Cum se face link building corect. Ce este Google SpamBrain

link building natural
Despre link building natural, corect si sanatos

Articol despre link building, ce este și cum se face, cât este de important pentru SEO. Mai ales cum se face corect și vă ofer un exemplu concret. Cât de ușor puteți deveni spammer și ce înseamnă algoritmul de la Google SpamBrain. Cum să evitați ca acesta să vă declasifice site-ul, adică să vă ignore sau să vă treacă în coada SERP-ului.

Să începem cu definiția link building-ului. Într-un limbaj mai plastic este rețeaua de legături a site-ului dvs cu lumea exterioară. Adică spre ce site-uri aveți linkuri și dinspre ce site-uri vin trimiteri spre dvs. (Acestea din urmă sunt backlink-uri) Este ca o rețea de legături din care faceți parte.

De ce sunt importante link-urile pentru SEO!? Motivația este cât se poate de logică. Dacă există trimiteri spre site-ul dvs înseamnă că existați. Că alții v-au remarcat, că vă dă o pagină web drept sursă de informare, vă dă exemplu, vă citează, că faceți parte dintr-o bibliotecă de resurse și alte varii motive. Sau, cum ar zice un clasic în viață, o afacere pe care nu o bârfește nimeni înseamnă că nu există…

Datorită legăturilor dinspre și înspre site-ul dvs puteți fi încadrați la o tematică. Motoarele de căutare își dau seama cam cu ce vă ocupați și vă identifică. Așadar link-building-ul este un element SEO extraordinar de important. De fapt unul din elementele centrale ale strategiei dvs de optimizare și promovare a site-ului. Sau chiar a paginii de Facebook ori Linkedin ori alte rețele sociale. Căci și acestea din urmă sunt văzute de fapt ca niște website-uri. Prin urmare indexate și arătate în căutări.

Am primit un e-mail prin care eram rugat să modific un link de pe unul din blogurile mele. Respectiv la articolul Uneltele minime necesare realizării unui website în care îmi expuneam ideile despre cum se face un site. Adică ia, colo, niște „tool-uri” de web design, ceva despre editarea textelor și HTML. În care făceam o trimitere la KompoZer, un editor foarte interesant (și bun) de web design.

link building de la o firma de web design
Așa se face SEO responsabil. Vedeți o solicitare de adaptare a unui link, aceasta vine de la un administrator de site al unei platforme de web design

Ok, dar cei care administrau site-ul Kompozer se pricep la SEO. Și în momentul în care au schimbat adresa lui, au notificat pe toți cei care trimiteau linkuri spre site-ul lor să schimbe și adresa url. Pentru ce? Pentru că, de exemplu, dacă un vizitator face click pe adresa lor și ajunge la o pagină de eroare asta le-ar fi făcut rău. Nu cu linkul de la mine ar fi căzut ei în SERP-ul Google, dar cu cel de la mine, cu altul și cu altele, toate adunate… ar fi fost o experiență proastă pentru utilizator. Cui îi convine să navigheze pe un site și deodată ajunge la eroarea 404!? Adică ceva de genul „Oops, această pagină nu mai există!”

Google nu alt motor de căutare nu vă vor penaliza dacă aveți mai multe pagini de tip 404. Nu în mod direct. Căci nu este nimic anormal în a avea un magazin online care a epuizat un stoc sau nu mai vinde un produs. Sau să vreți să eliminați o pagină din site, n-o mai vreți, nu vă mai reprezintă, treaba dvs ce e cu ea. Face parte din viață.

Eroarea 404 este fundătura!

Însă am putea spune că o pagină care arată eroarea 404 este un fel de capăt de drum. Ultima gară, ultima stașie. De acolo nu merge nimic mai departe. Or, asta înseamnă că Google nu vă mai citește, deci nici nu mai indexează mai departe. Și scuzați-mă, dacă aveți un site, nu este normal să vreți ca să vi se indexeze cât mai mult? Să vi-l scotocească bine crawlerul de la Google? Interesul dvs este să fiți cât mai bine cercetați de motoarele de căutare. Să vadă tot ce aveți de oferit, nu să se oprească cercetarea lor la o pagină 404.

Așa procedează și cei de la Kompozer. Au tot interesul ca Google să meargă mai departe, să indexeze și celelalte pagini din site. Nu să se oprească într-o fundătură. Iar corectarea adresei lor pe site-urile de unde vine linkul face parte din SEO off-page, din link building.

Link-ul care pleacă spre Kompozer de la mine din site este unul firesc, natural. Adică eu am scris ceva despre web design și am făcut trimitere spre ei. Pentru că ei se ocupă cu asta, despre ei vorbesc. Este ceva firesc, nu? Adică vi se pare normal.

