
De felul în care înțelegeți cum este construită o pagină web, cum funcționează aceasta și cum se face promovarea ei depinde succesul site-ului dvs. În rândurile următoare mă voi strădui să vă explic ce este o pagină web. Cât mai simplu și fără a vă arunca în explicații tehnice despre HTML sau SEO.
Ideea este că dacă înțelegeți principiul de funcționare veți putea lua decizii de dezvoltare. Veți ști ce să cereți administratorului de site, cât și până unde să vă implicați în controlul site-ului.
Explicațiile din acest articol se referă în principial la site-urile construite în wordpress, la paginile obișnuite create în HTML. Dar principiul este același, indiferent cum este scris codul sursă al acesteia. Că este ceva clasic sau de tip Content Managent System, toate paginile web lucrează la fel. Repet, mai jos, voi face referiri aproape exclusive către site-urile în wordpress.
Pagina web: head plus body, vizibil și invizibil
Codul sursă al paginii, aranjarea lui în pagină este distribuit în două părți componente. Prima se numește „head” și chiar este la început. Conține date și informații despre pagina propriu-zisă. Adică titlul acesteia, limba în care este scris conținutul paginii, anumite reguli de expunere a conținutului.
Head-ul dă aceste informații browserului. Astfel, acesta știe ce caractere să afișeze, diacriticele de exemplu… principiile de afișare ale imaginilor, indicațiile despre conținutul paginii care vor fi transmise motoarelor de căutare. În head sunt elemente vitale pentru SEO.
Codul scris în head este invizibil utilizatorului. Mă gândesc că ați intuit deja acest lucru. Tot ce se vede pe desktop este în partea a doua, respectiv în body. Adică textul propriu-zis, imaginile sunt în body, dar o mare parte din regulile în care acestea se văd pe monitor sunt scrise în head.
În continuare, câteva dintre cele mai importante elemente componente.
Meta tag-urile (meta date) din head
Un meta tag de tip HTML este ca un fel de etichetă, referință, indicație, informație. O parte dintre acestea au mare importanță pentru SEO, cum este cazul meta tag-ului „title” care transmite motorului de căutare titlul paginii. Apoi, un alt meta tag foarte util pentru SEO este cel numit „description”. Acesta reprezintă de fapt o descriere scurtă a paginii. Adică motorul de căutare (Google) va citi acest mic fragment de text și-l va afișa în pagina cu rezultatele căutării. Respectiv în SERP.
Un alt meta tag cu efecte în SEO este cel destinat roboților. Acesta perite sau nu indexarea unei anumite pagini. Apoi, meta tag-ul canonical este folosit cu precădere în magazinele online. De exemplu, dacă aveți pagini cu produse care practic sunt identice, atunci ar fi bine să introduceți un astfel de tag care să furnizeze o singură adresă pentru paginile care au același conținut.
Mai sunt meta tag-uri dar fără importanță esențială pentru SEO. Google nu le ia în considerare deși acestea au avut un rol mai mare în anii din urmă. De exemplu, meta tag-ul „keyword” a fost folosit pentru a identifica conținutul. Acum nu mai contează și introducerea lui este de fapt o pierdere de timp. Este inutil.
Printre alte meta tag-uri am putea numi:
- pe cele care furnizează autorul site-ului;
- programul software cu care a fost realizat site-ul;
- cele de reîmprospătare a conținutului,etc.
Cum v-am spus, ele sunt cu caracter informativ, nu influențează poziționarea site-ului dvs în SERP.
» Full List of Meta Tags este un material de unde puteți învăța despre acestea dacă vă interesează.
Meta tag de tip Open Graph. Importanța lor
Acestea au destinație în general pentru rețelele sociale. În principiu au același rol cu cele HTML, doar că sunt folosite de social media. De exemplu, cel numit image indică fotografia care va fi folosită în distribuția unei pagini pe Facebook. Dacă specificați o anumită imagine, atunci aveți șansa să o personalizați, să nu apară deformată sau „tăiată”.
Varietatea meta tag-urilor este determinată de faptul că avem de-a face cu mai multe platforme pentru conținut online. Fiecare are alt algoritm de funcționare și dorește să se folosească de acești indicatori într-un mod diferit. Avem de-a face și cu interese publicitare diferite.
