Titluri pentru pagini web în wordpress, HTML…

titluri pentru pagini web
Servicii de optimizare SEO - freelancer Matei Bitea - Timisoara

Paradoxal, pentru un designer web să pună niște titluri în acele pagini web pe care le creează… poate fi o provocare! Asta pentru că orice titlu reprezintă unul dintre cele mai importante elemente ale unei pagini web, ale unei lucrări, ale unei cărți, primul element major din procesul de optimizare SEO. Este la fel ca în viața off-line, unde dăm titluri cărților și capitolelor acestora, articolelor sau povestirilor. Dăm titluri pentru e-mailuri (subiectul) precum și scrisorilor noastre obișnuite.

Titlul înseamnă prima informație despre ce urmează în textul de după el, este primul semn despre sensul și esența mesajului. Un anumit gen de conținut urmează după o scrisoare care începe cu „draga mea” și cu totul altceva semnifică un titlu de genul „înștiințare de plată”.

Când mergeți la bibliotecă sau alegeți cărți din raftul unei librării, prima oară citiți titlul sau autorul, apoi răsfoiți cartea. Dar foarte rar un om normal va deschide o carte fără să aibă măcar o idee despre conținut. Când scrieți o lucrare de licență aceasta va avea un titlu, secțiunile alte titluri, capitolele, iar examinatorul le va investiga.

Așadar concluzia este că dacă vreți să aveți o șansă să fiți citiți, dați un titlu bun! El agață cititorul. Apoi, un titlu de pagină web este în primul rând citit de Google. În funcție de conținutul lui se face o primă selecție, o primă sortare. Altfel spus, prima selecție a oricăror pagini web se face după titluri.

La ce este bună sortarea de acest gen!? La organizare, la ușurința modului de a lucra, la viteza cu care găsim o informație. La optimizarea SEO a paginilor web. Nu înseamnă că dacă aveți un titlu „beton” veți avea cel mai citit text, cel mai vizionat site, cea mai bună pagină de Facebook. Da de unde, dar cum am spus, titlul este primul pas, pe care dacă-l greșiți cu siguranță ieșiți din rând. Apropo, dacă la o librărie un titlu de carte înseamnă ceva, un titlu de pagină web beton este cu totul altceva. Mă refer la funcțiile acestora…

Titlul site-ului

Voi fi foarte scurt la secțiunea asta. Așa cum o lucrare de diplomă, o carte, o povestire are un singur titlu, și un site web are un singur titlu. Acesta este dat de titlul primei pagini. Cea cu care se deschide site-ul.

Dacă aveți un site în wordpress atunci aveți opțiunea de a da titlul site-ului în setări. Acesta va fi preluat în mod automat de prima pagină.

Titlul unei pagini web, subtitlurile

O pagină dintr-un site are un singur titlu, este logic să fie așa. Presupun că lucrați în wordpress. Suntețți singurul responsabil pentru titluri în propriile dvs pagini web. Titlul este cel care se vede și în adresa url. Cu titlu de informare, în codul sursă al paginii dvs el va fi încadrat de tagurile H1.

În limbajul HTML există șase tipuri de etichete pentru titluri, de la H1 la H6. Titlul principal, de rangul cel mai mare este H1. Toate titlurile se încadrează între două „semne”. Vizualizarea lor grafică este ca capitolele unei cărți, de exemplu. Un titlu este mai mare sau mai mic, scris cu litere mai mari sau mai mici, în funcție de rangul lui. De importanța lui. Veți vedea mai jos cum se dispun titlurile.

Este greșit dacă aveți o pagină cu mai multe titluri principale. Sau numărul de titluri principale să fie mai mare decât numărul de pagini dintr-un site web. Și nici nu are logică să faceți așa. O pagină web nu poate avea decât un singur titlu principal. Dacă vă străduiți să introduceți mai multe titluri este ca și cum i-ați zice lui Google că pagina dvs are acest titlu, ba acest titlu, ba acesta… Ați crea confuzie.

