Trăim vremea în care inteligența artificială este condimentul care răstoarnă totul. AI a reușit să producă atâta vâlvă și a creat atâtea discuții încât merită să le discutăm puțin. Și să le observăm. Și să înțelegem poate o parte din viitorul război al giganților internetului…
Oferiți servicii pe web sau dimpotrivă, căutați servicii din mediul online, veți avea aceeași dificultate. Cum le cauți și ce rezultate oferă motorul de căutare? Cum obțineți informația care vă interesează? Iar dacă te ocupi de SEO, cum naiba faci să-ți mulțumești clientul?
Există vreo soluție miraculoasă, vreun soft sau plugin care dacă nu face treaba în locul tău măcar să te ajute cât mai mult? Veți vedea că atât găsirea celor mai bune rezultate, cât și optimizarea site-urilor sau a conturilor sociale au o mare doză de intuiție. De cultură generală, informație acumulată dar conține și factorul aleator. Iar acum va interveni ceva ce poate așteptam demult: inteligența artificială!
Iar ca opinie personală: modul în care organizezi conținutul unui site precum și perseverența cu care faci „update” propriilor cunoștințe, melanjul acesta este cheia succesului. Fie că ești un web designer, fie că te ocupi de SEO sau doar cauți pe internet. Da, există oameni care caută mereu, din asta trăiesc, iar de modul în care găsesc depinde succesul lor.
Sfârșitul anului 2022 a adus însă în mediul online inteligența artificială. Un alt principiu, ceva ce se dezvoltă mereu, ceva care se auto-crează dacă vreți.
AI de la Google versus Bing, etc
Trebuie spus celor care nu se ocupă de SEO că până nu demult, când căutai ceva pe net, Google se „uita” exclusiv în titlu și descriere. Iar dacă acel cuvânt cheie se corela cu conținutul paginii, îți afișa rezultatul. Altfel spus, dacă ai căutat „servicii de avocat” nu-ți afișa în ruptul capului „servicii avocațiale”!
De regula asta se țineau foarte tare atât Google cât și celellte motoare de căutare. Dacă te uitai după un keyword la singular, acele titluri ți le afișa. La fel era și în cazul cuvintelor articulate. Ei bine, acum este altfel. Dacă veți observa sunt expuse rezultate care chiar nu conțin cuvântul cheie în titlu sau descrierere. Vezi foto de mai jos, unde Google arată rezultate cu site-uri care chiar nu conțin cuvântul cheie căutat în titlu sau descriere. (Asta este pentru „experții SEO” care bagă la cuvinte cheie oricum ar fi! Indiferent dacă există sau nu logică în ce fac ei.) Un exemplu cu dentiști…
Ce înseamnă asta? Că Google și-a modificat algoritmul și expune ceea ce caută de fapt utilizatorul. Și din calitatea site-urilor pe care le-a găsit, din relevanța lor la acel cuvânt cheie face un clasament. Și vă arată ceea ce consideră că este relevant. Vedeți un exemplu cu avocați, când rezultă un SERP care nu ține cont decât că este subiectul care vă interesează. Încă o atenționare celor care scriu și fac SEO de parcă ar fi ei înșiși niște roboți! Parcă nu gândesc…
Toate aceste aspecte se datorează (în bună măsură) algoritmului Hummingbird care încearcă să ne ofere rezultate cât mai apropiate de intenția noastră. Cam același lucru îl doresc toți. Și cei de la Google și cei de la Bing și alții. Toți au învățat că subiectul unui text, sinonimele și contextul au roluri decisive. Hummingbirdul acesta este, dacă vreți, un precursor pentru inteligența artificială.
