarea site-urilor. Freelancer cu algoritmii Google

O metodă simplă de a-ți promova site-ul era ca în loc de SEO, despre care oricum nu prea știa nimeni ce e este și nici chiar conceptul nu era bine definit de către Google, era să cumperi un software de web design. Dau un exemplu și fac referire la CoffeCup de la care dacă ai fi cumpărat un soft ai fi devenit un mic privilegiat, te înscriau ei în Google iar asta într-adevăr te propulsa. Cumpărai un flash-maker sau un site-maper și te înscriau ei și o bună perioadă de timp chiar ajungea. Mărturisesc că era chiar o chestie faină treaba asta! Ca să fii freelancer în servicii de promvare nu aveai nevoie decât de un mic capital.

Cei de la CoffeCup mai aveau și așa-zisele „analizoare”, un fel de audit SEO al acelor vremuri. Adică achitai o sumă de vreo 50 dolari și te înscriau ei. Te promovau prin relația pe care o aveau cu Google. Principiile de optimizare erau pe atunci și destul de simple: să fie în fiecare pagină 1-3 imagini, să fie în site un fișier audio ar fi fost perfect, să ai un număr de cuvinte și cam atât! Cumpărai software-ul și gata!

Apoi, în anii de mai încoace, dacă doreai să-ți promovezi site-ul comentai pe site-uri de orice gen, fie ziare, bloguri sau prezentări de modă. Nu contează ce scriai în comentariul respectiv, dacă era o părere personală, dacă înjurai sau făceai reclamă la Viagra. Trebuia să te semnezi cu numele sau link-ul spre site-ul tău iar succesul era ca și garantat. Era un fel de SEO fără merite, doar adunai comentarii și link-uri. Un fel de strămoș pentru „link building”.

Studiile mele; de la SEO primitiv la Mobilegeddon

Desigur că vă întrebați: care este rostul înșiruirii (aici) de metode prin care se făcea promovarea unui site? Mai ales că, după câte se poate deduce, acele metode nici nu mai sunt valabile. Adevărat, acum SEO se face cu totul altfel. Am vrut doar să vă sugerez că am fost (și de când am fost) conectat la fenomen și să vă mărturisesc că toate astea m-au interesat în primul rând pe mine.

Există cineva calificat să optimizeze un site? Există vreun atestat, vreo licență sau vreun curs postuniversitar care să ofere o specializare în SEO? Mă rog, intuiți sensul întrebării, este vorba de abilitatea profesională care atribuie celui care o are merite și autoritate. Vă spun cu toată sinceritatea că așa ceva nu există. Nu există nici măcar un singur curs de calificare în optimizarea site-urilor.

Cursuri de calificare în optimizarea site-urilor

Ah, veți întâlni tot felul de așa-zise cursuri, chiar și de jurnalism SEO! Asta, ultima, este o tâmpenie cât casa de mare, dar nu eu plătesc! Unii vor încerca să vă tenteze cu tot felul de oferte și vă vor promite că veți deveni stăpânii internetului. Prostii, credeți-mă! Toate sunt la nivel de colocviu, de discuții, de hai să-nentâlnim și să povestim. Nu înseamnă că nu veți învăța nimic, dar sunt doar discuții, în niciun caz cursuri de calificare. Nu veți obține o licență adevărată și reală în așa ceva niciodată. Nu veți putea fi freelancer pe baza acestor cursuri

Nu există cursuri de calificare pentru că nu poate exista așa ceva. Citiți mai mult în Google nu va emite certificate SEO. Și, la fel, aceste certificate nu vor fi emise nici de Microsoft, Yahoo sau alte mari companii. De ce? Simplu, pentru că nu are logică și nici n-ar fi etic, moral sau oricum doriți dvs., pentru că aceste noțiuni au valoare în țările occidentale. Spre deosebire de România, v-ați prins…

Așadar, calificarea mea este doar realizată pe baza propriilor observații, pe baza experienței și a lecturii a tot ce se putea în domeniu. Fiind ziarist citeam cam tot ce puteam în mediul online. Practic, am fost plătit să scriu și să citesc. Cu această ocazie am și învățat. Recunosc, asta a fost o situație ideală, puțini au șansa asta…

Freelancer de SEO cu origini de ziarist

După aproximativ 25 de ani de presă scrisă, o viață de om cum s-ar zice, am decis să trec la lucru pe cont propriu în această branșă. Vă veți întreba: bine, dar ce cunoștințe se pot aplica din presa scrisă în optimizarea și promovarea site-urilor? Trec peste cele prezentate mai sus și care, pentru mine cel puțin sunt o particularitate. Ceea ce voi scrie în continuare o să vă prezinte însă o altă perspectivă.

Transformarea ziarelor din formatul clasic pe hârtie în cel online nu s-a făcut cu inventarea unor reguli absolut noi. Felul în care se scrie un text, agresivitatea lui, impactul, dacă poate ține captiv un cititor, toate au rămas valabile. Că sunt unii care au redescoperit o altă gramatică, inventează cuvinte… este cu totul altceva! Nu discutăm acum, creatorii de limbaj nu sunt freelanceri.

În mod identic, dispariția marilor tipografii nu a aruncat la gunoi cunoștințele celor care se ocupau cu estetica și grafica. Cu alte cuvinte, zona de impact dintr-o imagine păstrează aceleași reguli, dacă nu respecți regula treimii în fotografie va rezulta o imagine dezechilibrată. Locul și efectul culorii roșu sau galben într-o imagine, pe cale de consecință într-un web design, vor fi la fel folosite.

Dispariția cataloagelor de produse pe hârtie nu înseamnă că marii graficieni au murit de foame. Nici pe departe!

Deci, web design-ul și optimizarea unui site, la drept vorbind SEO pe ansamblu, acestea au preluat și adaptat regulile ziarelor și ale cărților. Un lucru firesc dealtfel. Nimic nu se pierde, totul se transformă!

Optimizare SEO. Etape, mod de lucru, măsurare

Freelancer sau agenție de marketing? Opțiunea și dilema

Freelancer Wikipedia

Ce înseamnă să fii freelancer

Viața de freelancer. Ghid complet