Când ei, cei de la Kompozer, scriu pe blogul lor că uite, inclusiv meseriașii în SEO folosesc editorul nostru, căci poți lucra cu el, vi se pare firesc nu? E un link normal. Dar ia închipuiți-vă vă rog că eu fac comentarii într-o publicație online, într-un ziar, și comentez la rubrica „sport” ce bine că a luat bătaie FCSB! Și dau ca semnătură adresa site-ului meu. Adică prima pagină din www.789.ro. Unde vedeți normalitatea link-ului? Ce legătură este între serviciile de SEO din site-ului meu și o echipă de fotbal!? Niciuna. (Mai ales cu Becali nu voi avea eu vreo legătură vreodată!…)

Și totuși, exemplul de mai sus este replicat la scară largă în tot internetul. Adică sunt o mulțime de administratori care pentru a-și promova site-ul efectiv aleargă după link-uri. Să-și plaseze legături peste tot. Comentează prin ziare, fac e-mail marketing eronat, postează pe Facebook, orice numai să-și lase adresa url undeva. Nu este natural, nu este firesc, nu este o opțiune bună.

Cum să ne preocupăm de link-urile de promovare a site-ului

Exemplu de link building cu legături de slabă calitate

Revista Search Engine Journal publică un articol în care dă exemplu o firmă care a pierdut peste 5000 de dolari pe o campanie de link buiding. Chiar dacă la început părea că totul funcționează bine… site-ul s-a prăbușit.

Ce înseamnă un site prăbușit!? Pe scurt, este unul care nu se mai găsește, care nu mai are vizibilitate. Aceasta pentru că a fost depistat de algoritmul SpamBrain, o chestie deșteaptă care identifică site-urile care se promovează prin site-uri de proastă calitate. Adică un fel de SEO de foarte proastă calitate.

Exemplul citat mai sus ar trebui să fie un semnal de alarmă. Să nu mai băgăm în seamă tot felul de oferte de promovare, de înscriere în directoare, de advertoriale pe nu știu câte site-uri…

Ce este Google SpamBrain? Cum ne afectează și cum îl combatem

SpamBrain este un algoritm creat prin 2018. Geneza lui vine din nevoia de a identifica site-urile de proastă calitate sau caracterizate drept generatoare de spam. El identifică și legăturile „plătite” sau complet nefirești. De exemplu, care ar fi utilitatea unor link-uri spre un site cu produse de cofetărie și care se află în comentariile la un articol despre activitatea consiliului județean!? Slabe șanse să găsiți vreo relevanță.

Pe considerentul expus mai sus, dacă facem reclamă pe propriul site (în afară de sistemul Google AdSense) ne poate afecta din punct de vedere al clasamentului în SERP? Nu! Dacă etichetăm linkul ca fiind „sponsorizat”. Conform celor de la Google aceasta este soluția corectă pentru a identifica natura linkurilor. Cine se ocupă de SEO știe cam ce înseamnă asta. Adică să spunem undeva în codul sursă că „domle, aceasta este o reclamă”! Și atunci am rezolvat-o.

Altfel? Probabil că dacă procedăm în alt mod, adică nu furnizăm corect natura unui link, vom avea de-a face cu SpamBrain. În ce fel acționează, ce influență are acest algoritm, mie mi-este greu să spun. Probabil că nici ăia mai deștepți ca mine nu știu, algoritmul fiind finalizat abia în decembrie anul trecut.

Însă, în opinia mea, cei care s-au ocupat de optimizare SEO la modul corect nu au motive de teamă. Naturalețea linkurilor a fost un criteriu de „ranking” și mai demult. Eu nu mă dau mare, adică încerc, dar întotdeauna am susținut că nu merită să-ți bați capul cu metode neortodoxe de promovare. (Sau de penalizare a site-ului concurent.) Vezi Servicii web fără încredere. Black Hat SEO.

Cea mai simplă metodă de link building în România este să cumperi linkuri. Adică exact ce urmărește să depisteze SpamBrain! Faci un articol nu contează cum, pui o legătură în el spre site-ul tău și îl publici într-un ziar online. Oamenii atâta știu! Costă o mulțime de bani dar ideea care strălucește este oarecum alta. Adică ziarul unde-ți publici „advertorialul” habar n-are de treburile astea cu linkuri, cu SERP și SEO! Eu nu am întâlnit! (Mă refer la administratorii de site, redactorii n-au ei treabă cu așa ceva….)Toți sunt obsedați doar de link-uri dofollow sau nofollow. Parcă s-a oprit timpul în loc, altceva nu mai știu…

Ideea este că în România toate se mișcă mai greu. Însă, nu știu de ce, am senzația că într-un timp relativ scurt vor începe „să cadă site-uri” și la noi. Motivul? Chestia asta cu noile atribute ale linkurilor. Adică cel sponzorizat (rel=”sponsored”) și cel de „user generated content” (rel=”ugc”).

SpamBrain va face ravagii. La fel ca Penguin acum zece ani. Or, dacă ați fost atenți până acum, ceea ce fac cei de la Kompozer va fi de fapt o lecție de link building corect. Sau SEO off-page dacă vreți…

Despre Matei Bitea 170 de articole
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...