Scripturi de identificare și urmărire
Acum mă refer la fragmente de cod sau chiar mici progrămele ori trimiteri care identifică un site. Sau îl urmăresc. Aceste elemente sunt folosite de diferite platforme pentru a culege date. De exemplu, dacă vreți să știți câți vizitatori ați avut și de unde au venit aceștia, trebuie să introduceți un fragment de cod de la Google Analytics. Dar acesta poate fi și ceva de genul unui meta tag.
La fel ca Google procedează și Microsoft pentru motorul său Bing. În România, de exemplu, dacă nu vreți Google Analytics și vreți să aflați performanțele site-ului puteți folosi platforma de la Trafic. Sau altele, mai sunt. Va trebui să introduceți un script în „head-ul” site-ului.
Date structurate
Acestea sunt tot niște „indicatori” care se plantează în „head”. Însă sunt mult superioare meta tag-urilor (meta datelor) despre care am vorbit mai sus. Datele structurate sunt noul mod de control al mediului online. Adică, dacă vreți să difuzați anumite informații pe net, prin intermediul unui site, va trebui să le folosiți. Se poate și fără ele, dar totul merge mai greu și mai încet.
Opinia mea (și nu numai, din tot ce am citit rezultă asta) este că datele structurate, apariția lor, se datorează în primul rând Google și Microsoft. Ei au dorit să poată extrage mai ușor informațiile despre conținutul unui site.
Prin datele structurate puteți să vă promovați pe internet inclusiv programul de funcționare al magazinului dvs.
Le puteți folosi fără a ști programare. Există numeroase „tool-uri” care fac pentru dvs acest lucru. Doar să știți cum funcționează. Mai jos aveți un link spre un articol provenit de la Google care explică ce sunt datele structurate și de ce sunt utile pentru SEO. Doar că este în engleză, dar asta nu ar fi o problemă pentru cineva care vrea să se informeze.
» Introduction to structured data markup in Google Search
Fișiere de tip Cascading Style Sheets (CSS)
Limbajul CSS în care sunt scrise aceste fișiere spun computerului cum să arate un anumit element din pagina dvs web. Cel mai ușor mod de a înțelege ar fi să ne referim la un exemplu simplu. De exemplu, vrem ca legăturile dintr-o pagină să nu mai fie roșii ci verzi. Iar atunci când puneți mouse-ul peste link, textul legăturii să fie subliniat și colorat verde.
Modificarea felului în care arată un element dintr-o anumită pagină se face prin instrucțiuni de tip CSS. respectiv un cod mic „style” care spune cum să fie fiecare element. Acesta se introduce în partea head a paginii.
Bun. Acum, dacă vrem să modificăm cum arată un anumit element din întreg site-ul? Să introducem un cod în fiecare pagină, sau să-l modificăm, înseamnă muncă multă și anevoioasă, crește dimensiunea fișierului…
Cea mai elegantă metodă este de a scrie un fișier cu instrucțiuni de tip CSS și-l punem undeva pe server. Iar în head punem o instrucțiune care face legătura la acest fișier. Efectul este echivalent unei instrucțiuni de genul: „Toate elementele de tipul… să fie arătate în modul următor… și urmează detalii despre cum să fie expus respectivul element. În acest fel, putem modifica un întreg site prin modificarea unor instrucțiuni dintr-un fișier. Aceste instrucțiuni sau fișiere de tip CSS nu au influență asupra SEO. Ci se referă doar la aspect.
O carte care vă învață cum să vă faceți un site. Și nu numai atât, ci și ce trebuie să conțină pentru a se putea promova.
Exemplific cu modificarea unui șablon de HTML și instalarea unui site pe o platformă de wordpress. Etapele esențiale, asta pentru a vedea că se poate și de către cei mai puțin experimentați. Detalii
Nivelul de cunoștințe pentru a manevra head-ul unui site
Ca să introduceți în site (wordpress sau alt sistem CMS) meta tag-urile esențiale pentru SEO nu aveți nevoie de cunoștințe de programare. Titlul paginii îl dați dvs, sistemul vă cere o descriere a acesteia… așa că ați rezolvat-o!