» Contextul la o căutare Google. Să-l înțelegem și să profităm de el
» Despre algoritmul BERT și înțelegerea limbajului natural
Introducerea unui algoritm în „viața reală din online”
Implementarea unui algoritm durează însă ceva timp. Și, din experiență, vă spun că mai întâi este introdus peste Ocean, apoi în limbile de circulație internațională. În România vine mai târziu. Păi, logic, ce importanță are pentru softistul de la Google limba română!? (Nu vă-mbătați cu apă rece că în birourile Google din Mountain View se vorbește limba română! Nu vă luați după ce scriu „ziarele” noastre…
O să vedeți că nici cei care produc software pentru SEO (așa numitele SEO tools) nu sunt entuziasmați de limba română. (Sau altele de „mare circulație”!) Așadar, încă apar rezultate diferite, la același motor de căutare, pentru același subiect. Ca să nu mai zic de diferențe enorme între diferite motoare de căutare. Acum, apărând și inteligența artificială la un mod mult mai concret, diferențele dintre motoarele de căutare devin semnificative.
Mai sus aveți două capturi de ecran cu rezultatele (SERP-urile) pentru aceeași căutare dar în două browsere diferite, respectiv în Bing (Microsoft) și Chrome (Google)
La toate acestea contribuie însă și cultura populară. Care se schimbă mai greu iar la noi și mai greu. Adăugați și inflexibilitatea și neînțelegerea contextului de către motorul de căutare și veți avea o imagine „idilică”. Să luăm ca exemplu ceva tot din lumea avocaților, nu știu ce am eu cu ei azi.
În imaginea de mai sus se observă un lucru. O diferență enormă între căutările de „abandon de familie” și forma articulată a acestuia. Această diferență vine de la faptul că specialiștii în drept folosesc prima variantă. Și aproximativ doar ei caută informații despre spețe și legislație. Altfel, noțiunea este mai puțin cunoscută în termeni populari ca să spun așa.
„Tehnica nouă” derutează motoarele de căutare
La fel este și cu noțiunea de „pensie de întreținere” introdusă relativ recent în legislație. Toată lumea folosește „pensia alimentară” cum era în vechiurile coduri civile și penale. Și mai observăm că Google Trends percepe și variațiile între formele articulate și ne.
Diferențele aceasta sunt de neînțeles pentru mulți care fac SEO și nu au noțiuni și metode de investigație bine puse la punct. Oricât s-ar lăuda cei de la Google că înțeleg sinonimele și contextul, cel puțin în unele privințe sunt foarte departe. Vezi de exemplu diferențele de SERP dintre „pensie alimentară” și „pensie de întreținere”, două noțiuni absolut identice care, în opinia mea, inteligența artificială ar trebui să le unifice.
Încă o dată, observați ce dieferențe sunt între două căutări care se referă la același subiect. Iar totul se datorează (cred) noutății elative a termenului. Dar și celor care fac SEO…
Cum să intrăm în SERP cu un SEO corect
Eu acum nu vorbesc despre optimizarea SEO la site-urile lucrate manual, ca să zic așa. Cele direct în HTML sau PHP unde în opinia mea lucrează doar cei care știu cu adevărat. Voi spune câteva cuvinte despre cum se optimizează un site realizat în wordpress, dar situația este cam identică la toate sisteme CMS.
Există o mulțime de plugin-uri care „se laudă” că fac SEO. Că vă optimizează site-ul și că veți ajunge pe prima pagină. V-aș sugera să nu cădeți în capcana unor astfel de reclame. Pentru că sunt cam proaste. (Plugin-urile!) Nu pentru n-ar face bine ceea ce fac, dar tocmai asta este, fac bine doar lucrul pentru care au fost proiectate. Le lipsește inteligența artificială.
Să vorbim despre plugin-ul celor de la YOAST. (Dar repet: cam la fel sunt toate! Inclusiv AIOSEO, RankMath șamd…)
Toate aceste plugin-uri nemaipomenite păcătuiesc printr-un singur lucru. Nu le duce mintea decât să numere câte cuvinte sunt în text, câte imagini, câte legături, chestii din astea. Însă nu realizează relevanța textului. Dacă ar fi în stare să aprecieze acest lucru ar fi nemaipomenite. Ele fac un procentaj sau aprind un „beculeț” în momentul în care se întrunesc criteriilor lor de performanță.
