Optimizare SEO pentru fotografii. Viteza și relevanța site-ului

optimizare SEO fotografii
Optimizarea SEO pentru fotografii creste viteza de incarcare a site-ului

În primul rând, putem vorbi despre optimizare SEO la o fotografii? Ce înseamnă când spunem că imaginile trebuie optimizate pentru o pagină web!? Iată, în două propoziții, esența problematicii fotografiilor dintr-un site. Nu degeaba se spune că o imagine e cât o mie de cuvinte, deși s-ar mai putea discuta aici. Vezi articolul meu 1000 de cuvinte este deja banal la o fotografie bună.

Pentru început voi insista asupra unui aspect pe care, până acum, în mediul online, l-am sesizat într-o destul de mică măsură. Mă refer la felul în care prelucrăm imaginea pentru a ne îmbunătăți site-ul referitor la SEO. Adică la modul concret, cum o îmbunătățim? Până acum, tematica de optimizare pentru fotografii se rezumă la aspecte generale și vagi.

Viteza site-ului și optimizarea imaginilor. Prelucrarea și relevanța

Suntem de acord că atunci când vorbim despre optimizare SEO la un site, în ceea ce privește conținutul acestuia, nu putem evita calitatea pentru texte și fotografii. Dacă acestea sunt bune și site-ul va fi bun. Bun la un text înseamnă să se refere exact la subiectul site-ului. Iar imaginea să fie sugestivă, de calitate și, atenție, să se încarce repede!

Cât de repede se încarcă o imagine? Aceasta este marea provocare. Dacă o facem să fie „ușoară”, mică în spațiul pe care-l ocupă pe server, atunci am rezolvat o mare problemă. Avem deja un SEO substanțial îmbunătățit pentru pagina respectivă. În cele ce urmează am să vă dau un exemplu.

Avem imaginea de mai jos. A făcut parte dintr-o lucrare mai amplă, respectiv de web design și SEO pentru o firmă de marochinărie.

fotografie bruta fara optimizare
fotografie bruta, fără prelucrare sau optimizare, irelevantă SEO

Aș vrea să fim de acord cu toții că ea nu este relevantă, nici pentru un catalog, nici pentru o pagină web. Dacă vrem să scoatem în evidență persoana s-ar putea să fi reușit. Subiectiv vorbind, posibil ca domnișoarei să-i placă. Dacă facem marketing pentru un produs este discutabil efectul. La care produs ne referim? Este o imagine încărcată și distrage atenția.

Prelucrarea (digitală) primară a fotografiei

O primă etapă ar fi decuparea fotografiei, reîncadrarea acesteia. Cam ca în fotografia de mai jos. Aceasta este corectată dar într-o măsură mai mică.

prelucrare primara fotografie
Prelucrarea primara a fotografiei

Acum ar trebui să intrăm și să discutăm despre calitatea imaginii și rolul ei în SEO. La prima fotografie, există riscul ca vizitatorul să nu zăbovească foarte mult, doar dacă e vreo rudă a domnișoarei sau un admirator. Asta implică o rată de respingere relativ crescută. (În general, optimizare la fotografii nu înseamnă să placă rudelor și prietenilor!)

Rata de respingere este ceva ce Google apreciază ca fiind componentă în relevanța unei pagini web. Logic, dacă avem o rată de respingere mare, adică vizitatorul nu stă pe site sau privește puțin timp o imagine, de exemplu, atunci avem un site mai puțin relevant.

Invers, dacă vizitatorul admiră imaginea, deci stă mai mult pe site, asta implică o respingere mai mică, deci relevanță a site-ului ceva mai mare. Implicit avem un SEO mai bine pus la punct. Poate vi se pare exagerat, dar faceți un test, analizați cu obiectivitate felul în care dvs priviți o imagine. Sau o fotografie în general.

Editarea digitală la fotografii, optimizare propriu-zisă

Sper că sunteți de acord că a doua imagine este mai bună, nu cu foarte mult dar este. A fost eliminat mult spațiu inutil. Subiectul a fost reîncadrat și a obligat ochiul să se concentreze ceva mai mult pe subiect. Am obținut o creștere a timpului în care a fost privită imaginea, deci este mărită relevanța paginii și implicit a site-ului. Consecința este un SEO mai bun, deci în final o îmbunătățire a site-ului. Începem să simțim efectul de optimizare la fotrografii.

