Pentru cei cu site-uri în wordpress o listă de control SEO (checklist) este tot timpul utilă, asta până „vă intră în sânge”. Spuneam de wordpress pentru că este cel mai folosit tip de site, dar checklist-ul este valabil pentru orice pagină web. Și, în general, chiar dacă site-urile de tip CMS sunt ușor de exploatat și administrat, asta nu înseamnă că ele sunt și „conduse” pe drumul cel bun. Vreau să vă arăt câteva „șmecherii” prin care să vă dați seama dacă site-ul dvs este optimizat.
Trebuie să vă ghidați după această listă de control? Opinia mea este că nu neapărat după aceasta, esențial este să vă învățați să vă verificați site-ul. Pentru că, în caz contrar, veți observa la un moment dat că ați muncit enorm să aveți cel mai bun conținut, textele cele mai bune și fotografiile cele mai sugestive și degeaba! Google nu vă bagă în seamă, ba mai mult, tot pe alții îi scoate în față. (În acest caz SEO-ul dvs este la pământ…)
De cele mai multe ori posesorii de site-uri efectiv se blochează gândindu-se la cum să depisteze dacă au nevoie de optimizare, dacă s-a făcut sau dacă se face ceva în acest sens. Așadar, ce să facem? Iată care sunt în opinia mea cele mai importante puncte pe care trebuie să le verificați/corectați.
1 Starea tehnică a site-ului, actualizarea modulelor
Dacă la site-urile scrise direct în cod HTML s-ar putea spune că nu prea aveți la ce să interveniți, ei bine la un wordpress aveți mereu de lucru în acest sens. Adică peste platforma de bază se adaugă tot felul de plugin-uri. Unele se ocupă cu ceva, altele altceva, unele spun că fac SEO în locul dvs. Și cred că foarte curând vor apărea plugin-uri de inteligență artificială care vă vor crea texte, în fine. Ați înțeles ideea. Fiecare din acest plugin este proiectat de către unul sau mai mulți programatori.
Tot softiștii se ocupă și de actualizarea acestor module. Pentru că limbajul PHP evoluează, apar mereu alte vresiuni de wordpress, programatorii trebuie și ei să actualizeze propriile module. Unele se pot actualiza automat, altele nu. Dacă nu sunt aduse la zi plugin-urile s-ar putea să nu funcționeze sau să o facă defectuos.
Ce înseamnă să nu funcționeze? Păi închipuiți-vă că un modul ar trebui să gestioneze metadatele unei fotografii și când trec roboții Google prin site-ul dvs nu i se furnizează informațiile necesare. În acest caz ați pierdut ocazia de a vă fi indexat conținutul la adevărata sa valoare. Sau la una superioară. Oricum, pentru SEO acest lucru ar fi începutul unui dezastru. Acesta este un aspect!
Plugin-uri „Plase de siguranță” pentru site-ul dvs
O altă problemă pe care o puteți avea din neactualizarea modulelor vine tocmai din felul în care acestea sunt concepute. De exemplu, aveți un plugin care vă face galerii de imagini. Un altul care dă anumite efecte atunci când vă este afișată o pagină. Și chiar dacă acestea erau funcționale, programatorii lucrând independent la actualizarea lor, rezultatul final este acela că ele nu mai sunt compatibile. Am avut de nenumărate ori situații în care plugin-urile erau incompatibile. Se călcau pe picioare cum se spune. Soluția a fost să se renunțe la unul dintre ele. Acesta este al doilea aspect.
Nu sunt amănunte de ignorat pentru SEO, căci tocmai furnizarea de informații complete motoarelor de căutare contribuie la succesul paginilor sau site-ului dvs.
Există unele module care nu se ocupă în mod direct de SEO dar care vă ajută în caz că aveți vreun dezastru în site. Acestea vă fac copii la conținutul site-ului, îl puteți reface/restaura în caz că nu ați fost atent sau ați fost atacat de hackeri. Nu știu zic și eu, dar e bine ca din când în când să vă faceți copii de siguranță.
