Marketingul direct si distrugerea unei afaceri. Studiu de caz.

seo-romania-merketing-direct-defect

Marketingul direct se situeaza mult sub o optimizare SEO reusita. Cel putin in Romania, SEO bate marketingul direct si am sa va spun si de ce. Voi trece insa rapid peste ideea ca aici, la noi, o optimizare de site se face de catre cei mai multi dupa ureche…

Zilele trecute am primit pe e-mail o invitatie de la o firma de marketing direct (adica de la plicul meu mov!) sa comand o ciorba de perisoare de la o firma de catering (adica de la una care face mancare pentru acasa!). Nu am comandat nici de-al naibii, doar nu sunt cretin sa-mi iau mancare de la Bucuresti, din Corbeanca, fie si numai pentru ca eu locuiesc la Timisoara! Apoi, mie-mi place borsul facut de moldoveanca mea frumoasa!

Iar dupa ce am studiat mesajul, am cautat firmele in cauza pe net, mi-am facut ideea si m-am apucat sa scriu acest text la care ma gandisem demult si-l coceam in mintea mea. Mai trebuia sa primesc un sfung (asa cum se zice la noi, un fel de picior in cur), sa m-apuc odata sa scriu…

Ce inseamna marketing direct? Efecte

In primul rand, tehnic vorbind, marketing direct este orice forma de publicitate care se adreseaza in mod precis unui anumit grup tinta, unor anumite persoane. Iar pentru asta se foloseste orice canal media, orice mijloc de comunicare capabil sa puna in contact direct un vanzator si un potential client. Chiar daca marketingul direct, in forma sa primara a aparut in anii de pionierat ai comis-voiajorilor, odata cu explozia de pe internet asistam la o dezvoltare impresionanta a acestei afaceri.

Opinez ca daca este facuta cu cap, o afacere nu poate decat sa prospere prin marketing direct. Dar ce inseamna sa faci o afacere cu cap, la noi, in Romania? Sa iei mita daca esti primar sau ce? Voi demonstra cum, pe internet, la noi in Romania, SEO este ceva atat de greu de ingerat, tocmai de firmele care fac marketing direct, incat in loc sa le produca o crestere, dimpotriva, ii ingroapa! Iar clientii lor nu au nimic de castigat, ba mai mult, trebuie sa plateasca si erorile celor care fac asa numitul marketing direct. Iar situatia este oarecum identica si in ceea ce priveste distribuitorii de flyere…

Risipa

Cand vi se baga in cutia postala reclame de hartie ce faceti cu ele, majoritatea dintre voi? Le aruncati, le folositi la sters geamurile, le dati foc. Acesta este un prim efect al marketingului direct: risipa! Ce faceti daca primiti in inbox un e-mail care va ofera nu stiu ce serviciu, de care, aproape sigur nu aveti nevoie? In cel mai bun caz, stergeti e-mailul. De obicei treceti la spam expeditorul. Sunt rare momentele in care sa aveti nevoie de un zugrav si tocmai atunci sa va vina un e-mail de la o firma de zugravit! Rarisime sunt aceste momente.

Cel mai probabil, daca aveti nevoie de o firma de zugravit, cautati pe Google „zugraveli interioare” sau daca vreti sa dati pe afara „zugraveli exterioare”! Daca sunteti un tip mai rational si nu vreti sa gasiti indivizi care fac zugraveli la Botosani in timp ce dvs locuiti la Timisoara, cautati direct „zugraveli Timisoara”.

Clientul, cel in numele caruia s-a trimis mesajul in cauza, marketing direct prin e-mail, va plati pentru acel e-mail trimis, indiferent daca beneficiarul citeste sau nu si a bagat sau nu la spam pe cel care face marketing direct prin e-mail. La fel ca atunci cand mergeti pe strada si o fetita va baga in mana un pliant sa va abonati la Orange in timp ce sunteti client de-o viata la Vodafone, sau un pliant cu vacante in Austria si omul abia-si duce traiul de la un salariu la altul, la fel, la primul cos de gunoi…

Desigur ca rationamentul meu nu este numai al meu, iar acesta poate varia de la om la om, dar in proportie de 90% este exacta descrierea de mai sus.

