De ce ați căzut din prima pagină Google

concurs de atletism
Concurenta dintre site-uri seamana cu un consurs de atletism. Optimizarea SEO dă un avantaj asemănător startului furat de către un alergător...

Aveí o bună optimizare SEO atunci când vă obișnuiți să fiți în față! Dacă vă găseați site-ul pe prima pagină la căutarea cu Google iar acum acest lucru nu se mai întâmplă, normal să vă gândiți că s-a întâmplat ceva! Sunt oameni care, adepți fiind ai teoriei conspirației, se gândesc că „le-a umblat cineva la SEO” sau (tot cineva) „le-a modificat link-urile”! Aproape în permanență am solicitări în acest sens: „hai, te rog, cred că mi-a spart cineva site-ul și mi-a umblat în cod, nu mai sunt pe prima pagină!” Sau: „nu știu ce are, nu mai merge ceva că mi s-a dus site-ul în jos…”

În cele ce urmează aș vrea să-mi dau cu părerea despre schimbarea ierarhiei site-urilor. Adică de ce se modifică poziția unui site în căutări, de ce se schimbă SERP-ul…

» Ce este SERP-ul…

Înainte de toate însă se cuvine să fac o precizare. Am spus că-mi dau cu părerea pentru că așa și este, tot ce este în site-ul acesta sunt doar păreri. Despre cum se face optimizarea SEO la un site, despre cum se promovează acesta. Sunt păreri pentru că nu am o licență de profesionist, calificarea de specialist SEO nu există. Cine vă spune că are studii IT și specializarea de SEO este un papagal, nu se face așa ceva. Pur și simplu nu există. Ah, cursuri de marketing, de aprofundare și folosire a instrumentelor oferite de Google!? Da, niște cursuri de astea am și eu, dar nu sunt o calificare, după cum am spus puțin mai înainte.

Așadar, îmi dau și eu cu părerea, ca dealtfel toți marii specialiști, ca mai toate agențiile de SEO și de marketing…

» De ce nu va emite Google certificate SEO

Teoria conspirației. Spargerea serverelor

Vorbim despre faptul că site-ul nu mai este în prima pagină, a ajuns undeva pe pagina a doua, a treia… O cădere importantă, dar nu dezastruoasă ca și când ar fi ieșit din Top 100.

Una din așa-zisele cauze posibile ale căderii site-urilor ar fi teoria conspirației. Adică, unii cred că există hackeri care sustrag sau sparg parole și intră pe server ca să modifice site-urile. Aș sugera să mai reflectați înainte de a spune așa ceva, iar asta dintr-o motivație simplă. Păi, cineva care intră pe serverul unde este găzduit site-ul dvs. credeți că se apucă doar de modificat site-ul, că vă strică dvs. optimizarea SEO, iar toate astea numai așa, să se distreze!?

Hackerii sunt într-adevăr o mare problemă și din ce în ce mai importantă. Ideea este însă alta, un site hăcuit (hacked site) va fi de obicei distrus sau exploatat. Eu nu cred că un hacker se distrează doar pentru a vă retrograda site-ul câteva locuri în SERP. Pur și simplu vă desființează site-ul, iar asta îl va face apoi de neutilizat. Nimeni nu-și pierde timpul cu dereglarea unui site, așa, doar partea de SEO, mai strică niște linkuri, modifică niște explicații la fotografii, schimbă cuvinte prin texte, etc. Un hacker pur și simplu va desființa sau va folosi acel site în interes propriu.

Teoria conspirației lucrează, dar în cazul retrogradării de câteva locuri cel mai des și cel mai probabil cauza sunteti chiar dvs., chiar proprietarul sau administratorul site-ului. Dvs sunteți marele conspirator. În cele mai multe cazuri ați făcut modificări în funcționarea sau conținutul paginilor. Cele mai frecvente cauze ar fi faptul că ați permis prea ușor accesul persoanelor „care se pricep”.

