SEO pe gratis și web admin independent…

optimizare seo
Optimizare SEO pe gratis? Posibil. Cel putin mult mai ieftin... daca sunteti un web admin independent

            Debarasarea de serviciile de SEO, adică să ieșiți din captivitatea unui contract de optimizare și administrare a site-ului, dacă vreți neapărat, este un lucru posibil. Este realizabil. Problema care s-ar putea ivi este dacă veți regreta sau nu. Dar să nu discutăm acum despre asta, ci cum puteți să deveniți un web-admin adevărat al propriului dvs. site.

            Să presupunem că aveți un site optimizat, că s-a făcut SEO „la sânge” pe el, că este sus în Google și că gata, ați vrea să puteți să-l administrați dvs., așa cum v-ați dorit de fapt. Este visul oricărui proprietar de site, să fie el stăpânul adevărat. Să nu depindă de nici un designer web, de nici un freelancer care să se ocupe de SEO, să n-aibă treabă cu nicio agenție de marketing.

            Dacă despre „Dependența de un designer web și sclavia online” am scris deja, ar fi poate cazul să relatez despre legătura dvs. cu serviciile de SEO. Adică, în primul rând ar trebui să discutăm puțin despre câtă independență puteți avea în administrarea unui site web. Sunt serviciile SEO absolut obligatorii? Eu spun că nu.

            De fapt, nimic nu este obligatoriu. Dar, dacă aveți o afacere care se bazează pe internet, pe clienții din mediul online, vă recomand să tratați serviciile de administrare drept cheltuieli de regie, care există și care pot fi mai mici sau mai mari. Unele le puteți elimina, de fapt la mare parte dintre ele se poate și renunța. Ideea este însă asta: dacă serviciile SEO te ajută să vinzi, de ce să nu le folosești?

            Sau considerați-le parte din investiție, asemeni cheltuielilor curente cu telefonul, cu lumina, cu femeia de serviciu… Probabil vă veți simți mai bine.

Libertate în administrarea site-urilor. Cum?

            Opinia mea este că da. Puteți fi independent, puteți să vă gestionați singur site-ul, să urmăriți performanța acestuia, să-i aduceți îmbunătățiri. O să vă dau și sugestii cum să faceți asta. Însă vă atenționez, întrebarea pe care o să vi-o puneți singuri este: merită să fii independent? Merită să te zgârcești la a plăti pe cineva care să facă SEO, pe cineva care să administreze conținutul? Când ai putea să te ocupi doar de ceea ce știi să faci mai bine!? Desigur, răspunsul ar putea varia în funcție de nișa site-ului, de concurență, de talentul dvs. și ar mai fi niște factori…

Folosiți platforme de web design de tip open source

Prima condiție ar fi ca web design-ul să fie realizat într-o platformă „open source”. Așa zic eu și vă explic și de ce. Acestea sunt de fapt niște pachete de software destinate publicului larg. Sunt făcute pentru a fi folosite ușor de către oricine. Mă rog, oricine acela ar trebui să aibă un minim de bun-simț în acest sens, să știe ce este un fișier, ce este o imagine, ce este web design și cu ce se mănâncă SEO. Nu să știe SEO, ci să înțeleagă despre ce e vorba.

Cel mai cunoscut software ca să vă faceți un site este wordpress-ul. Dar mai sunt, Magenta, PrestaShop și altele. WordPress-ul vă recomand eu. Esențial însă este să rețineți că veți obține un site cu o interfață de administrare, puteți introduce texte, fotografii, puteți modifica, puteți avea un magazin online și o mulțime de alte facilități.

Nu vă faceți probleme că veți strica site-ul. Există rezolvare și la aceste tipuri de necazuri. În fine, cu wordpress, de exemplu, veți fi în stare să vă conduceți singur site-ul. Repet, și cu alte platforme, dar mie mi se pare cel mai simplu, ușor de exploatat și de reparat acesta. Găsiți multe plugin-uri, se face SEO ușor. Și este gratis, ceea ce de multe ori contează foarte mult.

Cunoștințe sumare despre tipuri de fișiere și pagini web

            Nu înseamnă că trebuie să fiți expert. Trebuie să știți însă să folosiți un editor de texte și unul de imagini. Aveți nevoie de ceva care scrie fișiere cunoscute sub numele de „word” și un soft ușor pentru prelucrarea imaginilor; poate fi și software-ul de la IrfanView. Să înțelegeți diferența dintre o imagine tiff și una jpg. Ce este png, ce este o rezoluție. Repet, sunt chestiuni simple, nu trebuie să fiți expert, doar să le înțelegeți rostul.

