Optimizarea SEO și sitemap-urile. Ce sunt și cu se mănâncă…

sitemap optimizare SEO
Optimizarea SEO si sitemap-urile

Dacă despre optimizare SEO se scriu cele mai multe articole și chiar cărți, despre sitemap-uri nu există o atât de mare bogăție de informații. Un sitemap este de fapt o hartă, așa cum îi și spune numele. În general sitemap-ul este un fișier cu extensia .xml, respectiv vom avea ceva de genul sitemap.xml. O să vedeți că este un fișier foarte util de care depinde în general poziționarea dvs. în SERP-ul Google.

Ca să explicăm însă ce este fișierul sitemap.xml și ce rol are în optimizarea SEO, trebuie să ne întoarcem puțin în timp. Să începem cu sitemap-ul de tip navigator.

Sitemap pentru navigarea în site

Dacă vă aduceți aminte, cu nu foarte mult timp în urmă site-urile aveau un buton ceva de genul „navigare rapidă” sau „mergi la…” sau vezi harta site-ului. Deși nu erau chestiuni legate de SEO propriu-zis, erau niște legături foarte utile. Acestea te trimiteau acolo unde doreai să ajungi mai repede. Sau prezentau o hartă a site-ului. Adică te descurcai mai ușor într-un site ce părea a fi stufos.

Aceste butoane de „navigare rapidă” erau precursoarele unui concept timpuriu de experiența utilizatorului. Apoi, acestuia i s-a alăturat și fișierul sitemap.html. Adică spre hara site-ului, de unde te puteai orienta și puteai găsi ceea ce nu se vede așa de ușor. O legătură spre aceasta era de obicei montată la loc vizibil.

Deși nu era undeva la granița dintre SEO și design, foarte curând Google a ajuns să aprecieze mai bine sau mai rău site-urile. În funcție de existența sau nu a fișierului sitemap.html. Îmi aduc aminte că imediat cum introduceam „Harta site-ului” ca trimitere spre sitemap.html site-ul parcă se ridica dintr-odată.

Aceste hărți erau folosite de Google pentru indexarea site-ului. Este de înțeles de ce le aprecia atât de mult.

Abandonarea sitemap-urilor de tip html

Opinia mea este că acest tip de hărți sunt pe cale de dispariție. Nu mai sunt atât de importante pentru SEO. Practic, aceste fișiere au rămas din obișnuință, din inerție dacă vreți. Încep să fie înlocuite total cu butoanele de căutare, iar asta datorită evoluției serviciilor de hosting. Astăzi nu reprezintă nicio dificultate să introduci un buton de căutare în site. Nu trebuie să știi programare ca să faci acest lucru.

Mai mult oricine administrează un site wordpress poate să-și introducă un buton de căutare în site. Astfel, vechea hartă a site-ului devine puțin relevantă.

Relația dintre SEO și sitemap-uri de tip nou

Transmiterea către Google a informațiilor despre conținutul site-ului dvs se face acum destul de ușor. Deci, există tot felul de plugin-uri pe care le puteți instala într-un site wordpress. Astfel vor fi generate fișiere sitemap dar de alt tip, respectiv xml. Nu vă bateți capul, să rețineți că există. Pluginurile vor face în locul dvs trimiterea către Google a informațiilor despre conținutul site-ului dvs.

Evoluția și mai ales caracterul comercial al produselor software le fac accesibile oricui. Astăzi, lumea este înnebunită să scotocească tot ce există pe internet. Așa, au apărut hărți de imagini, de fișiere muzicale. Într-o hartă pot fi înglobate și alte hărți.

Cea mai simplă hartă de tip xml

Mai jos aveți cea mai simplă hartă. Puteți crea dacă vreți una, dar aflați mai jos că le fac mașinile în locul dvs. Ocupați-vă de SEOși de conținut.

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9“>

<url>

<loc>https://www.789.ro/index.php</loc>

<lastmod>2022-04-10</lastmod>

</url>

</urlset>

Sunt esențiale doar cele de după <loc> care spun unde se află pagina. Apoi, nu foarte important, este lastmod, respectiv ultima modificare. Aceste informații salvate într-un fișier cu extensia xml sunt trimise către Google. După care stimabilii vor cerceta pagina dvs.

Diferența dintre SEO și sitemap-uri

Aș vrea să rețineți că dacă aveți în site o hartă de tip sitemap.xml nu înseamnă că aveți SEO în regulă. NU. Sitemap-urile de tip xml transmit motoarelor de căutare ceea ce aveți în site. Pentru asta sunt făcute.

Accentuez. Optimizarea SEO la un site are scopul de a scoate în evidență conținutul site-ului dvs. Iar limbajul și protocolul xml au rolul de a transmite către Google aceste informații. Le structurează astfel încât să le înțeleagă.

Și încă o idee. Nu trebuie să vă bateți capul să învățați xml. Există scripturi și unele online care fac asta în locul dvs. În încheiere vă dau o listă de linkuri care vă pot ajuta să creați un sitemap. Sau le instalați direct din colecția de pluginuri wordpress. ȘI să aflați mai multe despre ele. Desigur, dacă n-aveți astâmpăr…

Sitemap-urile și utilitatea lor în promovarea site-urilor

Crearea de sitemap-uri

How to Use XML Sitemaps to Boost SEO

Ce este un sitemap și cum se scrie

XML pentru începători

About Matei Bitea 157 Articles
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...