Studiu de caz. Optimizare SEO și administrare

Am să dau un exemplu, unul recent și care a fost de fapt motivația scrierii acestui text. Unul din clienții mei a considerat că a învățat să-și gestioneze singur site-ul și a încredințat această misiune unui angajat. Vorbim despre un SRL de producție a mobilierului din PAL melaminat, unde prin optimizarea SEO s-a urmărit plasarea site-ului în primele poziții Google la o anumită căutare. Ceea ce eu, prestatorul de servicii SEO am și făcut.

Noul administrator, un tinerel care lucra în atelier și care pretindea că are și cunoștințe solide de administrare a paginilor web, a început așadar lucrul. Prima etapă a fost modificarea estetică. Greu de spus care a fost intenția exactă dar a șters (sau a modificat dramatic) fișierul de tip css, respectiv cascading style sheets. Acesta formatează tot site-ul, adică dă un anumit aspect paginilor care prezintă produse, aspecte diferite pentru bucăți de texte diferite, pentru imagini, link-uri, etc. Sincer, eu nu știu cum și de ce, nici nu-mi imaginez ce a vrut să facă.

Vreme de 2-3 zile a fost derută totală. Site-ul arăta jalnic. N-avea formă, n-avea logică, textele și imaginile arătau ca aruncate cu lopata. Toți se așteptau ca site-ul să cadă și astfel „grămada de bani” dată pentru optimizarea SEO să fi fost cheltuită aiurea. Până la refacerea site-ului în starea inițială a fost șoc și groază la firma de mobilă. Ei trăiau din comenzile de pe net.

Site-ul nu a căzut în căutările Google. Și știți de ce? Pentru că nu a fost modificat conținutul paginilor. Remarcabilă însă este încrederea patronului în noul lui administrator de site și credința că „le umblase cineva la site”. Ciudată coincidență…

site optimizat SEO
Studiu de caz; un site optimizat si cu fisierul de stil css intact, asa cum l-a vrut web designer-ul

 

site optimizat SEO, fara fiser css
Acelasi site, fără fisierul de tip cascading style sheet. Site-ul nu și-a schimbat decât aspectul, optimizarea SEO nu este influențată de modificările estetice.

 

site cu aspect inestetic
Site-ul funcționează chiar dacă arată grotesc. esențial este conținutul acestuia, optimizarea SEO se face pentru un conținut anume și nu pentru o estetică…

„The content is king” sau o altfel de definiție a frumosului

Cuvintele de mai sus reflectă exact de ce site-ul cu producția de mobilă despre care vorbesc nu a pierdut din poziția pe care o avea. Deși arăta ca o ciornă a unui școlar din clasa a treia, site-ul era de găsit în continuare în aceași poziție. Asta pentru că noul administrator de site nu a modificat conținutul ci doar aspectul. Ori aspectul unui site are de prea puține ori tangență cu optimizarea SEO sau cu promovarea unui site!

Vreau să vă spun că un site, poate fi oricât de frumos, dacă el nu are conținut și nu este optimizat SEO… el nu va lucra! Adică nu va fi găsit după acel „keyword” specific, după căutarea care ne intereseză. Spre deosebire de un site urât cu spume dar care este structurat logic și are funcționalitate. Spider-ii Google caută despre ce este vorba în site, nu au acea inteligență de a aprecia din punct de vedere estetic. Aș putea spune chiar că nu au nicio educație estetică.

De fapt, ce înseamnă un site frumos!? Poate cineva care are un site să spună despre vizitatorii lui că vor aprecia o anumită culoare și un anumit font de litere!? Dacă, de exemplu, comparăm două site-uri cu oferte de mobilier, care dintre ele ar putea fi mai frumos!? Cel care oferă scaune din lemn masiv sau din lemn stratificat? Există o regulă de frumusețe, atunci când vă căsătoriți alegeți după cum stau ochii partenerului sau căutați ceva anume!? Sau frumusețea este un tot în ansamblul acestei noțiuni!?

