Folosiți fotografii și SEO pentru un website memorabil

fotografii optimizate SEO
Cum folosim fotografia si SEO pentru site-uri si conturi memorabile
buton distribuie pe Facebook   distribuie pe X   distribuie pe X   buton trimite pe e-mail   tipareste acest articol       distribuie pe whatsapp

Fotografia joacă un rol esențial în optimizarea unui site, este parte integrantă din ceea ce se numește SEO. Cum alegem și cum folosim imaginea (fotografie sau grafică) pentru a vă ilustra site-ul? Pentru că trebuie să aveți în minte un gând simpu: trebuie ca website-ul meu să fie ținut minte! Fotografia este un element care poate face site-ul dvs să fie memorabil, mă rog, salvat la favorite. În cele ce urmează vă sugerez câteva criterii prin care să vă optimizați-promovați site-ul. (În mare parte, valabile și pentru conturile sociale.)

Primul „pont” de care trebuie să țineți seama este că aveți nevoie de fotografii. De grafică sau orice alt conținut media. Căci cum ar arăta o pagină web fără nici urmă de ilustrație!? Excludeți din start prejudecățile de genul „la ce-mi trebuie mie atâtea fotografii” căci acestea sunt foarte păguboase. Un website fără fotografii, fără un logo, fără elemente vizuale este plictisitor și contravine chiar scopului pentru care a fost creat. Adică  nimeni nu-și face un site, nimeni nu-și deschide un cont pe social media fără a se gândi că vrea interacțiune.

Or, conform studiilor și statisticilor, interacțiunea și cunoașterea se realizează mult mai bine prin elementele vizuale. Iar dacă mai adăugăm și faptul că imaginile sunt purtătoare de elemente SEO, veți constata că sunt și extrem de utile pentru promovarea dvs.

Alegerea unei fotografii potrivite pentru site-ul dvs este de cele mai multe ori destul de dificilă. Totodată, consumă timp. Dar pentru a avea succes și a vă construi sau menține un brand aveți nevoie și de constanță. Mergeți pe drumul pe care ați pornit și rămâneți pe el cât mai bine posibil. Simpla schimbare a identității vizuale provoacă daune.

Date și principii de ținut  minte; trafic și conținut

Am sintetizat pentru dvs câteva cifre relevante pe care le-am găsit în câteva site-uri bune (SEO și content) de peste Ocean. Ele provin de la FastCompany, UCLA, CISCO, Statista și ar mai fi câteva dar va trebui să mă credeți pe cuvânt. Deci…

  1. Site-urile cu conținut bogat în elemente vizuale au un comportament mult mai bun decât cele „goale”. Respectiv site-urile cu conținut bun de fotografii sau elemente video, au cu până la 94% mai multe vizualizări. Adică au trafic sensibil mai mare…
  2. E-mailurile cu conținut de imagini bune sau legături spre video (Youtube de exemplu) au o rată de „click per link” semnificativ mai mare decât cele fără.
  3. Graficele și planșele de informare pot crește traficul cu până la 12%.
  4. Tweet-urile cu imagini sau video au o rată de redistribuire mai mare cu 35% respectiv 28% decât tweet-urile simple.
  5. Mai mult de 100 de milioane de ore de video erau urmărite pe Facebook în fiecare zi a lui 2016. Apoi, la nivel global, în 2021, era vizionat un miliard de ore de videoclipuri. Realizați ce creștere!
  6. În 2022, traficul realizat de video la nivel global a fost de 82% din cel total.
  7. Elementele vizuale dintr-un site generează mai mult trafic organic. De exemplu, ești mai motivat să accesezi o pagină dacă butonul de legătură este o imagine și nu un cuvânt sau un formular.

Ce înseamnă o imagine bună!? Când este memorabilă

Vedeți dvs, la această întrebare se poate răspunde scriind o carte. Imaginea în sine este bună sau rea în funcție de scopul acesteia și de contextul în care este amplasată. Din fericire, există un set de criterii estetice la care se face referire atunci când se apreciază/jurizează o fotografie. (Nu mă refer la ele acum.)

În general vorbind însă, o imagine bună nu este neapărat una care se ține minte. Adică imaginea bună nu este neapărat memorabilă, dacă-mi permiteți jocul de cuvinte. În marketing, în SEO, în grafică, imaginea bună este cea care profită de slăbiciunea creierului nostru. Respectiv că ne plac imaginile simple și ordonate, care se supun unor anumite reguli. (Reguli ce au fost create tocmai având la bază instinctele noastre.)

Unul din efectele obținute cu fotografia (sau pictura, grafica, filmul) realizată prin devierea de la reguli, este direcționarea atenției privitorului spre un alt obiectiv. S-ar putea întâmpla ca privitorul să se focalizeze pe cu totul altceva decât ceea ce am intenționat noi. Or, în acest caz, avem de-a face cu o imagine proastă. Pentru că nu transmite ceea ce am vrut, ceea ce am urmărit.