Dacă aveți nevoie să „spargeți textul” alegeți subtitlurile. Adică H2, H3, H4… WordPress-ul vă permite să aveți subtitluri. Așa se face cu orice document.

Dacă lucrați în HTML atunci lucrurile vor fi construite pe același principiu. Adică un singur H1, celelalte după nevoi…

Cum se introduc titlurile într-un text, document, într-un site, într-o pagină web?

  • Trebuie respectat criteriul ierarhic;
  • Criteriul ierarhic ține cont de importanța și/sau structura textului.
  • După fiecare titlu/subtitlu urmează un corp de text.

» Citește: Mărimea textelor la un site, blog, magazin online

Mai jos aveți două figuri care încearcă să vă explice grafic.

titluri pagini web
Titluri pentru pagini web, descriere pe scurt
titluri pentru pagini web
Schemă de distribuție a titlurilor dintr-un site

Un designer web nu le are cu SEO

Oare? Opinia mea este că în cele mai multe cazuri așa este. Felul în care se folosește titlul și aspectul lui spune multe despre cel care a proiectat/realizat designul unui site. Spune multe şi despre cel care face SEO.

Dacă vă cumpărați un template, de wordpress de exemplu, dar chestiunea este identică pentru orice șablon, și vă limitați la a-i modifica conținutul și paginile, veți avea marea surpriză să constatați că site-ul dvs nu lucrează. Adică nu se promovează, nu este găsit de Google, doar îl aveți și atât.

Când vă construiți un site și o faceți cu un template, apelați la cineva care știe optimizare SEO. Altfel site-ul dvs va fi inutil. Pierdere de timp, bani și resurse.

Or, pentru ce ați demarat această manoperă, de a vă construi un site dacă nu pentru a-l pune la treabă? Adică să lucreze pentru dvs. Și iată de ce aveți nevoie de cineva care știe SEO. Sau. învățați dvs., nu este nimic deosebit în asta. Vreau doar să vă spun că a cumpăra un șablon (un template) dintr-un magazin online specific și a-l implementat așa cum este nu vă aduce niciun beneficiu. Nu se întâmplă nimic. Și, mai jos, vă explic de ce.

» Citește și: Servicii de optimizare SEO;

» Citește și: Promovează-te singur. Învață SEO de la Google

Șablon de web design care nu se poate promova. Studiu de caz

Am cumpărat recent un template pentru un client de-al meu. Este stilul meu de lucru, le spun clienților să-și aleagă felul în care vor să fie site-ul lor. Se uită printr-o imensă colecție și-și aleg. De ce fac asta? Din două motive. Primul este acela că site-ul va arăta exact așa cum vrea clientul, al doilea că acesta nu este în stare să-și implementeze singur site-ul. Oamenii nu-și închipuie că este chiar o problemă să pui niște titluri la pagini web. Mai departe veți afla de ce.

Deși, ca să fiu sincer, tocmai de aceea se cumpără șabloane ușor de modificat, pentru a-ți face singur site-ul. Dar soluția nu este viabilă pentru că un designer web, unul care doar asta face, nu este în stare să facă SEO. Și reciproca este valabilă, adică unul care face doar SEO știe ce trebuie să conțină un site, cum să fie făcut, dar nu știe să scrie codul sursă. Cei care le stăpânesc pe ambele sunt foarte greu de găsit. Sunt „rara avis” cum se zice… 

Revin la subiectul meu. Eu le recomand ThemeForest dar mai sunt și altele, sunt suficient de multe magazine online cu template-uri. Sau vin cu modelul de site făcut de cineva. Nu aici este problema.

Aproape de fiecare dată constat că respectivul template este făcut greșit. dacă aș ține cont de el în integralitatea lui aș face „mult nimic” cum zice un prieten de-al meu. Exemplu: template-ul Liberis. Unde este eroarea? Sunt mai multe, dar acum mă voi opri numai la cele legate de titlu.