Să luăm de exemplu Yoast-ul. Dacă nu-i spui că e vorba de sinonim, el nu știe. Dacă articulezi cuvântul sau îl pui la plural… nu-și dă seama! Dacă povestești despre ceva echivalent, la fel, nu-și dau seama. Asta înseamnă că le lipsește inteligența artificială!
Cât de eficiente sunt plugin-urile pentru SEO
Opinia mea este că dacă le folosești cu cap, adică știi SEO și ele doar te ajută, te scapă de o mulțime de chestii repetitive. Te fac să nu uiți ceva, să corectezi, să adaugi, asta în funcție de propriile dvs reguli. Nu lăsați însă un plugin să vă conducă site-ul. Dacă atingeți un scor de optimizare nu înseamnă că stați bine. Dacă se aprinde beculețul verde, nu înseamnă deloc că ați optimizat site-ul.
» Optimizare SEO pentru wordpress. Beculetul verde
Ca să vă puteți folosi la maxim de un plugin, ar fi indicat să nu considerați că este dotat cu inteligența artificială necesară. Învățați ce să-i cereți și apoi folosiți-l.
» Manuale de SEO. Informații pentru autodicacți
Inteligența artificială în SEO și căutările pe internet
S-ar putea folosi inteligența artificială în SEO? Adică să ne promovăm site-ul? Opinia mea este că da, am putea prelua textul și să-l optimizăm. Însă sub rezerva că textul preluat de pe un Chat GPT ar trebui tratat la modul brut. Ca să fiu mai bine înțeles, trebuie să mai lucrați pe el. Textul pe care-l puneți pe site-ul dvs mai trebuie șlefuit. Trebuie să-i dați din personalitatea dvs. Să-i implantați acel quelque-chose care-l va face special și care va determina vizitatorii „să stea” pe site-ul dvs.
Cum se face acest lucru!? Este mai greu de explicat, ceva cam cum e diferența între scriitori, fotbaliști, cântăreți, etc. Dar dacă dvs sunteți în situația de a crea un text cu Open Chat vă sugerez nu să-l periați, ci să-l îmbunătățiți. Adică, atât cât m-am jucat și eu cu ele, textele date de inteligența artificială (AI) par așa, corecte. Dar artificiale. Ca o limonadă din acid citric și nu din lămâie, dacă mă-nțelegeți.
V-aș ruga să rețineți că deja se lucrează la programe care să identifice textele create cu inteligența artificială. (Acesta este în sprijinul profesorilor.) Vezi acest articol scris pe Euronews. Și mai citisem undeva că Google lucrează la așa ceva. Pentru că, altfel, cei de la Google ar avea imens de suferit. Închipuiți-vă doar că nu ar mai fi ei care decid cine ocupă primele locuri în SERP! Da, gândiți-vă ce abuzuri s-ar face și cum s-ar duce naibii toate pretențiile lor de lideri! Vezi în Bursa un articol pe tema asta, a pericolului AI pentru Google.
Revin, da, ați putea să vă folosiți de această metodă. Dar dacă o tratați ca pe un punct de plecare. (Este opinia mea, dar n-oi fi eu cel mai deștept!)
Cum găsim pe internet folosindu-ne de inteligența artificială
Aici lucrurile mi se par mai simple. Adică trebuie să înțelegeți cam cum lucrează fiecare motor de căutare, fiecare rețea socială unde postați. Dacă le „prindeți șpilul” le puteți exploata în interesul dvs. Vedeți cum se găsesc rezultatele și mai departe, veți ști cam cum să faceți și SEO.
Trăim vremuri foarte interesante când fiecare mare jucător din online lucrează la propria sa inteligență artificială. Mă rog, o glumă dar cam asta este.
- Google va lansa propriul său ChatBot
- Microsoft și inteligența artificială
- Inteligența artificială va schimba lumea – spune creatorul ChatGPT
Bun, ideea este că dacă vă doriți să aveți rezultate complete, exacte, variate, va trebui să încercați mai multe motoare de căutare. Testați și alegeți ce vă trebuie.