La fel ca în fraza de mai sus „gândește” și un spider de la Google. De fapt, nu putem să cerem unui software să judece în locul unui om. El va scotoci prin conținut. Așa se face că, atunci când căutați ceva, Google vă va afișa un SERP cu rezultatele pe care le urmăriți, site-urile care conțin ceea ce căutați dvs. Ar fi o catastrofă să vă ofere niște site-uri mai frumoase sau mai urâte din punctul de vedere al unor roboți. L-am da dracului de Google…

Sintagma din titlul de mai sus aparține lui Bill Gates, este titlul unui eseu publicat în 1996 pe site-ul Microsoft. Eseul este punctul de vedere al unui om care schimbat lumea și așteptările noastre vis-a-vis de internet. Și explică destul de bine, opinez eu, de ce oamenii care se ocupă de găsirea lucurilor pe internet trebuie să fie plătiți.

Când începe de fapt să se prăbușească site-ul

Sper că am explicat mai sus de ce site-ul nu a pierdut din poziționarea de pe Google. N-a fost vorba de nicio optimizare SEO ratată, dar toată lumea se temea de asta. După readucerea site-ului la aspectul inițial a revenit curajul la toată lumea. (Aspectul inițial a fost redat cu ajutorul unor fișiere de backup.)

De foarte multe ori proprietarul unui site poate simți că s-a plictisit de cum arată site-ul lui. Și decide să-l refacă. Acela este momentul în care, de cele mai multe ori apare o catastrofă în viața unui site. Uneori se pot întâmpla și falimente, dacă afacerea trăiește de pe urma unui site. Nevoia de a schimba aspectul unui site este de cele mai multe ori greșită, în opinia mea. Eu întotdeauna am spus că dacă facem un site îl facem pentru public, nu pentru noi. Ori dacă site-ul fncționează bine, dacă aduce clienți, de ce l-am schimba? Este una dintre cele mai mari dileme, concretizate în zicala: dușmanul binelui este mai binele!

Optimizarea SEO se pierde dacă site-ul este schimbat de un neprofesionist. Site-ul cade în căutări, nu mai aduce comenzi, apare frustrarea, concedieri, apare criza. Repet, dacă afacerea depinde exclusiv de un site.

Nevoia de a administra un site

Modificarea conținutului a fost următoarea etapă a acțiunilor noului administrator de site. Este dacă vreți unul dintre principalele deziderate ale oricărui posesor sau beneficiar de pagini web, anume modificarea lor oricând are nevoie. În același timp însă, a modifica un conținut existent, a introduce unul nou, acestea se fac într-un anumit fel. Este ca la producția de mobilă. Oricui dintre noi îi poate veni la un moment dat ideea să-și facă un dulap. Cumpărăm scânduri și ne-apucăm de treabă. Problema este că de cele mai multe ori nu ne iese ce vrem. Și după ce-am investit în materiale și timp, după ce ne-am dat cu ciocanul peste degete, ne vine inspirația de a apela totuși la un tâmplar profesionist.

Optimizarea SEO este acea secțiune a vieții unui site în care se face o armonizare în tot conținutul acestuia. Nu înseamnă că dacă știi să optimizezi și să promovezi un site poți și să-i creezi conținutul. Ar fi bine să credeți că există oameni care știu să facă programe pe calculator dar nu pot să scrie o compunere. Sau care citesc cărți dar nu sunt în stare să facă rezumatul cărții. De asemenea, vă rog să fiți convinși, achiziționarea unui aparat de fotografiat ultra-performant nu va transforma persoana respectivă într-un fotograf de succes.

Opinia mea este aceea că un site este ca o poveste bine scrisă. El povestește despre o afacere, prezintă o activitate, o persoană, un loc. Iar persoana care spune această poveste trebuie să fie una potrivită.