            Ideal ar fi să înțelegeți și să folosiți și un program FTP. Dar vă puteți descurca și fără.

Timp și o relativă cultură generală

            Trebuie să aveți timp ca să vă administrați site-ul. Este foarte important acest aspect, dacă nu aveți timp să vă ocupați de propriul site, lăsați-l în seama unui designer web și/sau a unui freelancer care să se ocupe de SEO. Poate și a unuia cu rol de web editor, să gândească în ansamblu strategia SEO și promovare.

            Ce legătură are cultura generală!? Păi dacă sunteți patronul unei firme de confecții metalice trebuie să povestiți doar despre suduri, tipuri de oțel, șuruburi, etc. Se presupune că le știți. Dar nu trăiți izolat în această lume. Opinia mea este că va trebui să fiți în stare „să deschideți gura” și în legătură cu alte subiecte. Așa, tangențial, dar să aveți noțiuni despre ce e vorba. O să înțelegeți mai bine dacă începeți treaba.

Web admin de siguranță

            Un administrator de site care să vă suplinească și care să vă poată rezolva problemele… ar fi o condiție obligatorie. Sunteți „novice” și trebuie să vă asigurați serviciile cuiva care este profesionist. Adică, în orice moment s-ar putea să stricați ceva. Și vă asigur că (la început cel puțin) veți strica!

            Asigurați-vă că puteți apela oricând la serviciile unui om care face web design. A unuia care se ocupă de SEO și cineva cu tot ce ține de hosting și domenii de internet, chestii cu care inevitabil vă veți întâlni la un moment dat. Un softist… să nu rămâneți în aer dacă faceți o mișcare greșită!

            Este absolut necesar „să vă asigurați spatele” pentru situații neprevăzute.

Înțelegerea a ceea ce înseamnă SEO

            Întotdeauna am susținut că să faci SEO la un site este o chestiune simplă, de rutină și care poate să o facă aproape oricine. Optimizarea unui site din punct de vedere al vizibilității în fața motoarelor de căutare constă în veridicitate. Adică dacă site-ul este despre service auto trebuie să regăsim exact aceste informații în el, despre cum se repară o mașină. Dacă e vorba de un magazin de pantofi, atunci să fie cu pantofi. Simplu, nu?

            Ei bine, după regula generală de mai sus mai există deci niște chestiuni mai specifice. Una dintre acestea, prima, de bază, este una de elementar bun-simț: paginile să aibă titlu. Adică să fie un titlu care spune despre ce e pagina respectivă. Altă regulă este să dai nume și explicații la fotografii. Și tot așa, după cum vedeți, nu este nimic ieșit din comun. Ori, aceste reguli se pot pune în aplicare foarte ușor cu o platforma wordpress. Eu spun că cel mai ușor.

optimizare SEO servicii de web admin

Dacă înțelegeți în ce constă un fișier word, o imagine si cum se face un transfer FTP, atunci aveți bazele pentru a vă administra singur site-ul. Veți intui mult mai ușor problemele de web design și cele de SEO. Sunteți pregătit a fi un web admin…

Administrarea propriu-zisă a unui site

            Condițiile de mai sus prezintă cadrul necesar pentru administrarea unui site. Eu cred că sunt suficiente. Desigur că aș putea fi contrazis, sunt o mulțime de oameni care au alte idei, alte cunoștințe și alte resurse financiare. Eu încerc să vă redau modul practic de a fi propriul dvs administrator de site.

            Din punct de vedere pedagogic, puține procese educative se finalizează dacă nu se sprijină pe exemple concrete. Mai departe am să vă prezint două ipoteze, ambele se referă la eșecuri, cred că doar din aspectele negative se învață mai eficient. E ca și cum ați învăța pe cineva să conducă o mașină.

Dacă-i arătați unui învățăcel la școala de șoferi un alt conducător auto ce elegant este în trafic, cum respectă regulile de circulație, cum se mișcă, atuci cu siguranță de elevul nu va prinde foarte multe. În schimb, arătându-i o mașină făcută zob pentu că șoferul nu a oprit la trecerea la nivel de cale ferată… altfel va fi receptat mesajul. Povestiți-i despre morți la neacordarea de prioritate în intersecții și veți vedea că va învăța mai bine.

La fel este și în SEO, nu învățați cu adevărat decât dacă pierdeți bani. Dacă vedeți cum, în loc să beneficiați de efectul prezumat al investiției într-un site, nu reușiți să vă faceți cunoscută oferta. Nu vă valorificați potențialul și veți ajunge să învinovățiți pe cineva, în niciun caz pe dvs.

