Google Analytics ilegal pentru protecția datelor, în Austria

protectia datelor google analytics
Pe motiv de protecția datelor, Google analytics începe să fie interzis

Plecând de la protecția datelor, toți cei care se ocupă de SEO și folosesc Google Analytics s-ar putea să aibă mari probleme în viitorul apropiat din cauza GDPR. Aceasta pentru că scriptul de la Google a fost deja declarat ca fiind ilegal în Austria. Mă rog, în România nu se știe niciodată ce înseamnă viitorul apropiat, dar opinia mea este că viziunea despre Google se va schimba considerabil. Iată și de ce.

DAB – scoate în afara legii Google Analytics

Autoritatea de Protecție a Datelor din Austria a luat în 13 ianuarie decizia de a declara ilegal Google Analytics. Ce înseamnă acest lucru? În termeni obișnuiți, pentru posesorii de site-uri, înseamnă că nu au voie să folosească acest script în paginile lor. Deocamdată decizia nu este definitivă și se referă doar la site-urile din Austria. Este de așteptat însă ca și alte țări europene să recurgă la astfel de decizii.

De unde a pornit totul? De la un site de consultații medicale din Austria care, asemeni multor altora, inclusiv din România, are inclus în el scriptul Google Analytics. Altfel spus atunci când un utilizator vizitează site-ul, toate datele personale sunt transferate peste Ocean și intră în posesia Google. Acolo, ele pot fi accesate de către agențiile americane de supraveghere. Deci, problema în sine nu ar consta în accesarea datelor de către Google, ci faptul că acestea sunt transferate din Europa peste Ocean, iar legislația americană nu oferă garanții de securitate a datelor personale astfel transferate.

Reamintim, prin Google Analytics se studiază comportamentul utilizatorului când accesează un site. De unde și cine este, ce citește, cât timp stă pe site. Scriptul este considerat un fel de „spion” în ceea ce privește protecția datelor. 

Decizia DAB vine după un șir de procese și decizii în privința felului în care Google respectă GDPR în Europa. Dar nu numai Google, ci și Facebook și Microsoft. Cine dorește detalii juridice în acest sens este invitat să studieze spețele Max Schrems în protecția datelor. Acesta este un activist austriac în protecția datelor cunoscut pentru lupta sa cu Facebook.

Previziuni cu spețe de protecția datelor în viitor

Potrivit organizației neguvernamentale care a declanșat procedura și se ocupă cu protecția datelo, NOYB,  mai există peste 100 de plângeri de acest gen. Este de așteptat ca și alte țări să procedeze similar. S-ar putea să fie din nou o tevatură în ceea ce privește protecția datelor. Știți doar că încă nu au terminat de telefonat firmele care vor să implementeze acest lucru!

Opinia mea este că se ivesc oportunități și pentru alte modalități și alți intermediari care culeg datele personale. Dar care nu le vor mai transfera peste Ocean.

Efectul asupra SEO și protecția datelor

În mod normal, după decizia DAB, ar trebui să urmeze și alte țări, apoi regula va deveni valabilă în toată Europa. Ce înseamnă asta pentru SEO și protecția datelor!? Că nu se vor mai putea folosi scripturile de la Google Analytics pentru ca administratorii să observe ce pagini se citesc. Nu vor mai fi observate datele demografice și incidența site-ului.

Protecția datelor va afecta (probabil) și anunțurile de tip Google AdSense. Chiar dacă acest ultim aspect nu este legat strict de SEO, merită luat în seamă.

Serviciile de cloud?

Există voci care afirmă, pe bună dreptate, că dacă scriptul va fi interzis în toată Europa, atunci cu siguranță vor fi afectate și serviciile de cloud. Ce înseamnă asta? Că datele europenilor care folosesc serviciile de cloud de la Google și Microsoft vor intra într-o adevărată turbulență.

Această perspectivă referitoare la protecția datelor va afecta și serviciile de hosting? Bună întrebare. Foarte posibil ca firmele care oferă hosting pe servere aflate în America sau Canada să nu mai aibă aceeași libertate de mișcare.

Alternativa la Google Analytics? Noi modele de business

Opinia mea este că excluderea Google Analytics din studierea comportamentului pe site-uri nu se va face dintr-o-dată. Va fi un timp intermediar. Dacă se va ajunge aici. (Cred că se va ajunge, urmăriți și mai vechile tentative de eliminare a monopolului Google din Europa, a browserului Chrome…)

E vorba de bani mulți obținuți din reclame. De aceea cred că, dacă este vorba doar de transmisia datelor din Europa în America, atunci sunt mari șanse ca Google să-și transforme scriptul sau datele europenilor să nu mai fie trimise, sau nu ca și până acum. Prin intermediul aceluiași mecanism.

Există însă alte sisteme care urmăresc câți vizitatori aveți, cine sunt și ce fac pe site-ul dvs. Și fără să atingă mecanismul de protecția datelor. Recomandarea mea este să vă pregătiți. Nu strică să introduceți în paralel un alt script. Unul european, ca să zic așa. Până la urmă trusturile de media europene tot îi vor veni de hac lui Google…

» Promovare și marketing. De la ziar la e-mail

Despre Matei Bitea Articolele 171
Ma ocup de Optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. Sunt fost jurnalist. De la începutul anilor 90 am scris si publicat mii de articole si fotografii. Am scris si proza scurta. La reportaje si fotoreportaje ma pricep cel mai bine. Acum fac web design. Scriu, editez, optimizez si promovez site-urile altora. Nu e o mare afacere, mai degraba un job bine-platit...