Paradoxul situației ar putea fi și mai vizibil dacă inspectăm datele tehnice ale fotografiei. Respectiv așa numitele meta date. Care nu sunt decât simple însemnări despre autorul fotografiei, titlul, descrierea, etc. Și care meta date sunt folosite în SEO, respectiv în promovare. Se poate ajunge astfel (și chiar se face) ca o fotografie proastă, dar proastă cu spume cum se spune, să fie găsită pe net mai bine decât o altă fotografie care, estetic vorbind, este superioară celei pe care ne-o servesc motoarele de căutare.

Summa summarum: performanța unei fotografii în mediul online nu ține cont neapărat de estetica adevărată. 

carte web design si SEO


Cum facem fotografia memorabilă. Promovarea brandului

Răspunsul tocmai l-am dat mai sus. Adică o imagine devine memorabilă prin SEO. „Băgăm” în ea meta date, o înscriem pe portaluri, o „dotăm” cu calități tehnice care nu au legătură cu estetica și obținem fotografia memorabilă. Adică, altfel spus, una peste care dăm tot timpul. Orice am căuta pe net în despre o anume tematică dăm de această imagine.

De exemplu sigla de la wordpress. Tema folosită este litera „w”! Orice am căuta despre site-uri în wordpress, despre sisteme CMS, promovare site-uri… peste tot dăm de acest simbol. Este dacă vreți promovarea unui brand. Dacă-l studiați puțin, dacă încercați să înțelegeți fenomenul, veți remarca elementul comun: litera W!

Cu cât reduceți mai mult numărul elementelor componente comune, de exemplu o gamă de culori mai restrânsă, cu atât mai mult răspundeți criteriilor de evaluare ale creierului. Noi căutăm și sortăm imagini, le asociem cu ceva în funcție de relativ puține criterii. Similaritatea și continuitatea sunt dintre acestea. Adică, atunci când arătăm cuiva patru cercuri înlănțuite se va gândi instinctiv la marca Audi. Sau binecunoscuta siglă de la Wolksvagen, sunt elemente care au fost cultivate de-a lungul multor ani. Să schimbi acum o siglă din acestea este de neînchipuit!

Companiile atente la politica de brand instituie seturi de reguli celor care lucrează la promovarea brandului lor. Printre cele mai lejere sunt folosirea doar a unui set de culori, anumite formate la imaginii, un anumit stil, anumite fonturi…

Există un studiu –  What Makes a Photograph Memorable? – care se referă tocmai la aceste lucruri.  Adică veți înțelege de ce sunt mai ușor de ținut minte fotografiile de interior decât peisajele, de ce fotografiile cu mai puține elemente decât cele aglomerate.

Și poate citiți și un articol anterior de-al meu despre SEO la fotografie și cum 1000 de cuvinte este deja banal.

Cum e imaginea bună, câte fotografii să fie pe o pagină web

Mai demult, ca să vinzi ziarul puneai pe prima pagină o imagine și un titlu „bombă”, astfel ca oamenii trecând pe acolo să fie stimulați să cumpere. Aceasta era o fotografie bună? Depinde…

Ca să provoci cititorul, acum, în online, când există SEO, poți face un banner cu o fată sexi pe care dacă faci click ajungi la un articol sau pe un site. Este aceasta o imagine bună? Depinde…

Și într-un caz și-n celălalt avem două opțiuni posibile. Dacă fotografia am putea să o considerăm bună judecând-o după criterii estetice, ea ar putea să ne aducă deservicii. Astfel, dacă în primul caz, omul cumpăra ziarul și citind articolul observa că a fost păcălit, că imaginea nu are legătură cu articolul (sau e foarte vagă) puteai să-ți iei adio de la el. Chiar dacă fotografia de pe prima pagină este bună, luată separat te-ai putea delecta cu ea. Nu contează, ea a indus creierului privitorului o anumită idee, o anumită așteptare. Și dacă aceasta nu se întâmplă, conținutul textului fiind despre altceva, înseamnă că ai trișat cititorul. Altădată nu-l vei mai păcăli!

În varianta a doua, în mediul online, chiar dacă nu bagi mâna în buzunarul cititorului, îi vei răpi din timp și te va înjura. Adică el face click cu mouse-ul pe niște sâni și se gândește că va vedea mai mult, poate niște nuduri. Când colo ajunge la criteriile de acordare a creditelor. Sunt șanse să nu-l mai fraierești încă o dată. Efectul acestor păcăleli se va resimți în creșterea ratei de respingere, un indicator SEO care spune cât de interesant este site-ul dvs. Simplu: cu cât mai multe țepe, cu atât mai puțin trafic organic primiți!

Câte fotografii puneți într-o pagină? Câte trebuie. Nu există o regulă, la fel cum nu se poate spune cât de lung trebuie să fie textul. Important este ca aceste imagini să fie optimizate SEO și să fie necesare în text.

» Optimizare SEO pentru fotografii

Dimensiunea și formatul fotografiilor dintr-o pagină web

Dincolo de meta date, o fotografie trebuie să mai posede și câteva caracteristici tehnice. Acestea nu influențează în mod direct SEO dar sunt necesare pentru promovarea site-ului dvs, a contului social. De exemplu, lățimea și lungimea, exprimate în pixeli. Dacă ați observat, când difuzați un link pe facebook, imaginea care reprezintă linkul s-ar putea să apară tăiată.

