Licența de marketing digital merită altfel decât online?

marketing online SEO Timisoara
Marketingul online se bazează pe SEO și conținut

O agenția americană a mediului online care se ocupă cu SEO și vă pune la dispoziție instrumente de marketing digital a publicat un studiu denumit The State of Content Marketing – 2022. Ei, ce spune acest raport? Este o statistică a ceea ce contează în marketingul digital, direcțiile pe care par a se axa afacerile în domeniul promovării și mai ales în mediul online.

Ei bine, cei de la Semrush, căci despre ei este vorba, studiind ce s-a căutat în 2021 vis-a-vis de marketingul digital, de conținut, au tras niște concluzii. Deosebit de interesante. Astfel, ei spun că media căutărilor lunare după domeniul lor de activitate, respectiv content marketing agency, este în cădere liberă. Și să ținem ochii deschiși asupra acestui aspect. De la o medie de 5.400 de căutări pe lună, au căzut la 1900!

Apoi, numărul celor care vor să afle la modul concret ce este „marketing digital” este în creștere cu 22 de procente. Și ceea ce este cel mai interesant se referă la întrebări de genul cum să creezi conținut pentru marketing afiliat? Acest domeniu relevă o creștere a interesului cu aproximativ 370%.

Conținutul studiului The state of Content Marketing 2022 îl puteți obține de la acest link. Însă chiar din prefața lui veți observa creșterea interesului pentru creare de conținut. Atenție, pentru domeniu, nu pentru agenția în sine care oferă acest serviciu! De unde se deduce interesul practic pentru crearea de conținut. În rest, optimizarea SEO, instrumentele de urmărire, de dezvoltare și promovare a unui site rămân cam în aceeași notă.

Paralela cu România în mediul online la marketing digital și SEO 

Cred că nu spun secret și nici nu jignesc când afirm că România a fost mereu cel puțin un pas în urma Occidentului și Americii. Mă refer în primul rând la concepte economice, la idei și curente. Căci în ceea ce privește viața economică propriu-zisă este inutil să discutăm. Însă, în domeniul IT, al direcției în care evoluăm se pare că suntem cam tot pe acolo.

Dacă urmăriți graficul obținut de pe Google Trends veți observa că tendințele sunt cam aceleași și la noi. Ba, mai mult, căderea la căutările după agenție de marketing sau de publicitate sunt și mai drastice.

optimizare SEO
Nu mai sunt la modă agențiile de SEO, de marketing, publicitate…

Cum să înțelegem acest lucru, că nu se mai caută agenții de publicitate, de marketing? Parțial adevărat. Că nu se mai caută astfel de servicii? Opinia mea este că nu așa trebuie să înțelegem graficul. După cum vom vedea mai departe.

Pandemia a schimbat regulile în marketing

Probabil una dintre cele mai bune explicații în schimbările legate de căutările și serviciile de marketing digital o găsim într-un articol publicat în 2020. Respectiv în „Valorează diplomele de marketing digital cât hârtia pe care sunt tipărite?”, un studiu realizat chiar înainte de pandemie. Extrem de interesant este faptul că, pe baza datelor obținute, s-a constatat:

  • instruirea în marketingul digital în sistem clasic, respectiv la facultate, prin cursuri, examene și licențe este de până la 10 ori mai puțin rentabilă decât instruirea în mediul online;
  • să înveți marketing digital în sistem online poate fi de trei ori mai rapid decât sistemul clasic de învățământ;
  • online este și de cel puțin patru ori mai ieftin.

Americanii apreciază foarte mult criteriul indicatorul ROI, adică „return of investment”, respectiv câți dolari câștigi pentru un dolar investit. Am impresia că și noi ar trebui să fim atenți la acest indicator.

Ei bine, instruirea în marketing digital din surse neacreditate, online, s-a dovedit a avea o eficiență de 521% la trei ani după obținerea unui job. În comparație cu studiile clasice unde ROI este cam 52%.

Preferabil sistemul de învățământ online, în locul celui clasic

Cel puțin pentru unele specializări, marketing digital de exemplu, tendința de a renunța la facultate și colegii de patru ani a fost însă evidentă (în America) înainte de pandemie. Vezi College debt crisis drives more students away from four-year schools

Așadar, pandemia nu a făcut decât să accentueze tendința de migrare spre online. Amintiți-vă că inclusiv în România au fost manifestări de protest față de abandonarea completă a sistemului online.

Mișcarea înspre învățarea de marketing digital online este produsă de fapt de cei care doresc să învețe singuri, după propriul ritm.

Surse acreditate online în marketing digital

Dar ce înseamnă sursele acreditate în mediul online? Paradoxal, cele mai folosite mijloace de învățare a marketingului online sunt cele gratuite. De exemplu cele furnizate de Google Marketing Digital. Dar promovarea în mediul online, căci asta înseamnă până la urmă, se fce și prin resurse puse la dispoziție de producători de software. De exemplu cei de la YOAST Academy. Desigur însă că procentul de gratuitate diferă de la caz la caz. Achiziționați un software și veți avea acces la resurse.

Tot ce este marketing digital se bazează foarte mult pe creatorii de conținut din online. Aici însă, în această secțiune, lucrurile sunt puțin mai complicate. În sensul că să creezi conținut de calitate, care să se preteze la un marketing digital eficient este nevoie totuși de anumite aptitudini. Creatorii de conținut par a fi mai degrabă cei cu aptitudini artistice.

Să ne oprim puțin asupra aspectului de acreditare. Sau sursă oficială dacă doriți. Mă refer la SEO. Aceasta este o opțiune pentru care nu există acreditare oficială. În sensul unei calificări ca job vreau să spun. Nu există pentru că nimeni și în primul rând Google nu va emite certificate de calificare SEO.

Google nu face niciun curs SEO atestat

Cum obții un job în marketing digital

Opinia mea este că dacă vă doriți să lucrați cu un program de lucru de la 9 la 17, adică un loc de muncă liniștit, călduț și mai ales formal, atunci o facultate cu specializarea de marketing digital este ceva ce vă ajută. Însă locurile acestea de muncă, la stat, călduțe, în general sunt pentru clientela politică. Antreprenorii adevărați nu se uită la faptul că aveți sau nu o facultate cu specializarea de marketing digital.

Deci, dacă doriți să promovați pe baza competențelor se schimbă situația. Opinia mea este că doar prin rezultate vă veți impune. Dobândirea de cunoștințe în marketing o puteți face deci mai repede, mai ușor și mai bine doar din mediul online.

Învățați în ritmul dvs., mai ieftin și doar ceea ce vă folosește.

Citește și:

Despre Matei Bitea Articolele 171
Ma ocup de Optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. Sunt fost jurnalist. De la începutul anilor 90 am scris si publicat mii de articole si fotografii. Am scris si proza scurta. La reportaje si fotoreportaje ma pricep cel mai bine. Acum fac web design. Scriu, editez, optimizez si promovez site-urile altora. Nu e o mare afacere, mai degraba un job bine-platit...