Între ce se vede, ce este și ceea ce înseamnă

Până acum câțiva ani, dacă „bolduiai” câteva cuvinte într-un text, adică le îngroșai, cum se spune în „bobor”, asta trebuia să însemne un mesaj foarte clar pentru Google. Ce este scris cu bold este foarte important! Despre asta este pagina! Așa se făcea SEO atunci. Treaba a funcționat un timp după care s-a renunțat la acest sistem de promovare. Fără a intra în detalii, acum, dacă vedeți pe monitor cuvinte care sunt înnegrite (îngroșate, bolduite, aldine) ele pot să însemne trei sau chiar patru lucruri diferite:

  • cuvinte doar boldate (aldine), adică să se vadă mai bine, respectiv eticheta <b>;
  • cuvinte care sunt încadrate de eticheta <strong>, care pentru Google înseamnă că este important sensul cuvintelor respective;
  • aceleași cuvinte încadrate de eticheta <span> dau un caracter aparte anumitor exprimări din site-ul respectiv, exprimări specifice doar aceluiași site, seamănă întrucâtva cu bold…
  • „web designerul” a avut nevoie de câteva cuvinte care să arate altfel, să sară în ochi și le-a pus de titlu. Deși, de fapt, ele nu sunt titlu.  

Tot așa, bănuiți desigur, apăreau titlurile. Cu fonturi mari (font este tip de literă) se făceau titlurile, respectiv etichetele (tagurile) H1-H6. De exemplu, un titlu format din două cuvinte poate fi definit a avea mărimea de 24 pixeli. El exact așa apare pe monitor, mare de 24 de pixeli. Dar, aceleași două cuvinte le poți seta să fie mari de 24 pixeli (prin „span” sau „style”) dar fără să fie titlu. Realizați că pe monitor ele se vor vedea la fel, deși au sensuri diferite.

Cred că ați înțeles harababura. Exact asta și este. Atunci când un designer web pune titluri doar pentru a mări pe ecran câteva cuvinte, fără a se obosi să le definească prin stil de text, atunci Google nu va înțelege nimic. Decât că este vorba de niște titluri puse aiurea.  Fără a se respecta criteriul ierarhic dintr-un text, importanța titlurilor textului. dar, desigur, dvs., care ați cumpărat șablonul și vreți să vă faceți un site, nu vă gândiți deloc la ideea că mai trebuie lucrat pe el. Adică, afară-i vopsit gardul, înăuntru-i leopardul…

titluri pagini web in wordpress
Să pui atâtea titluri la un text de 3-4 cuvinte… o absurditate care va fi tratată ca atare…
trei titluri principale in cadrul aceleiasi pagini
Cu galben am subliniat cele trei titluri principale din cadrul aceleiasi pagini. Asa cum se vede in codul sursă…

Titluri aruncate cu lopata

Revenind din nou la șablonul din discuție, Liberis, În primul rând, pagina are trei titluri principale. Se deschide cu un slider (o succesiune de imagini pe care este scris un text) altfel foarte elegant și drăguț. Cumpărătorilor le place chestia asta și tocmai din acest motiv cumpără un astfel de șablon. Că este frumos și asta vor și ei. Atât doar că nu funcționează.

Când spun că nu funcționează mă refer la promovarea site-ului. El va avea probleme la indexarea de către Google. Deci, nu poți să dai unei pagini web, unui document, unei cărți, trei titluri! N-are logică, este absurd.

A doua problemă este că după slider (cele 3 titluri) apare un alt titlu, de astă dată unul de rang foarte inferior. Aproape ultimul din limbajul HTML, respectiv H5.

