SEO în 2024. Cine sunt guru și ce anunță!?

John Mueller și Gary Illies; analiști Google „tobă” de SEO!...(fotografii: capturi de pe Youtube)
John Mueller și Gary Illies; analiști Google „tobă” de SEO!... (fotografii: capturi de pe Youtube)

Pentru mine, John Mueller este mai mult decât legătura dintre Google și cei interesați de SEO. Formal, el este un fel de Webmaster șef, analist al evoluțiilor căutărilor pe plan mondial. În același timp, este șeful echipei care coordonează comunicarea publică a marii companii Google. Practic însă, John Mueller este un fel de guru, oricine vrea să afle noutăți despre funcționarea și găsirea website-urilor, despre cum se fac clasamente și alte chestii de genul acesta, trebuie să stea cu ochii pe ce zice el.

Este „vedeta” canalului de Youtube Google Search Central, acolo veți găsi cele mai utile informații și sfaturi pe tematica căutărilor. Îl mai puteți găsi și pe Twitter, însă deși aici era destul de activ, observ că nu mai este atât de „vocal”.

Cum spuneam, pentru mine este mult mai mult decât un specialist de SEO, un profesor sau cum vreți să-i spuneți. John Mueller este exemplul de om trecut de prima tinerețe în gura căruia se uită toată lumea. Un sexagenar. La noi, în România, oamenii de vârsta lui sunt cel mai adesea ignorați. Mai ales dacă e vorba de domenii sensibile, cum ar fi internetul, web desgin-ul și marketingul.

Cine este John Mueller

John Mueller; Senior Webmaster Trends Analyst and Search Relations team lead at Google
John Mueller; Senior Webmaster Trends Analyst and Search Relations team lead at Google

John Mueller a trecut de 60 de ani. Cam ca mine, doar că eu nu sunt guru, ascult și eu ce spune el și am convingerea că nu zice prostii. Dacă vreți să învățați ceva… doar de la el!

Este născut în Germania dar s-a format atât în Elveția și în SUA. A absolvit Universitatea din Zurich și este licențiat în inginerie mecanică. S-a stabilit în Elveția la Zurich. Pe la mijlocul anilor 90 își dezvoltă o firmă de software, iar 2007 va trece la Google. Aici va deveni unul dintre cele mai cunoscute personaje. „Amprenta” lui se vede mai ales în lumea SEO.

John Mueller are pe Youtube o emisiune denumită „SEO office-hours”. Ideea este că dacă ați urmări-o, ați observa cum se demontează o mulțime de gogomănii care (încă) circulă printre „specialiștii noștri”! Asta în general.

Caracteristica materialelor video de la English Google SEO office-hours este aceea că John Mueller răspunde unor întrebări puse de proprietarii de site-uri. Astfel, dacă urmărești și ești atent, înveți SEO mai solid decât la așa-zisele webinarii gratuite.

Ca să faceți economie de timp, vă voi expune câteva dintre aceste (să le zicem) mituri.

Ești penalizat de Google dacă ai mai multe site-uri?

Nu! Sunt unii owneri care au două, trei sau mai multe website-uri. După principiul că să nu-ți ții toate ouăle într-un singur coș. Altfel spus, să-ți sporești șansele de a avea trafic mai bun, mai mult și implicit vizitatori cu care vei încheia un contract. Sau vei vinde ceva. Este aceasta o practică pe care Google să o sancționeze cumva!? Am putea spune că este o metodă de black hat SEO!? Că la noi, „specialiștii” așa zic…

John Mueller spune că nu este adevărat. În ediția din aprilie a SEO office-hours ni se spune că nu e nimic dacă avem mai multe site-uri pentru aceeași afacere. Nu este aceasta o problemă, dificultatea constă în administrarea și promovarea mai multor site-uri cu conținut asemănător și destinată aceluiași business. Adică nu poate fi menținută aceeași calitate peste tot. Se consumă mult timp, efort, ceea ce face ca în mod logic calitatea să fie mai scăzută. Nu este vorba de SEO în sine, ci de calitatea conținutului din site. Niciunul din aceste site-uri neavând calitatea maximă, afacerea va avea de suferit. Inclusiv printr-o scădere în prezența online comparativ cu site-uri concurente.