Mai jos, vedeți câteva texte furnizate de AI. Am cerut ceva și mi-a fost oferit răspunsul. Bine, eu am un cont free, dar dacă aveți chef puteți cumpăra un serviciu Open AI Premium. Deci…
What is SEO
SEO stands for Search Engine Optimization. It is the process of optimizing a website to rank higher in search engine results pages (SERPs) such as Google, Bing, or Yahoo, with the goal of driving organic (non-paid) traffic to the website.
SEO involves various techniques, including optimizing website content, meta tags, images, URLs, and site structure, as well as building high-quality backlinks from other websites.
The ultimate goal of SEO is to increase the visibility and relevance of a website in search results, which can lead to higher traffic, more leads, and increased revenue for businesses.
How make link building?
Link building is an important aspect of SEO (Search Engine Optimization) and can help improve your website’s ranking in search engine results pages (SERPs). Here are some steps you can take to build links:
- Create high-quality content: The first step to building links is to create content that people want to link to. This could be a blog post, a video, an infographic, or any other type of content that is informative, engaging, and relevant to your audience.
- Outreach to relevant websites: Once you have created high-quality content, reach out to other websites in your niche or industry and ask if they would be interested in linking to your content. You can do this by sending personalized emails or using social media to connect with website owners.
- Guest blogging: Guest blogging is another effective way to build links. Find websites that accept guest posts and offer to write a guest post for them. In your post, include a link back to your website.
- Participate in online communities: Join online communities related to your niche or industry and participate in discussions. You can include a link to your website in your forum signature or in your profile.
- Utilize social media: Share your content on social media platforms like Twitter, Facebook, and LinkedIn. This can help increase visibility and encourage others to link to your content.
- Monitor your backlinks: Keep track of the websites that link to your content and monitor your backlink profile. If you notice any low-quality or spammy links, disavow them using Google’s disavow tool. This can help improve your website’s overall link profile and avoid any penalties from search engines.
Remember that link building is a long-term strategy and requires patience and persistence. Focus on creating high-quality content and building relationships with other websites in your niche or industry, and you will see positive results over time.
Cum se promovează un site
Există mai multe modalități de promovare a unui site, iar alegerea celor mai potrivite strategii depinde de obiectivele și publicul țintă. Iată câteva sugestii de început:
- Optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) – Asigurați-vă că site-ul dvs. este optimizat pentru motoarele de căutare, astfel încât să apară în primele rezultate ale căutărilor organice. În acest scop, utilizați cuvinte cheie relevante, creați conținut de calitate, asigurați-vă că site-ul este structurat și organizat corespunzător și îmbunătățiți viteza de încărcare.
- Promovarea prin intermediul rețelelor sociale – Social media este o modalitate excelentă de a promova site-ul dvs. și de a ajunge la o audiență largă. Creați profiluri de afaceri pe cele mai populare rețele sociale, postați conținut relevant și de calitate și interacționați cu comunitatea online.
- Publicitate plătită (PPC) – Plătiți pentru a afișa anunțuri pe motoarele de căutare sau pe alte site-uri web. Această strategie poate fi eficientă dacă sunteți dispus să investiți bani în publicitate.
- Marketingul de conținut – Creați conținut valoros și relevant pentru publicul dvs. țintă. Acest conținut poate fi prezentat sub formă de bloguri, infografice, videoclipuri, cărți electronice sau alte tipuri de materiale informative. Asigurați-vă că promovați conținutul dvs. prin intermediul rețelelor sociale, e-mail și alte canale de marketing.
- Colaborarea cu influencerii – Găsiți influenceri care împărtășesc valorile și obiectivele dvs. și care au o audiență similară cu cea pe care doriți să o vizați. Încheiați parteneriate pentru a promova site-ul dvs. prin intermediul postărilor lor pe rețelele sociale.
Sfârșit
Și gata! Cred că am reușit să redau zăpăceala asta care există acum. SEO, plugin-uri, Inteligență artificială… toate la un loc parcă pregătesc o nouă lume. Mai bună? Vom vedea… Vă sugerez să luați aminte și de ceea ce spunea Bill Gates, cum că Chat GPT-ul va schimba lumea…