Eroarea 404, acest bastard al internetului; efect si remediu

eroarea 404 cum apare si cum o eliminam

Paginile de eroare 404 au si nu au importanta in performanta unui site, iar in textul de fata imi propun sa dezvolt putin teoria gasitului si negasitului in web si SEO. Caci subiectul are si nu are importanta! Va place cum suna!? Sper sa intelegeti, daca intelegeti sau nu…

De cele mai multe ori o pagina de eroare 404 – care apare atunci cand accesati un site – nu are alt efect decat acela de a va enerva, caci este intr-adevar suparator sa afli ca pagina nu este de gasit, desi tu stiai ca este, aveai toate indiciile ca este! Asta se cheama o experienta de utilizator proasta. Nici dpv al SEO n-ar trebui sa fie o problema caci, asa ne spune Google, o eroare 404 in general nu afecteaza performanta site-ului in cautari. Ei, tocmai aici e problema, daca o sa cititi altfel cuvintele in general si o sa acceptati ideea ca ele pot avea si alt sens decat cel pe care il aveti deja in minte, veti ramane uimit de cata logica are exprimarea umana. Cata diveristate si cate nuante!…

Cititi mai departe, caci e vorba despre experienta utilizatorului, element important in ierarhizarea unui site, Google dixit!

Geneza unei erori 404

Pe scurt, despre felul cum apar aceste erori 404. Unul dintre cele mai comune exemple este acela cand dvs ati memorat o adresa de net, o pagina cu cine stie ce informatii utile si pe care doriti sa le studiati si altadata. Dar, intre timp, administratorul site-ului a sters pagina! Ca atare, ea nu mai exista… Sau doar i-a schimbat adresa de url iarcontitutul a ramas acelasi, este acelasi caz.

Alta situatie cand fir-ar sa fie de googlebot trece pe la dvs prin site tocmai cand serverul unde aveti gazduirea se afla in mentenanta, a cazut de tot fir-ar el al naibii cu mama lui de server sau chiar i-au crapat toate maruntaiele! In consecinta, Google nu a gasit acele pagini, dvs veti spune ca atunci tot site-ul ar trebui sa fie de negasit, adica un intreg domeniu sa fie sub imperiul lui 404. Nu e chiar asa, mister Google nu scaneaza in felul acesta, dar e alta discutie. Ar trebui sa intram intr-un teritoriu strict SEO si nu vreau asta acum…

Inregistrarea erorilor 404

Despre inregistrarea lor de catre Google puteti afla daca intrati in meniul de adminstrare pentru webmasters. Acolo le veti vedea pe toate, mai nou Google ofera detalii si despre 404 de pe telefoanele mobile. Da, puteti vedea exact care sunt paginile cu erori si chiar cum sa le eliminati.

Orice om care se ocupa de SEO ar trebui sa tina cont de erorile 404 inregistrate acolo si, mai mult, sa le corecteze in timp util.

Pentru cei mai exacti, administratorii care sunt ei fuduli de felul lor, pot sa spun ca-si pot chiar descarca un tabel cu toate erorile de accesare care i-au stat in cale lui Google. O optimizare SEO serioasa ar incepe cu asta.

Efectul practic al unei erori de negasit

Asa cum spun cei mai multi „specialisti” care se ocupa de optimizare SEO, o eroare 404 nu are de ce sa ne ingrijoreze; este un moment firesc din evolutia unui site. Si da, si nu, zic eu…

Google zice asa: „Generally, 404 errors don’t impact your site’s ranking in Google, and you can safely ignore them.” Cum v-am spus, in general! Si o sa va dau eu acum exemple particulare:

  • Daca aveti un site care in total are vreo 50 de pagini iar Google a dat deja de vreo 40 de erori 404;
  • Daca aveti un magazin online cu 100 de produse iar dvs schimbati zilnic 50 dintre ele;
  • un blog care sufera schimbari de-l ia naiba, adica azi scrieti una si maine scoateti articolul pentru ca a deranjat pe nu stiu cine…

Deci, esenta este ca generalul asta despre care vorbeste Google sa fie chiar general, adica numarul de erori 404 sa fie insignifiant la cat de mare este site-ul! Aici este schepsis-ul.

Performanta site-ului, intr-adevar, nu este pusa in pericol. Sau nu prea. Ce inseamna acest nu prea!? Pai, daca aveti un site care de obicei este pe locul 8-9 si ajunge pe 10 nu va deranjeaza, dar daca ajunge pe 11 deja priviti cu alti ochi, pentru ca asta inseamna ca e pe pagina a doua!

Eliminarea erorilor 404

Cea mai simpla metoda, cea care va da cel mai putin de lucru este aceea de a nu le crea. Adica sa fiti constanti cu paginile, n-aveti decat sa le schimbati continutul dar pastrati adresa lor! De aceea este indicat sa aveti un plan bine pus la punct in timp ce creati un site, daca lucrati in mod obisnuit live, cum e cazul platformelor word-press de ex.

Sau sa folositi eficient fisierul robots.txt sau meta-tag-urile care indica robotilor sa nu indexeze site-ul pana nu terminati treaba. Chestiune de optimizare SEO…

Daca totusi apar, intrati in meniu la Google webmasters si selectati adresa de eroare, apoi solicitati stergerea ei si in final declarati eroarea remediata. Simplu, nu!?

Si totusi, pentru orice eventualitate, construiti o pagina special pentru erorile 404, respectiv sa se duca vizitatorul la ceva de genul „ne pare rau dar aceasta pagina nu mai exista, vizitati in schimb…” sau „din pacate produsul pe care l-ati comandat nu mai este pe stoc, ceva similar gasiti la…”

Ceea ce v-am spus mai sus nu face parte dintr-o tehnica deosebita de optimizare SEO. Sunt mai curand chestiuni de buna crestere pe internenet. Politeturi SEO daca vreti…

Bafta si noroc!