De ce cad site-urile

            Suntem în ipoteza de la începutul acestui text. Când am presupus că aveți un site care funcționează, este optimizat SEO, aduce clienți, vă prezintă serviciile. Ați decis să-l administrați dvs. pentru a reduce cheltuielile, pentru a crește profitul, pentru a fi mai stăpân pe afacere. În fine, nu contează de ce, este opțiunea dvs. și nu se discută.

            Și totuși, site-ul se duce în jos, este găsit din ce în ce mai greu. De ce!? Dacă-l administrați dvs, opinia mea, probabil nu ați respectat una sau mai multe din condițiile de mai sus.

Dacă site-ul dvs este complicat de administrat se pierde timp, se iese din ritm, se introduc informații eronate, care nu sunt în concordanță cu specificul site-ului. Dacă dvs sunteți cel care introduce noile informații sau le corectează pe cele vechi, poate nu o faceți așa cum trebuie. Cel mai bine este să vă inspirați din modul în care s-a făcut până atunci. Dacă site-ul a funcționat corespunzător, evident…

Din experiența mea, pot să vă spun că una dintre cele mai mari greșeli pe care o fac posesorii de site-uri (sau „specialiștii” în SEO deopotrivă) este poluarea cu cuvinte cheie. Adică se aruncă peste tot în site cuvinte cheie. Este vorba de acele „keywords” magice care, se crede, aduc succesul. Da, metoda era valabilă în urmă cu mult timp, pe la începuturile motoarelor de căutare.

„Keyword” nu mai este un cuvânt magic ce trebuie plantat în site. Este un concept, el înseamnă un ansamblu de idei, de imagini, de link-uri… în fine, o instituție dacă facem comparația cu sistemul juridic. Renunțați la textele care nu spun nimic ci doar au ici colo câte un cuvânt cheie.

O altă cauză pentru care un site își pierde calitățile este ștergerea unor pagini după ce au fost indexate. O pagină care a existat într-un website și a avut rolul ei, dacă o scoateți este ca și cum ați lua o piesă dintr-un mecanism. Desigur, orice mecanism se înlocuiește. La fel, oricărei pagini lipsă dintr-un site i se poate găsi un surogat, ceva care să elimine acest handicap.

Concluzionând, principalele cauze pentru care un site iese din topul Google sunt deci abuzurile de cuvinte cheie, de link-uri, carențele în exprimarea pe înțelesul motorului de căutare. Administrarea haotică a conținutului, adică ștergem pagini și adăugăm fără a le subordona unor reguli logice și inteligibile.

De ce nu urcă site-urile

            Unul dintre motivele pentru care un site nu urcă în topul Google este imobilismul acestuia. Nu se schimbă nimic în el, nu se adaugă, de fapt nu trăiește. Chiar dacă este optimizat SEO la nivel primar ca să spun așa.

            Cea mai mare greșeală a unui site este să stea. Proprietarii site-urilor, unii, cred că dacă și-au comandat niște pagini web care prezintă niște servicii sau produse excepționale acestea se vor vinde de la sine. Nu se va întâmpla niciodată așa ceva. Dacă nu faceți nimic, nici nu se va întâmpla nimic.

            Știu nenumărate site-uri, unele le-am preluat eu, altele le-am construit eu, la care beneficiarii așteptau să le meargă micul business. Apoi, se enervau că nu se întâmplă nimic pozitiv, că au dat banii degeaba pe un site, cineva trebuie să fie de vină dar în niciun caz ei.

            Un site după ce a fost construit trebuie promovat. Promovarea unui site nu ține o lună sau două, sau până ajungi pe un loc anume în SERP-ul Google. Aici se face o eroare mare, în SEO nu este nimic staționar, iar asta nu neapărat din cauza evoluției tehnicii ci a concurenței. Adversarii dvs sunt cei care vor împinge lucrurile mereu, ei vor dori să vă ia locul. De ei trebuie să vă temeți în primul rând, ei sunt acel ceva ce ce face lucrurile să miște.

            Așadar, nu urcați pentru că deliberat stați pe loc. Logic și simplu, nu!?

Epilog

            Puteți să scăpați de firmele de consultanță SEO și de agenții de marketing? Puteți să vă administrați singuri site-ul? Să nu mai fiți prizonierii unor contracte de mentenanță? Cu siguranță da.

            Însă pentru că trebuie să vă gândiți ce puneți în loc, faceți-vă calculele dacă sunteți în stare de asta. Dacă merită efortul, dacă nu cumva veți cheltui mai mult și cu efecte mai mici. Și dacă merită, dați-i bătaie. Fiți independenți, la naiba cu specialiștii și firmele de SEO!