Dacă aveți informații importante pe fotografie și acestea nu se văd, s-ar putea să fie o problemă. Este adevărat că rețelele sociale sau website-urile oferă privitorului șansa de a vedea imaginea în toată splendoarea-dimensiunea ei dacă mai faceți un click. Dar nu vă bazați pe aceasta! Dacă ochiul nu vede „din prima” iar creierul nu devine curios, s-ar putea să pierdeți șansa de a transmite mesajul.

La Facebook și Twitter există o dimensiune ideală pentru ca imaginea să se vadă corect. Aceasta este 1200×630 pixeli. Așadar, compuneți-vă imaginea în funcție de acest criteriu.

Dacă scrieți postări pentru Google MyBusiness atunci folosiți imagini care au raportul 3/2 dar dimensiunea minimă de 600×400 pixeli.

Dacă le aveți cu HTML și înțelegeți structura unei pagini web, dacă aveți cunoștințe despre SEO, atunci asigurați-vă că vă promovați imaginea pe care o doriți. Scripturile de tip Open Graph sunt încă recomandate. Nu știu ce va fi în viitor dar acum, un prim pas spre promovarea unei anumite imagini, cea pe care o doriți dvs și nu aleasă aleator de motoarele de căutare, este să folosiți scriptul (meta tag de tip open graph) de mai jos.

<meta property=”og:image” content=”https://exemplu.ro/foto/imaginea_dvs.jpg” />

Ce tip de imagini folosiți…

Adică jpg, png sau webp? Mai sunt, dar acestea par a fi cele mai bune (și mai folosite) pentru paginile web. Opinia mea este că la alegerea tipului de fișier imagine folosit în website-ul sau doar într-o pagină web obișnuită, ar trebui să vă puneți următoarea întrebare: este formatul ales capabil să transmită aceleași informații (tehnice, SEO) dar la o dimensiune mai mică? (Dimensiunea fișierului imagine contează la viteza de încărcare a paginii web, iar aceasta înseamnă și un scor mai bun pentru întreg site-ul dvs.)

Ca să intutiți mai ușor unde vreau să ajung am să vă exemplific cu cele două imagini de mai jos.

copywriting SEO de acasa, imagine optimizata la maxim
Foto01: copywriting SEO de acasa, imagine optimizata la maxim
copywriting SEO acasa
Foto02: Doua fotografii cu acelasi mesaj; copywriting SEO, lucrul de acasă. Cea din stânga se încarcă greu și reduce viteza site-ului

foto captură YOAST birou de la pexels

În foto01, pentru a descrie legătura dintre copywriting și SEO se folosește o grafică. Imaginea este de fapt o captură de pe site-ul celor de la YOAST, companie ce se ocupă de software-unelte pentru SEO. Observați că fotografia folosită de administratorul site-ului este de fapt o grafică. Iar dacă veți citi codul sursă veți afla că este o imagine (fotografie) de tip png.

În imaginea foto02 veți observa două versiuni ale aceleiași fotografii. Prima, cea din stânga, este un jpg bogat în tonuri dar care ocupă mult spațiu, așadar este un fișier de mari dimensiuni. Cea din dreapta de la foto02 este aceeași imagine dar după ce i-a fost redus numărul de culori și a ajuns un png. Opinia mea este că ambele transmit același mesaj. Diferența este în dimensiunea în kB a fișierului. Cel din stânga este mai „voluminos” și se încarcă mai greu. (Este posibil și de înțeles să nu avem aceleași gusturi și să nu vă placă versiunea a doua. Ideea este doar că există soluții pentru reducerea dimensiunilor și creșterea vitezei.)

Ideea este că pentru a transmite un mesaj putem sacrifica numărul de culori, nu este important că sunt 6 sau 16000. Nu ne interesează decât mesajul. Diferența este însă în dimensiunea fișierului care determină viteza de încărcare a paginii web. Iar mai departe, pe cale de consecință, aveți un SEO mai performant și o poziționare mai bună în căutări. La fel ca cei de la YOAST fac și cei de la Rank Math, (tot cu SEO se ocupă și ei) care reduc la maxim dimensiunea imaginilor, ei sunt și mai drastici. Rezultatul? Performanță a site-ului, viteză de încărcare, promovare, comenzi, bani, succes, salarii mari!

» Site-uri rapide, cum le facem, despre optimizarea lor

Un instrument prin care vă puteți optimiza imaginile este Squoosh.app. Un editor foto minimal ar fi cel de la IrfanView. Folosiți-le!

Concluzie de final

Imaginea este un instrument și un aliat al dvs. De modul în care o folosiți în paginile dvs, pe contul de social media depinde succesul dvs. 

Mai puteți citi și:
» 12 Important Image SEO Tips You Need To Know

Despre Matei Bitea Articolele 215
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce facem noi ca să vindem ziarul... Sunt freelancer. Mă ocup și de SEO, scriind site-urile altora. Cam asta fac...