Dacă mergem mai departe și prelucrăm imaginea ca în exemplul al doilea, (vezi mai jos), observăm un progres substanțial. Parcă dintr-odată avem și altă perspectivă. Ochiul se fixează pe subiect. Rata de respingere scade simțitor, ne uităm cu atenție la imagine, observăm poșeta, costumația subiectului. Adică tocmai ce vindem prin site. E bine și pentru marketing și implicit pentru SEO.

optimizare SEO fotografie la final
Optimizare SEO fotografie la final

Dar senzațional este că viteza de încărcare a crescut. Ultima imagine ocupă jumătate din prima prelucrare și este de peste șase ori mai mică decât fotografia inițială. Uitați-vă la raport, nu neapărat la dimensiunea în sine.

Optimizare SEO Timisoara
Optimizare SEO la final: fotografia are dimensiuni reduse

Cum s-a ajuns la o astfel de dimensiune? Totul ține de caracteristicile tipului de fișier imagine. Tipul „jpg” comprimă culorile. Acolo unde se repetă aceeași culoare, se folosește o formulă simplificată. De aceea, având mult alb, informația este redusă și se concretizează într-un fișier mai mic. Se poateb afirma că la fotografii, procesul de optimizare evoluează rapid. Odată cu dezvoltarea tehnicii.

Așadar, sper că demonstrația de mai sus a fost suficientă pentru a îneelege cum optimizăm o imagine. Cum este influențat SEO de către modul de prelucrare al imaginii.

Concret, cum optimizăm o fotografie

Demonstrația de mai sus este modul concret în care vă puteți îmbunătăți site-ul. Cum să faceți SEO de fapt, printr-un mijloc pe care puțini îl intuiesc. Deci, cum facem, cum ajungem la rezultatele explicate? În primul rând vă trebuie câteva cunoștințe de bază despre fișierele de tip imagine. Puteți învăța de pe net, există o multitudine de surse de informație, trebuie doar discernământ în a le alege.

» Imaginea SEO; blog Alexa ar fi o sursă bună de informații, poate puțin prea elevate pentru începători…

Apoi, aveți nevoie de un software specializat care să vă prelucreze imaginea. Bine, se pune problema că trebuie să știți să-l și folosiți. Programul ar trebui să fie simplu și ușor dacă nu faceți o pasiune din procesul de optimizare la fotografii. Și pentru asta există soluții, există tutoriale, cărți, aveți de unde alege. Sugestia mea ar fi acee că, la fel ca la SEO în general, dacă nu aveți timp sau aplecare spre astfel de activități, faceți mai bine la ce vă pricepeți. Angajați pe cineva care face mai repede și mai bine. În ansamblu veți ieși mai câștigați.

Software gratuit pentru editarea imaginilor:

  • IrfanView pentru prelucrarea primară, încadrări, redimensionări, conversii…
  • Gimp este un program tip „open source” foarte bun pentru editări digitale ca cea din fotografia 2 de mai sus. Cu el puteți ajunge să faceți SEO în modul în care vi l-am explicat. Este un software alternativ la „Photoshop”.

Ca o curiozitate, eu lucrez cu Corel Photopaint. De ce cu acesta!? Pentru că m-am obișnuit cu el, am licență și lucrez mai repede. Dar, în final, cel mai bun program este acela cu care știți să lucrați. Acela cu care obțineți ce vreți. Acela cu care la orice gen de fotografii, puteți realiza o optimizare cât mai mare.

Spor la treabă!

Mai puteți citi și:

Despre Matei Bitea Articolele 143
Ma ocup de Optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. Sunt fost jurnalist. De la începutul anilor 90 am scris si publicat mii de articole si fotografii. Am scris si proza scurta. La reportaje si fotoreportaje ma pricep cel mai bine. Acum fac web design. Scriu, editez, optimizez si promovez site-urile altora. Nu e o mare afacere, mai degraba un job bine-platit...

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*