Revenind la site-ul firmei de mobilă, căderea lui în SERP-ul celor de la Google nu s-a făcut dintr-odată. Iar asta dintr-un motiv simplu: indexările în Google nu se fac instantaneu! Trece un timp până o pagină este analizată și indexată. Trece un și mai mare timp până aceasta este reanalizată. Dar analizele la paginile dvs web se fac.

Indexarea paginilor web. Importanța optimizării SEO

Atunci când introduceți o nouă pagină în site, de regulă ea va fi analizată în cel mult câteva zile. Din practică, pot spune că analiza ei durează de la câteva ore la 10-14 zile, în funcție de specificul site-ului. Ori, în momentul în care Google analizează pagina, în funcție și de cât de bine este ea optimizată SEO, noua pagină web va contribui la clasamentul general al site-ului pe o anumită căutare, pe un anumit segment de piață.

Sporul de valoare va fi pozitiv, adică site-ul va crește în relevanța vis-a-vis de subiectul în speță dacă există conținut care face trimitrere la specificul site-ului. Logic, nu? Dacă dimpotrivă, pagina nou introdusă este ceva cu subiect adiacent, care tratează doar tangențial obiectul de activitate, atunci site-ul va scădea în relevanță. La toate acestea, procesul de optimizare SEO are o importanță capitală. Altfel spus, o pagină cu conținut bun dar neoptimizată va scădea site-ul. Și invers este valabil, un conținut slab dar care este bine pus în valoare de cel care face optimizarea SEO va duce la ridicarea site-ului.

Un exemplu intutitiv pentru a înțelege cum crește relevanța site-ului este să ne închipuim că avem o culoare cu vopsea roșie. Este umplută doar pe jumătate dar ne dorim să avem o găleată plină cu vopsea roșie. Ce facem? Logic, vom umple găleata tot cu vopsea roșie. Dar dacă persoana care umple găleata suferă de daltonism (o deficiență de vedere care constă în dificultatea de a deosebi culoarea roșu de verde) și face confuzie între roșu și verde și va umple găleata cu culoarea verde? Vom obține într-adevăr o găleată plină cu vopsea. Dar culoarea va fi una căcănie, nicidecum roșu.

Paragraful de mai sus denotă de ce e nevoie de o persoană capabilă în orice activitate. Altfel, rezultatele ar putea fi inverse. Nu pentru că nu ar avea bună-voință, ci pentru că este incapabilă. Incapabilitate în orice sens doriți dvs., dar mai bine am spune că persoana este nepotrivită. Deși tot același lucru înseamnă…

Optimizarea SEO a unui site tocmai la asta se referă, la capacitatea de a înțelege cum funcționează un site în întregul lui.

Administrarea site-urilor și optimizarea SEO – proces conjugat

Rândurile de mai sus au încercat să vă demosntreze cât de important este ca administrarea unui site să fie în concordanță cu regulile de optimizare SEO. Este adevărat că aceste reguli le schimbă Google destul de frecvent. Ca să fiu mai precis, opinia mea este că schimbarea regulilor de optimizare, de indexare, de plasare în SERP a site-urilor nu se schimbă foarte des. Mai degrabă am putea vorbi despre o rafinare a lor, căci principala regulă, aceea care ține cont de conținutul unui site, Google nu le va schimba niciodată. Așa cred, căci asta este definiția unui motor de căutare.

Ori dacă administrăm un site putem obține două rezultate: să-l ridicăm în SERP sau să-l coborâm. În ambele cazuri cu bună credință. Dar, în viața reală, avem nevoie de mai mult decât buna credință. În viața reală, mai ales cea contemporană, avem nevoie ca un site care ne aduce comenzi și ne asigură traiul să fie bine optimizat SEO.

În condițiile de concurență între firme există și inevitabila concurență între site-urile acestora. Ori, cei care fac optimizarea SEO ar putea face diferența. Un site poate fi sus sau jos, în funcție de cât de bine este administrat. De cât de relevant este conținutul site-ului. De cât de bine este optimizat. Chestiuni de care trebuie să țineți cont…