
Vreau site, primul meu website, creare site… sunt titluri cu care încep foarte multe materiale. Sunt scrise de web designeri, de oameni care fac SEO, de amatori și profesionisti deopotrivă. Sfatul meu este acela că dacă ați luat decizia de a avea un site, să știți ce faceți. Citiți, studiați, uitați-vă și apucați-vă de treabă doar în momentul în care lucrurile vă sunt clare. În momentul în care puteți spune „da, asta este ce vreau, un site care să fie așa”! Atunci înseamnă că puteți începe.
Nu vă bateți prea mult capul cu web design-ul efectiv, adică la felul cum să arate. Știu că asta înțelege majoritatea. web design este ceva despre frumusețea unui site. Asta într-o primă fază. Căci design înseamnă nu doar partea estetică. Gândiți-vă la site în ansamblul lui.
Până ajungeți la un designer ce urmează a fi stresat cu „vreau site” eu zic să citiți. Alegeți-vă sursele de informare cât mai diverse și cât mai veridice. Asta pentru a putea face comparație. Internetul este și locul unde sunt multe gunoaie, multă impostură, e plin de diletanți.

Nu vă gândiți doar în felul acesta, că vreau un site, ci și cum ar trebui să funcționeze și dacă aveți neapărată nevoie. Cu cât aduceți aceste corecții în plan mental, cu atât mai mult vă veți schimba ideile originale. „Vreau un site” se va transforma încetul cu încetul. Fac o paranteză, s-ar putea ca la ce aveți dvs de gând să popularizați… nici să nu fie nevoie de un site!
Ceea ce vă recomand este să țineți cont de câteva principii, pe care vi le descriu în continuare. Este opinia mea formată în atâția ani… Și de când mă ocup de site-uri cred că pot să-mi dau cu părerea, chiar mai mult decât alții…
» Începuturile mele în web design
Scopul site-ului
Cred că primul principiu pe care trebuie să vi-l clarificați nu este web design-ul, nici pe departe, ci care este motivația site-ului dvs. Aveți ceva important de spus? Vreau site poate însemna că aveți o afacere, un magazin online și e nevoie de un site? Fără o motivație limpede veți avea doar de pierdut: bani, timp, nervi… dacă știți exact că un site este ceea ce vă doriți și ceea ce aveți nevoie, atunci merită să începeți. Abia după ce vă clarificați scopul site-ului vă puteți gândi la partea de web-design.
Dacă vreți doar să vă distrați există soluții gratuite, acestea nu costă decât timp și vă veți da seama ce înseamnă de fapt să aveți un site. Poate vă place, poate renunțati definitiv. Da, dacă demersul dvs nu este legat de timp atunci poate că merită să încercați o astfel de soluție.
Vă recomand să citiți și articolul „Ce-ți trebuie ca să ai un site? O idee…”
Promovează-te și fără să ai un website
Cu ani în urmă, când Google începea cursurile de Digital Marketing lectorii lor spuneau că poți face afaceri, te poți promova și fără să ai un website. Sincer, (și) eu mă cam îndoiam de asta, chiar zâmbeam. Dar, aveau dreptate!
Pe măsură ce evoluam și învățam mai multe despre SEO, constatam însă că aveau dreptate. Pentru a face afaceri, a ți le populariza adică, tot ce ai nevoie este de un număr de telefon și o adresă de e-mail. Respectiv adresa locației tale. Serios! Vreau un site poate fi o formulă inutilă…
La această chestiune am reflectat mult în subconștientul meu. Și, da, este perfect valabilă! Folosindu-te de tot ce există în mediul online, începând cu Facebook, site-uri de publicitate și terminând cu Google My Business poți să-ți faci simțită prezența în mediul online.
De aceea, recomandarea mea ar fi să vă gândiți bine. Un site va presupune întotdeauna niște costuri. Este adevărat că și beneficiile pot fi imense… Depinde însă de anvergura pe care vi-o doriți în mediul online. De public țintă, de oferte, etc.
Web design-ul propriu-zis
Crezul meu, dar și accepțiunea profesioniștilor este că noțiunea de web-design nu definește latura estetică a site-ului dvs. Nu doar asta. Nu degeaba se fac facultăți de design. „Vreau un site” se referă la mai multe cerințe… Este un cumul de atribute, printre care într-adevăr și componenta de frumos. Dar, frumos în web design este ca-n viața reală: nu-i frumos ce e frumos ci-i frumos ce-ți place ție!
Partea de web design include și noțiuni de strictă utilitate, unii le introduc în grupa de funcționalitate, cum ar fi butoane, formulare de comandă, capacitatea de a fi vizibil pe mai multe dispozitive, șamd.
Web Design-ul este o noțiune la fel de complexă ca proiectarea unei case, a unei rochii, a unui aparat electrocasnic, proiectarea nu este doar așa, să fie roșu sus, negru jos și gata site-ului. V-ați gândit vreodată că se dau examene din design? (vezi Facultatea de Arte și Design de la UV Timișoara…) De design vestimentar, de mobilă, etc? Așa este și la site-urile web, nu oricine este în stare să facă un proiect.
Un web designer bun se simte și costă!