Marketingul direct te transforma in furnizor de spam

Ziceam ca pe mine nu ma intereseaza marketingul direct si nici mancarea acasa de la Bucuresti. Marketingul direct, in cazul meu, a ajuns la spam prin incluserea plicului mov acolo. Cat despre firma de catering, ea nu a ajuns la spam, dar este oarecum intr-o situatie similara, explic mai jos.

Cel care si-a luat portia principala de spam este „plicul meu mov”, caci linkul din mesaj se deschidea in site-ul fimei de „mancare pentru acasa”. Deci, cei cu cateringul nu vor beneficia in mod direct de „avantajele” unui site generator de spam si nu va fi penalizat de Google din aceasta cauza. Din alta…

Plicul mov s-a ales de la atatia si atatia ca mine cu o multime de semnale ca este furnizor de spam. Credeti ca Google a ramas impasibil?

Marketingul direct, in Romania, isi atinge foarte greu tinta

Bazele de date cu care lucreaza cei care fac marketing prin e-mail sunt foarte putin corecte. Eu stiu cum sunt facute acestea, stiu foarte bine ca bazele de date contin adrese care nu mai sunt actuale. Bazele de date care vi se ofera de nu stiu cate ori pe e-mail, cat credeti ca sunt de reale? 10% ar fi in procent bun…

Cel mai adesea, in cazul unei adrese de e-mail care mai corespunde cu cea inregistrata la ORC atunci cand ti-ai infiintat sereleul, mesajul respectiv va fi citit de o secretara care nu pricepe nimic din ce se intampla in jurul ei, o secretara cu picioare frumoase care crede ca le stie pe toate. Ce rezultat va avea mesjaul trimis de o firma de genul plicului mov? Zero. Multimea vida!

De ce te penalizeaza Google…

Concret, o firma cu un asemenea procentaj de calificative primite ca fiind generatoare de spam va fi decazuta in cel mai puternic mod de catre Google. Nu ma intereseaza ce fac alte motoare de cautare, asa cum stiu ca nici pe dvs nu va intereseaza. Important este ca site-ul firmei care mi-aduce plicul meu mov se duce jos de tot, nu stiu unde, dar incercati dvs sa cautati pe Google o firma care face marketing direct si se numeste ceva cu plicul meu mov! Si sa-mi spuneti unde si cand ati gasit-o!…

marketing-direct-seo-spamIntr-o asemenea situatie, ce face firma mov? Va spun eu, pe dracu-n patru sa urce in top! Si nu reuseste. Atunci, angaeaza agenti care alearga din usa-n usa sa gaseasca mai multi clienti, sau trimit in continuare e-mailuri cu nemiluita, doar-doar… Si credeti ca munca asta nu costa, nu trebuie platita? Cine o face? Firma cu catering, apoi cei care mananca acasa. Asa cresc preturile.

In disperare de cauza, nevoita sa fie gasita pe internet si datorita activitatii sale propriu-zise, plicul meu mov face o asociere dubioasa: pune pe prima ei pagina un link spre un site de jocuri on-line, un cazionu online ce mai… Si pac! Plicul mov dispare de tot in neantul internetului….

Asocierea cu spamerii este penalizata si ea de catre Google

Cei de la Google au spus de nenumarate ori ca obtinerea de link-uri spre site-ul tau care sunt platite sau generate in mod nenatural este penalizata. Dar, cine asculta!? Poate doar cei care fac SEO in mod responsabil si proprietarii de site-uri care chiar tin la afacerea lor.

Si, uite asa, cu un link spre un cazinou din America ti-ai distrus definitiv afacerea si, odata cu tine, ai tras in groapa si pe partenerul tau. Iata de ce este bine sa ai pe cineva care se ocupa in mod permanent de SEO la site-ul tau, nu fac niciun apropo, dar cineva care-ti tine sub observatie site-ul este vital pentru sanatatea afacerii tale.

Asocierea site-ului celor care fac mancare acasa cu cei de la plicul meu mov este cu consecinte nefaste pentru ei. Mi-e greu insa sa spun cat de mult o sa-i afecteze, nici nu-mi propun sa le urmaresc evolutia. Parerea mea este insa ca mai bine si-ar face SEO sanatos… sa fie gasiti pentru ceea ce fac ei, nu pentru ca spamerii trimit mesaje in locul lor.

Si cu asta, basta! Hai noroc si bafta!