(Eu folosesc plugin-ul de la Plugin de backup wordpress dar mai sunt și altele. Și da, și eu mai uit să fac copii și am nevoie de ele doar atunci când uit… )
Copiile de siguranță există de obicei și la furnizorul dvs de hosting. Însă ce faceți dvs e bine făcut. Obișnuiți-vă să vă descurcați singuri în cât mai multe aspecte.
2 Aveti titlu de pagină? Aveți titlu de site?…
Punctul acesta din checklist poate vi se pare o prostie, o naivitate, dar foarte multe site-uri nu au titluri sau sunt puse de mântuială. Ori folosesc un singur titlu peste tot. Titlul este extrem de important. În orice bibliotecă se caută după titlu. La fel face și Google, se uită în primul rând la titlurile paginilor, ale site-urilor în ansamblul lor. Deci, ca să vă sporiți șansele de a fi indexat așa cum trebuie, așa cum vă doriți, atunci dați titluri de pagină!
Titlul este primul indicator de SEO care contează. Este primul element la care se uită Google, în funcție de care site-ul este introdus într-o anumită categorie. Este foarte important modul în care vă compuneți titlul. Pe site am câteva articole care se referă la titluri, la modul lor de scriere, la importanța lor pentru SEO. Vă recomand 5 Ponturi de optimizare SEO și titluri să te vadă Google dar mai sunt. Apoi, după titluri urmează metadatele, despre vorbesc mai jos.
3 Optimizarea SEO și existența metadatelor principale
Următoarea bifă în checklist sunt metadatele. Sunt ca să spun așa date despre date, se poate zice că sunt informații despre ce tip de informații se găsesc într-o pagină web. SEO înseamnă tocmai plasarea acestor metadate în codul sursă al paginii. Respectiv în partea numită „head”, cea care nu este vizibilă în mod direct utilizatorului.
Din punctul de vedere al unui motor de căutare, metadatele care vă interesează cel mai mult s-au redus de fapt la una singură. Este vorba de <meta name=”description” content=”bla-bla-bla”>. (Sunt mai multe metadate dar, cum spuneam, pentru SEO au devenit neimportante. Vă explic imediat de ce.)
Așadar verificați dacă aveți acest metatag în site. (În loc de „bla-bla” puneți descrierea paginii respective.) Ca să aveți acces la codul sursă al site-ului dvs folosiți simultan tastele Ctrl și U. Vedeți articolul meu Verificarea stadiului de optimizare SEO. Metodă simplă
Să vă spun acum de ce este importantă doar această metadată. Mai demult, era „la modă” și metadata „keyword”. Web-masterii se întreceau în a introduce cuvinte cheie cu nemiluita în <meta name=”keyword” content=”bla, bla, bla”> Și Google ținea cont de acest aspect, până au realizat că se făceau abuzuri. Adică puneai cuvinte cheie acolo iar conținutul în sine era foarte slab, de fapt derutai motorul de căutare.
Pe scurt: metadatele de tip „keyword” nu au absolut nicio importanță pentru Google! Nu vă folosesc la nimic! Vezi articolul Are Meta Keywords A Google Ranking Factor?
» Află despre metatag-uri. Învață HTML
4 Existența datelor structurate în codul sursă
Următorul punct pe checklist sunt datele structurate. Ce sunt datele acestea? Sunt un fel de nouă jucărie SEO pentru Google. Aș spune că datele structurate vor fi cele mai importante de acum încolo. Dacă aveți un site în wordpress le puteți introduce printr-un plugin. Cele de la YOAST sau All in One sunt poate cele mai cunoscute. Bine, opinia mea este că dacă știi SEO n-ai nevoie de plugin decât ca să te ajute, nu înseamnă că trebuie să-l respecți orbește.
» Optimizare SEO; cel mai bun plugin wordpress! Beculetul verde…
Cum știți dacă aveți sau nu datele structurate introduse în site? Căutați în codul sursă al paginii aplicația ld+json. Am evidențiat-o eu cu galben în imaginea de mai jos.