Apoi, iar H2. În fine, o greșeală de mare calibru este să faci subtitluri din cifre. Deci, exemplific, să zicem că vrei să te promovezi cu 15 ani de experiență. Nu poți face subtitlu din cifra 15 și textul să fie „ani de experiență”! Este absurd. Eventual un titlu de genul „15 ani de experiență în afaceri” și urmat de un text de vreo câteva zeci de cuvinte… 

Soluția corectă

Spuneam mai sus că un web designer adevărat nu pune un titlu de rang mare doar pentru că are nevoie ca în locul respectiv să fie un text cu litere mari! Pentru așa ceva se folosesc stilurile, este ceva ce se aseamănă cu formatarea de la procesorul Word de la Microsoft Office. Dacă scrii direct în HTML folosești fișierele .css, adică „cascading style sheets”. Sau dacă ești în wordpress poți modifica destul de ușor mărimea fontului (a literei).

Dacă ai un text de 10-15 cuvinte nu se folosesc mai multe titluri! E o prostie! Un titlu sau subtitlu se folosește pentru texte reale, asta presupune să aibă măcar 200 de cuvinte.

Obiecția designerului

Știu cum răspund acești „designeri web” când le reproșezi că template-ul lor este făcut parcă cu picioarele. Ei zic ceva de genul: „păi le facem oamenilor munca mai ușoară, să nu-și mai bată capul, doar să înlocuiască textul cu ceea ce vor ei și site-ul este gata!”

Tocmai aici este greșeala. Omul care cumpără un site de genu acesta îl cumpără tocmai pentru că nu vrea să se mai încurce cu un alt designer, cu un om care face SEO sau cu un administrator scump. Nu, el dorește să aibă un control cât mai mare asupra site-ului pe care-l construiește cu un șablon. Or, e limpede că nu știe nici SEO și nici HTML. Sau de cele mai multe ori nu știe și nici n-are chef să învețe…

Prin urmare, cine cumpără aceste șabloane o face prezumând că e gata, el doar să fie activ și să scrie pe blog. Or, dacă site-ul este prost conceput, e limpede că la un moment dat, se va întreba pe ce a dat banii? Și va ajunge pe mâna unei agenții sau freelancer SEO. Adică exact ce nu a vrut.

Și, uite-așa, v-am demonstrat că un web designer nu știe SEO! Și că fără cineva care știe într-adevăr cum funcționează un site nu veți putea face nimic.

Indexarea unui site cu titlu pus aiurea

Se pune îmtrebarea: Google indexează sau nu un site făcut după capul celor de la Liberis? Desigur că se indexează, nu aici este probema. Depinde însă cum. Pentru că, la fel ca în viața de zi cu zi, când râdem de cineva care nu știe să scrie, Google „râde” de cineva care are un astfel de site. Cum o face? Păi, la modul cel mai cinic, adică vă afișează în spatele unor site-uri mai slabe calitativ, dar scrise corect.

De ce m-ați crede pe mine și nu cei care au făcut template-ul despre care vorbim? Nu trebuie să mă credeți, gândiți-vă doar că algoritmii Google sunt făcuți de oameni. Care citesc și ei, scriu, au făcut o facultate, au scris o lucrare de diplomă. Or, cunoștințele acestea se regăsesc în activitatea lor zilnică. Altfel n-ar avea sens să mai meargă oamenii la școală căci fiecare este perfect și școlarizat. Că fiecare se pricepe la toate… E-n regulă să nu mă credeți, făceți-vă site-ul așa cum spun cei de la Liberis sau alte firme de web design. Și rețineți e-mailul meu de contact: mateibit@yahoo.com. Vă răspund în decurs de câteva ore…

Despre Matei Bitea 111 Articles
Ma ocup de Optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. Sunt fost jurnalist. De la începutul anilor 90 am scris si publicat mii de articole si fotografii. Am scris si proza scurta. La reportaje si fotoreportaje ma pricep cel mai bine. Acum fac web design. Scriu, editez, optimizez si promovez site-urile altora. Nu e o mare afacere, mai degraba un job bine-platit...

Be the first to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată


*