Cum modifică inteligența artificială limba română

creator de continut SEO, articole optimizate
Un creator pasionat de continut, articole SEO si creare de cod sursă lucrează în WC

Înainte de a vă vorbi despre ranking și ce înseamnă „să rankezi” și „a rankezi”, o mică introducere. Primesc zilnic prin e-mail mesaje de marketing, invitații la webinare gratuite, oferte de SEO pentru site-ul meu (!?), cupoane de reducere, etc. În același timp, recepționez și buletine de știri cu „cele mai noi noutăți” din domeniul nu știu care. Pe unii expeditori mă străduiesc să-i bag la spam, sperând că astfel voi scăpa de ei. Iluzii; se reîntorc cu altă adresă și alte ambiții. Așa că lupta împotriva spammerilor profesioniști pare pierdută.

Un mesaj recent, cu subiectul SEO, mi-a readus aminte de un subiect. Acela al apariției de tot felul de cuvinte noi. Care, însă, arată o latură a calității creatorilor de conținut. A celor care își spun copywriteri, dar textele lor sunt execrabile. Sper că vă voi demonstra acest lucru. Însă, vă rog să rețineți, acum sunt texte proaste, mâine probabil vor fi valoroase…

copywriting despre SEO si ranking
Conjugarea verbului a rankezi, de la ranking

Știți ce înseamnă să rankezi? Google nu știe…

Am primit așadar un mesaj de la o firmă de SEO care, pe scurt, mă invită să aflu cum pot să-mi „rankez” mai bine site-ul. Adică ce factori sunt importanți în promovare în 2024, de ce anume trebuie să țin cont pentru optimizarea site-urilor, chestii din astea. M-a lovit însă cuvântul acesta, expresia, cum pot să-mi rankez site-ul…

Eu cam știu despre ce e vorba, înțeleg ce a vrut să spună. Dar Google, oare știe ce înseamnă? Am făcut o interogare, să văd ce zice. Vezi foto mai jos.

Google nu stie decat ranking
Google nu stie decat ranking, sa rankezi nu cunoaște…

Logic, m-a întrebat dacă am scris corect, semn că „el”, Google, nu știe ce-nseamnă. Nu este nici în DEX. Acest cuvânt există însă în vorbirea comună a celor care participă la jocuri. Adică au un rank de nu știu cât, ceva cam ca un fel de „Level” dar mai elaborat.

Observ însă că este folosit de cei care fac marketing digital, de agenții de publicitate, de cei care se ocupă de SEO. Sincer, mi se pare o prostie, eu nu l-am folosit. Cred că este totuși destul de nou. (Sau poate m-am ramolit eu…)

Inteligența artificială despre ranking

Am întrebat și pe mister ChatGPT, vezi foto, să mă lămurească ce înseamnă „a rankezi”? Culmea, el, chatbotul, știe, are un răspuns. Și spune cam același lucru la care mă gândeam și eu. Adică pe-aici: ordonare, clasificare, clasament.

Chat GPT un model de AI folosit in SEO
ChatGPT, un model de AI care se folosește de baze de date cu tot ce există, inclusiv prostii…

Așadar, un om cu mintea normală, cum sper că încă mai sunt și eu, va trage concluzia următoare. Dacă Google nu cunoaște cuvântul, DOOM-ul nu știe nici el (dicționarul ortografic), cea mai corectă interpretare ar fi aceea că este un cuvânt inventat de AI. Așa cum creează poze și imagini de ce n-ar crea și cuvinte!?

Ar fi însă de lămurit sau de explicat cum naiba face chestia asta? Opinia mea este însă că verbul „a rankezi” l-au creat agențiile de SEO. Ăștia care cred că sunt mai grozavi dacă folosesc englezisme. Și, după ce a atins un anumit nivel de folosire în limbajul comun, inteligența artificială a preluat cuvântul. Și ni-l servește ca pe un cuvânt existent deja, suntem noi proști că nu-l știm…

Perspectivele de viitor ale neologismelor AI

Opinia mea este că acest gen de cuvinte vor intra în DOOM. Nu știu când dar vor deveni neologisme în toată regula. Poate că nu vor fi folosite foarte mult. Mai degrabă cred că vor prinde la un anume gen de cititori-vorbitori-scriitori. Cei care se ocupă de ierarhizări, de SERP-uri, de jocuri pe calculator, din spectrul acesta. Cred că rankingul va fi un atribut exclusiv agențiilor de SEO și marketing.

Sincer, mi-e greu să cred că un comentator de fotbal va spune ceva de genul: Echipa Steaua a rankat cu două locuri!

Nu-mi pot închipui cum Simona Halep își va îmbunătăți rankingul! (Mai ales că nici n-o mai văd jucând, dar nu se știe când va începe să rankeze…)

Relația dintre limba română și analfabeții funcțional

Ei da, acum o să vă spun o chestie, veți spune că dau din casă. După cum știți mă ocup de SEO, dar și „corectez” conținutul site-urilor. Am întâlnit nenumărate cazuri în care vedeam câte un text, un titlu, o idee, care mă „oribilau”. Voi pune mai jos ceva de genul acesta. Altceva este remarcabil însă: adică, din ce înțelegeam eu, clienții mei cumpărau texte de la creatori de conținut. Și nici măcar nu-și dădeau seama pe ce prostii dădeau banii! Puteai să scrii cu picioarele și în limba maimuțelor…

Așadar, analfabetismul funcțional nu este doar la elevi, el provine și de altundeva, nu poți să pui doar în spatele școlii și a sistemului de educație că 49% din elevi sunt praf! Zombi, nix, kaput, nicevo! Dacă adulții nu înțeleg ce citesc, nu li se par anormale tâmpeniile de pe net, cum le poți cere copiilor? În altă ordine de idei, ce fel de scriitori de internet, copywriteri, SEO-mani sau orice altceva vreți dvs ies dintr-o astfel de generație!?

Inteligența artificială doar va colecta prostiile și le va pune într-o nouă limba română, una fără prejudecăți și fără inhibiții. Așa apar cuvintele despre care ne crucim când le auzim. Ne crucim noi, că elevilor de liceu li se par firești. Alături de instrumentele de traducere, Google Translate de exemplu, AI este un alt dușman al limbii. Sau, mă rog, un catalizator de transformare.

În încheiere, după câteva recomandări de lectură, vă las și niște „monstre” ale unor scriitori contemporani.

greseli de SEO si content writer
Pasiunea pentru macara de închiriat !?
greseli de copywriting
O bazaconie; ceva asemanator cu cei patru evanghelisti erau trei și spui doar doi
traducere cu Google translate si incompetența scriitorului
Traducere cu Google translate, absurditate în limba română
Despre Matei Bitea 193 de articole
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...