În urmă cu 8 ani scriam această postare pe care acum o modific aproape în totalitate. Pe atunci aveam o rubrică „optimizare SEO de succes” unde scriam tot felul de isprăvi de-ale mele. De fapt mă lăudam, căci așa se făcea pe atunci, te lăudai cât încape! Și existau tot felul de titluri, de șabloane, care și acum văd că se perpetuează, asta din ignoranță, căci SEO de atunci nu se compară cu ce e acum. O să vă explic, dar sunt sigur că ți observat și dvs că sunt o mulțime de titluri identice.
De exemplu „cum alegi un pantof”, „cum alegi o mașină de cusut” sau „cum alegi excursia perfectă” toate merg în virtutea aceleiași inerții. Spusese odată unul că lui Google îi plac articolele educative de genul „how to” și de atunci doar „cum să” există. Lui Google îi plac articolele care îți explică ce și cum. Și tot așa, de atunci doar titluri „ce înseamnă culoarea roșie”, „ce înseamnă dacă faci pe tine” și evident și „ce înseamnă optimizare SEO” pentru că, nu-i așa, toată lumea știe, toată lumea poate! (Inclusiv eu!)

Bun, ce-mi veni mie acum cu postarea asta veche de 8 ani de zile? Păi e simplu, am citit la un numerolog pe site că cifra 8 este o ilustrare a puterii personale, cifra 8 aduce bani! Mulți bani, că este vorba de destin aici, nu orice glumă! Și m-am gândit eu ia să văd dacă individul are dreptate. Are. Nu ați observat că mai toți gamblerii sunt morți după cifra 8? Nu ați remarcat că site-urile cu jocuri și pariuri, cazinourile online unde te îmbogățești sunt toate construite cu cifra 8? Măi să fie, ia să-mi provoc destinul, să văd ce făceam eu acum opt ani.
» Citește articole (și despre SEO) de pe site-ul meu
Cum era SEO acum opt ani ce proiecte existau
Păi să vă spun că era opt! Adică pe vremea aia aveam de client o firmă de tractări, al cărei patron era mare amator de cifra 8. Avea opt site-uri și dorea aplicarea unui principiu: toate cele opt site-uri să fie cu numere de telefon la care cifra 8 face regula. Bineînțeles, un site să fie pe primul loc și mai vreo 2-3 în prima pagină. Adică filosofia lui de SEO (căci toți gamblerii au o filosofie puternică și o pot adopta oriunde) îi spunea un lucru simplu. „Domnule, când ai făcut accident și ești cu mașina în șanț, când nevasta e înspăimântată, nu mai stai să alegi firma de tractări, să negociezi prețul și prostii din-astea, suni la prima care-ți apare pe Google! Și acolo sunt eu!
Și filosofia spunea mai departe că dacă ai timp de palavre, vrei doar să-ți duci rabla dintr-o parte în alta, SEO se face cam așa. Ai opt site-uri, care toate duc în același loc, la aceleași prețuri, toate se ajută unul pe altul. Și astfel încât omul cu rabla ajungea să se lase păgubaș. Zicea, nah, păi dacă astea sunt prețurile, atâta trebuie să plătesc și eu… Și scotea banii și gata. Adică fatalitatea. Pentru asta eram bun eu, să duc site-urile toate mai în față, cât de în față se poate.
Filosofia lui s-a împiedicat însă undeva astfel că l-au băgat la zdup. Timișorenii știu despre cine vorbesc și mulți dintre ei se bucură că a ajuns la închisoare. Bine, n-a luat opt ani, semn că filosofia asta cu opt este undeva imperfectă. Și nici nu am auzit încă de nimeni care să se-mbogățească la cazinoul 888!

Ce site-uri mergeau (și) acum opt ani
Mai era concurență era mare și la închirieri auto, la saloane de înfrumusețare, cabinete stomatologice și începeau să apară concurenții la emag. Apoi, vopsele de păr și suplimente alimentare, de fapt cam mare parte din ce este și astăzi. Și un site pe care dacă aveai cap să ți-l faci era directorul de promovare. Vă explic mai jos.
Marea dieferență de SEO era însă modul cum se făcea optimizare aaceasta. În urmă cu opt ani era o nebunie cu directoarele de promovare. Asteea erau un fel de colecții, un fel de cataloage în care se înscriau toți cei care aveau o afacere și doreau să iasă în față. Ideea este că nu directoarele în sine erau citite, nu căuta nici naiba ia să vedem noi în directorul cutare cine se ocupă de motoare electrice!? Nuuu, ci însăși Google își lua informațiile de acolo. Culegea linkuri, descrieri și de fapt făcea un fel de inventar. Iar cei care-și înființau directoare de promovare aveau ocazi să facă niște bani.
Chestia asta cu directoarele este deja răsuflată. Înscrierea în directoare de promovare a devenit un fel de banc, ca să nu zic o înșelătorie. Dar oamenii nu știu, așa că mai mușcă, prețurile unt mici și ce-și zic cei care au un site: Păi la banii ăștia merită să mă înscriu și eu!
Da, acum opt ani era nebunie cu treaba asta. Acum este o păcăleală!
Cum e SEO acum… cu AI
Acum, revenind în actualitate, să fac o diferență între ce era în SEO acum opt ani și ce este acum. În primul rând principiul. Pe care (observ) unii nu l-au învățat absolut deloc. Modulele acestea de inteligență artificială (AI) pe care unii le hulesc, alții le adoră, eu cred că sunt bune totuși la multe lucuri. Și inclusiv în SEO, cred că aici era nevoie de mult de aș ceva.
Subalgoritmul celor de la Google, Rank Brain, lansat culmea cam tot acum opt ani, a fost un pas uriaș. De ce? Pentru că Rank Brain a început „să-și dea seama” ce cauți pe net. Iar astfel Google să-ți afișeze un SERP corespunzător. Este o realizare excepțională. În primul rând au început să dispară așa numiții creatori de conținut. Aceia care făceau SEO cu lopata. Adică aruncau în text o mie și unu de cuvinte care erau toate la fel. Fără articulații, conjugări, nimic… Același cuvânt. Ajungeau să te doară ochii citind niște texte fără logică gramaticală dar care erau (vezi Doamne!) optimizate SEO.
Tot datorită inteligenței artificiale de la Google încep să cadă în desuetitudine și plugin-urile de wordpress, acelea care-ți duc site-ul în prima pagină, pe primul loc, în topul topurilor… Update-ul de la Google, respectiv Rank Brain-ul, a făcut o revoluție în ierahizarea site-urilor. (Vezi și Diferența dintre algoritmii de ieri și de azi)
Dar despre chestia asta, cu AI… o să revin