N-aș vrea să cad în patima bârfei. Dar, nu mă pot abține! De exemplu, chiar și pe Linkedin, unde se presupune că sunt super profesioniști, puteți întâlni tot felul de exemplare. Opinia mea este că dacă vă doriți un designer web să stați puțin să vă uitați la felul cum lucrează. Pe unii îi cunoști de cum deschid gura. Vă rog să citiți doar prezentarea acestui creator de site-uri…

Optimizare SEO
Nu discut acum despre imbecilitatea celui care a creat sintagma de „optimizare SEO”, care este un anacronism lingvistic. Voi păstra exprimarea doar pentru a mă înțelege cu ceilalți. Deși, este un nonsens. Vezi și Optimizare SEO, ce înseamnă de fapt!?
Vreau însă să vă informez că, în majoritatea cazurilor, optimizarea SEO este partea cea mai importantă a unui site. Nicidecum web design-ul. Degeaba ai un site oacheș, cu multe elemente funcționale… dacă nu știe nimeni de el. Dacă nu-l găsește nimeni sau doar după multă greutate. Iar de lucrul acesta vă veți convinge abia când veți ajunge să vă întrebați: Bine dom’le, dar eu de ce naiba am făcut site-ul acesta, că nu-mi aduce niciun folos? Iar ăla, care este mai prost, are un site penibil ca o fițuică și cu marfă de tot rahatul, ăla vinde de mă scoate din minți.
Da, „ăla” care are un site „penibil” este găsit înaintea celor care nu au înțeles. Că dacă omul are un magazin și iese primul în fața clientului are șanse să vândă!
Agenție SEO sau freelancer?
Aceasta este una dintre cele mai stupide chestiuni. Unele site-uri, în special cele care aparțin agențiilor, se dau de ceasul morții să explice de ce nu sunt buni freelancerii. Sau de ce e bună agenția lor.
Opinia mea este că totul este relativ. Poți obține rezultate bune sau proaste, indiferent cu cine lucrezi. Cred că tot ceea ce contează pentru o bună colaborare este încrederea și rezultatul. Este ca la fotbal. Ai încredere în antrenor dacă obține rezultate. Și invers, dacă obține rezultate, un antrenor oferă încredere.
Acum, ce să vă spun… vreau un site care să fie prima pagină, pe primul loc… astea sunt cerințe universal valabile. Toată lumea vrea asta. Dar ca să ajungeți acolo e nevoie de timp. Alegeți pe cel responsabil cu SEO și în funcție de modul în care se exprimă. Este în avantajul dvs.
Colaborarea cu partenerii dvs
Să optimizezi un site pentru motoarele de căutare, adică să-i faci un SEO corect este ceva ce proprietarul de obicei nu-i înțelege sensul. Paradoxal, deși știe că are nevoie de asta, nu acceptă unele chestiuni. Alteori optimizarea site-ului nu este chiar la vedere, sau se vede foarte puțin din ce înseamnă SEO. Unii freelanceri nu spun ce fac, mărturisesc că nici mie nu-mi place să dau rapoarte. Nu sunt genul de colaborator care spune: vreau să fac asta pentru a obține asta! Foarte rar fac așa ceva, e treaba mea, e jobul meu și mi-l fac după conștiința și contractul pe care-l am.
(Știu că unii nu agreează ce am spus mai sus, dar prefer să fiu sincer. De aceea, spun, că nu-mi place să stea toată-ziua cineva pe capul meu!) Poate v-ar fi util să lecturați și articolul meu „Nevoia de web design… Șablon sau concepție!?”
Vreau site se referă și la administrarea – mentenanță
Să presupunem că este rezolvată și partea de web-design și cea de optimizare SEO. Vă place cum este poziționat site-ul, este găsit ușor, aveți vizitatori, vă merge business-ul și viața e frumoasă. Și credeți că e gata și stați liniștit…
Dacă viața dvs, dacă afacerea dvs depinde de site, de felul cum lucrează acesta, să stați în reverie crezând că totul va funcționa la nesfârșit este cea mai mare greșeală. Site-ul dvs se va afunda încetul cu încetul, se va duce în jos, va fi din ce în ce mai greu de găsit. Vreau un site va ajunge să fie un fel de amintire urâtă. Cu bani risipiți, cu eforturi fără succes…
Dispariția site-ului dvs din „viața publică” virtuală are două cauze. Prima este legată de faptul că nimeni din jurul dvs nu stă pe loc, toate site-urile au tendința de a evolua, iar așa vă vor depăși în toate privințele. Asta este concurența.
O a doua cauză a dispariției site-ului, a alunecării lui în jos în rezultatele căutărilor pe internet este însăși evoluția acestuia din urmă. Tehnicile de realizare, de sortare, de afișare… se modifică în permanență. Trebuie să fiți la curent cu ele, trebuie să țineți pasul.
Citește și un articol despre cât timp durează rezultatele unei optimizări a site-ului…
Pentru motivele expuse mai sus aveți nevoie de un serviciu sau o persoană care să vă administreze site-ul. Să adauge informații noi și să vi-l țină în competiție. Puteți face și dvs acest lucru, dar atunci puneți mâna și învățați. Dacă nu cumva ajungeți la concluzia că un lucru făcut de profesioniști e mai bun decât unul realizat de și cu amatorism.
Concluzie: Webadmin-ul pe post de medic personal
Cred că ideea de bază a fost transmisă. Când spuneți „vreau un site care să facă asta și asta” sp știți excat ce vreți. Să vă fie clar cum veți folosi website-ul.
O idee… ar fi să folosiți aceeași firmă sau freelancer mereu. Astfel, veți avea asigurată o permanență. O anumită constanță în exprimare… Asta vă va transforma administratorul site-ului într-un fel de medic personal. Un avocat sau un contabil… Ceva asemănător… Adică va face parte din familia dvs.
Baftă!