» Servicii web oferite de freelancer Matei Bîtea

Problema aceasta cu mai multe site-uri o au, în Timișoara, cei care se ocupă de „rent a car”, de exemplu. La fel și cei cu tractări auto, iar cazul „Îngerilor galbeni” este notoriu. Pentru cel care face SEO devine o situație aproape imposibilă. Apare un conflict de interese, care site să-l promovezi mai bine!? După cum vă dați seama, nu poți avea două site-uri pe primul loc.

Gary Illies – analist la Google, emigrat din România

Gary Illies analyst SEO
Gary Illies, inginer, analist in echipa Search Team de la Google

Coincidență sau nu, un alt specialist de SEO care locuiește în Zurich este Gary Illies. Și el este un trend analyst. Așa, după nume, mi s-a părut mie că ar fi cam ungur acest Gary, și instinctul nu m-a-nșelat! După ce am făcut săpături să văd cine e și de unde vine, am constatat că a învățat în România, la Oradea, la Colegiul de Jurnalism.

În fine, de ce a plecat din Romania… asta bănuiți și voi. A studiat IT la Universitatea din Phoenix din Arizona.

Revin: urmăriți și emisiunile lui de pe Youtube de genul How Search Works care vă lămuresc cum funcționează căutările. Cum Sergey Brin și Larry Page au pus de-un Google…

Cred că s-ar cuveni făcută observația că devoalarea secretelor motorului de căutare se face întotdeauna cu mare greutate.

Acum, despre numărul de backlinkuri de care are nevoie un site pentru a fi indexat de Google. De-a lungul timpului, cei de la Google ne-au împuiat capul cu link building, să facem linkuri, să facem linkuri! Cât mai multe, cât mai bune!

Ei bine, acum, dintr-un articol publicat în Search Engine Land aflăm că Google are nevoie de foarte puține linkuri externe pentru a indexa site-ul. Afirmația a făcut-o Gary Illies la o conferință IT din Bulgaria. De ce s-a schimbat optica Google, de ce este deja mai puțin important aspectul de SEO off-page? Explicația lui G.I. este aceea că apariția inteligenței artificiale a schimbat și modul de lucru al algoritmului Google. Adică, dacă linkurile care veneau spre site până acum dădeau un indicator despre relevanță, acum modul de lucru al AI poate face această distincție.

Pentru a fi mai convingător, articolul pe care l-am citat mai sus scoate în evidență și o afirmație de-a lui John Mueller. Astfel, la începutul lunii aprilie, John Mueller spunea nici mai mult nici mai puțin că webmasterii ar face bine să se concentreze asupra altor aspecte decât construirea unei rețele de backlinkuri. Ar fi mai folositor pentru owner-ul site-ului, pentru SEO…

Concluzia despre aceste două mituri de SEO desființate

Modificarea aspectelor de optimizare SEO on și off-page devine din ce în ce mai dinamică, după cum se observă. Trebuie să rămâneți mereu pe fază pentru a nu fi surprinși pe picior greșit. De exemplu, dacă mergi în continuare pe vechile ritualuri și plătești linkuri în diverse site-uri, vei descoperi foarte curând că devine totul foarte scump. De ce? V-am spus mai sus, linkurile externe deja nu mai contează. De când? De acum, de ieri, abia ce a „scăpat” informația…

Cum puteți face acest lucru, să fiți mereu atenți? Mereu la curent? Informați-vă! Alegeți cu mare grijă sursele de informare. Unele sunt perimate, altele aiuristice, altele de rea credință. Da, există și așa-ziși oameni care parcă lucrează pe dos!

O bună metodă, o opțiune valabilă pentru a fi mereu la curent cu tot ce este nou în SEO, este să colaborați doar cu profesioniștii. Doar cu cei care știu, aplică, citesc!…

Citește și:

(fotografii: capturi de pe Youtube)

Despre Matei Bitea Articolele 212
Ofer servicii de optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. De web design m-am apucat la sfârșitul anilor 90. Apoi, cam de prin 2004 „m-am tras” spre SEO. Sunt fost jurnalist. Așadar copywriting-ul, crearea de conținut, mi se potrivesc ca o mănușă. La fel, marketing digital, seamănă cu ce făceam noi ca să vindem ziarul... Acum sunt freelancer. Mă ocup de SEO și scriu site-urile altora. Doar asta fac...