Notiunea de optimizare SEO a unui site (SEO fiind acronimul de la search engine optimization) a aparut in ultimii cativa ani si are in vedere pregatirea unui site, implicit a informatiei cuprinse in acesta, pentru a fi gasit mai usor si intr-un anumit fel de motoarele de cautare. Pentru a intelege mai bine ce inseamna SEO este necesar insa sa accentuam mai intai definitia unui motor de cautare.
Sinteza unui motor de căutare
Un motor de cautare este un ansamblu de programe software care cauta, sorteaza si ordoneaza informatia de pe Internet, toate acestea dupa anumite reguli (algoritmi de cautare) impuse de strategia entitatii. Aceste programe (spider) identifica tot ce exista pe internet. Cu ale cuvinte, indiferent ce informatie aveti pusa undeva in reteaua mondiala a internetului, ea va fi oricum gasita si oferita celor care o cauta.
Cel mai cunoscut si folosit motor de cautare este Google. Acesta este atat de popular in Romania incat nu i se mai cunoaste sorgintea si scopul comercial, Google a ajuns un termen generic pentru cunoasterea de pe internet, respectiv vezi pe Google, cauta cu Google, etc., inclusiv poantele (in)voluntare ale lui Marean Vanghelie…
Mai exista si alte motoare de cautare pe internet, cum ar fi Yahoo, Bing (al celor de la Microsoft) sau Yandex, acesta din urma fiind echivalentul lui Google pe piata din Rusia. Dar, asa cum am spus, Google a ajuns cel mai puternic, cel mai cunoscut, cel care da tonul!
Din cele de mai sus rezulta ca Google (si orice alt motoare de cautare) va gasi orice informatie pusa intr-o pagina web. Problema care se pune este doar cat de usor va fi gasita si, mai ales, cat de expusa publicului va fi o informatie. Aceasta este partea proasta a vietii de pe Internet, respectiv aceea ca nimic nu poate fi ascuns, ba mai mult, informatiile pot fi folosite si in scop subversiv.
Manipularea prin SEO
Reversul medaliei imposibilitatii tehnice de a ascunde ceva pe internet este acela ca folosind anumite tehnici de scriere a site-urilor se poate dirija informatia. Asa se face ca, daca stapanesti tehnica SEO, poti impune motorului de cautare, oricare ar fi acesta, sa afiseze o anumita informatie.
Nu-i mai putin adevarat ca desi esti nevoit sa publici o informatie dar in acelasi timp o doresti ascunsa, ea tot va fi vizibila, insa se poate aranja sa fie furnizata foarte „neconvenabil“ motorului de cautare. Utilizatorului final ii va fi foarte dificil sa o gaseasca, iar un om obisnuit va obosi cautand-o iar in cele din urma va renunta. Asa se ascunde ceva.
Summa summarum: spunem despre un site ca este optimizat SEO pentru „chestiunea x“ daca dorim ca prin aceasta manopera de optimizare SEO, informatiile de pe internet ce trateaza „chestiunea x“ sa provina doar de pe site-ul in cauza. Sau doar de la o anumita sursa, care pentru a fi mai eficienta ar trebui sa lucreze cu aceeasi informatie scrisa in moduri diferite si publicata pe mai multe canale.
Repet, sintagma doar de pe site-ul in cauza trebuie inteleasa in conditiile de mai sus, adica printr-o optimizare SEO nu pot fi ascunse informatiile de pe alte site-uri, ci poți influența Google să le afiseze mai in spate, astfel incat acestea sa devina neinteresante iar publicul sa nu le mai citeasca.
Așa se ascund lucrurile, le faci neinteresante pentru motorul de căutare sau le pui într-o formă ininteligibilă lui