De fapt, software-ul wordpress are un mare avantaj. Fiind o platformă gratuită, de tip open source, sunt și mulți programatori entuziaști, care contribuie la dezvoltarea acesteia. Astfel, veți găsi o mulțime de module/plugin-uri care pot manipula orice pentru site-ul dvs. Trebuie doar să le înțelegeți rolul meta datelor acestea.
Și în ceea ce privește datele structurate situația este la fel. Aceste date sunt introduse de plugin-uri. Dacă lucrați în cod pur HTML sau PHP, atunci nu e cazul să vă învăț eu ce sunt datele structurate și cum se introduc. Precis știți.
Deci, dacă doriți să aveți rezultate cu site-ul dvs, e cazul să învățați scopul și sensul cunoștințelor despre care am povestit sumar mai sus.
Partea vizibilă a unei pagini web: body-ul
Atunci când cineva intră pe site-ul dvs, în mod particular pe o anumită pagină, el va vedea doar ce este conținut în secțiunea de body. Respectiv texte, imagini, formulare, fișiere video…
Putem să controlăm apariția acestora? Desigur, un site va arăta întotdeauna tot ceea ce doriți dvs. De asemenea, el se va prezenta sub forma pe care o doriți. Cum se poate influența modul în care se prezintă public o pagină? Logic, prin felul în care stabiliți introducerea datelor sau ca efect al instrucțiunilor de tip CSS.
O chestiune foarte importantă de care trebuie să țineți seama este următoarea: felul în care introduceți datele în site determină modul în care Google vă vede site-ul. Cu alte cuvinte, introducerea datelor în site înseamnă SEO. Dacă, de exemplu, introduceți o imagine fără a o descrie, pierdeți șansa de a difuza o informație.
Șablonul, expresia paginii de web ca bun de consum
Ar trebui să rețineți un principiu. Datele introduse în site, în pagina web, pot fi dispuse pe monitor într-o infinitate de moduri. Felul în care se vede conținutul dvs este influențat doar de șablon. Sau template, temă, cum doriți. Prin schimbarea temei puteți să dispuneți textele și imaginile dvs în alt mod.
Cu aceleași produse puteți avea magazine online diferite; doar prin schimbarea temei. Template-ul este elementul central. Cât de des se poate schimba un șablon? Depinde de dvs. Însă, în opinia mea și nu numai, pentru a avea un site de succes, câteva lucruri trebuie să rămână neschimbate. Acestea vă definesc.
- Culorile: pentru a vă păstra identitatea păstrați schema de culori care vă definește.
- Fonturile: încercați să folosiți fonturi care se văd la fel pe toate dispozitivele. Folosiți fonturi personalizate doar pentru logo, titluri…
- Imaginile: stilul acestora ar trebui să vă definească, păstrați-l mereu, indiferent de tema pe care o folosiți.
» Template-urile nu sunt site-uri gata optimizate
Ce este mai important la un site: SEO sau designul?
Întrebarea din titlu a fost pusă și se va mai pune de foarte multe ori. Cred că oricine vrea un site de succes se gândește în ce să investească mai mult. În aspectul site-ului sau în promovarea lui? Sau, mai simplu: SEO sau web design?
Design înseamnă mult mai mult decât partea de frumusețe. Include și funcționalitate, ergonomie, structură. Dar oamenii când spun design se referă la frumos. Voi păstra și eu această notă, deși nu sunt de acord cu ea.
Un site va fi frumos pentru dvs, utilizatorii pot avea alte gusturi. Dacă vorbim despre gusturi, despre modă, despre estetică intrăm într-o zonă de unde nu ieșim foarte curând. Dacă toți am vedea frumosul la fel, lumea ar fi plictisitoare. Și imposibilă, în același timp. Nu va exista niciodată o uniformitate în acest sens.
SEO este ceva ce nu puteți ocoli. Conținutul dvs, respectiv texte, imagini, filme, vor trebui puse într-o formă. Într-un format care să fie inteligibil de către un motor de căutare. Căci degeaba aveți „un site frumos” dacă nu este găsit. Degeaba aveți cele mai bune produse de vânzare, dacă nimeni nu știe de existența lor.
» SEO versus web design (un eseu scris acum câțiva ani… care nu rezolvă deloc o dilemă…)