Ce am scris mai sus este valabil pentru site-uri în wordpress. Însă datele structurate se introduc și în site-uri scrise în HTML sau PHP.
Ca să înțelegeți felul în care funcționează datele structurate ați putea începe de la documentația de la Google. De fapt, cam în tot ce ține de SEO ar trebui să vă inspirați din aceste surse. Un loc de unde să începeți ar putea fi acest articol: Introduction to structured data markup in Google Search.
5 Optimizarea SEO pentru fotografii
Despre SEO la imagini nu voi vorbi prea mult în acest checklist. Nu pentru că imaginile nu sunt importante ci pentru că optimizarea fotografiilor am tratat-o suficient de larg în alte postări. Vedeți de exemplu Optimizare SEO pentru fotografii; viteza și relevanța site-ului.
Despre cum să vă îmbunătățiți calitatea site-ului, cum să-i creșteți vizibilitatea prin intermediul fotografiilor ar trebui să vă preocupați mai mult. Aș putea spune că punctul slab al foarte multor site-uri sunt metadatele de la fotografii.
6 Audit SEO. Merită să faceți din când în când unul
În primul rând ar trebui să înțelegeți ce face un audit SEO. Teoretic el vă spune ce erori aveți în site. Dacă site-ul dvs poate fi indexat, adică dacă sunt în codul lui sursă toate elementele pe care le caută Google atunci când „vă inspectează” paginile web. Și Google are un fel de checklist cu care vă verifică site-ul…
Un audit SEO se face în general prin intermediul scripturilor, a unor mici progrămele care vă inspectează site-ul în cele mai ascunse locuri. Puteți să-l comparați cu o ecografie medicală. Și dvs vă puteți face un audit dacă apelați la instrumente cum găsiți la Semrush sau la Seoptimer. Mai sunt și altele Dar. vă rog să rețineți! Un audit făcut cu un astfel de instrument vă este folositor dacă știți să-i interpretați rezultatele.
» Audit SEO pe gratis, pe bani și dacă aveți cu adevărat nevoie
Tentația „gratisulului” este imensă. În general există părerea preconcepută că veți găsi pe internet soluții gratuite și miraculoase pentru orice problemă ați avea. Așa este și cu site-urile. Poți face un audit SEO gratuit și te poți folosi de el dar numai dacă știi SEO. Dacă știi să interpretezi și să folosești rezultatele pe care le obții. Este dacă vreți la fel ca la ecografii, că tot am făcut această comparație. Poți găsi la un pacient că are probleme cu articulația la genunchi, dar asta nu înseamnă că boala îi afectează creierul, că acel pacient nu ar putea fi cel mai inteligent din oraș, cel mai bun meseriaș, etc…
Interpretarea rezultatelor
Așa este și cu auditul. Prin rezultatele lui puteți afla tot felul de așa zise defecțiuni, dar nu toate influențează performanța site-ului. Respectiv competitivitatea lui într-un anumit domeniul. E ca la oameni. Pacientul poate fi „putred” la articulații dar creierul lui face toți banii! E cel mai bun din oraș iar oamenii știu asta, îi doare pe ei în fund că pacientul nu poate s-alerge. Ei de creierul lui au nevoie…
În ceea ce mă privește, și eu fac audituri, le fac manual și costă 200 de lei. Dacă vă interesează faceți click pe imaginea de mai jos.
Concluzie de final al acestei checklist
Acest text, un SEO checklist pentru cei care-și întrețin singuri site-ul sau măcar vor să controleze acest aspect, nu are pretenția că este cel mai bun. Nici despre mine nu am această viziune, că aș fi un guru, ceva… Dar mă străduiesc!
Aceasta vă recomand și eu dvs., străduiți-vă să vă (auto)verificați mereu. Autoverificarea aceasta este cea mai bună cale spre succes. Iar dacă nu aveți timp sau ați ajuns la concluzia că mai bine colaborați cu cineva pentru a scăpa de munca de rutină, atunci vă stau la dispoziție. Cu tot ce ține de SEO și am notat în acest checklist…
