Trafic organic vs GoogleAds; practica pentru afoni…

trafic organic vs platit
Trafic organic vs trafic prin Google Ads, practica pe intelesul tuturor

Noțiunea de trafic organic nu este întotdeauna cunoscută de către cel ce are un website. Cine are un site care îi servește lui, serviciilor pe care le oferă sau susține o afacere, de cele mai multe ori habar n-are de SEO. (Opinia mea este că nici nu trebuie să știe la bani mărunți! Să aibă doar idee despre ce înseamnă.) Pentru el, paginile web sunt doar niște chestii, acolo, unde „flenduri” niște cuvinte ca să ai vizitatori și să ajungi să vinzi sau cineva să-ți comande să-i faci un serviciu.

Pun pariu că vi se pare o exagerare, dar chiar așa mi-a zis cineva, că flendur cuvintele… În fine, deoarece tot site-ul meu este astfel scris încât să priceapă tot omul, voi încerca să explic diferența dintre trafic organic și trafic plătit. Evident, pe înțelesul omului, cât mai simplu. La fel ca prima propoziție adevărată de la școală: „Ana are mere.”

Trafic organic și trafic plătit. Diferențe

Spunem că traficul este organic dacă un vizitator ajunge pe site-ul dvs căutându-vă pe Google, iar dvs nu ați plătit reclame sau anunțuri publicitare. Deci, vizitatorul butonează acolo pe telefon sau pe tastatură și îi apare o pagină pe care sunt mai multe rezultate. (Pagina unde sunt afișate rezultatele se numește SERP.) Acolo, printre ele, poate se află site-ul dvs.

Dacă ați plătit la GoogleAds este și normal să fiți pe prima pagină. Logic. Dacă ați cotizat la GoogleAds și nu apăreți în prima pagină este nasol dar sunt câteva motive. Primul și cel mai important este acela că vi s-a terminat bugetul. Altul, la fel de important, este acela că nu v-ați setat anunțul pentru căutarea respectivă. Sau poate nu vă interesează trafic după această căutare. Poate fi și ăsta un motiv.

Dacă nu ați plătit la Google și apăreți în prima pagină sunteți fericit. Aveți un site excelent optimizat SEO. Deci, trafic organic este acea vizită generată de un vizitator care v-a găsit pe Google. În același timp, dvs nu ați plătit anunțuri.

Pe cale de consecință, un trafic plătit este acela în care cineva intră pe site-ul dvs după ce v-a văzut anunțul pe Google.

Definitie

Traficul unui site este suma accesărilor sale. Poate fi organic, când accesările sunt date de calitatea intrinsecă a conținutului. Traficul plătit este cel care se face prin intermediul anunțurilor sau reclamelor.

Cum distingem traficul organic de cel plătit

Poate ar trebui să ne punem întrebarea de ce să distingem cele două tipuri de trafic? O să înțelegeți mai jos dacă este nevoie, când și de ce. Acum, să ne limităm în a spune că anunțurile Google sunt în partea de sus a paginii. Ele sunt afișate întotdeauna primele. N-aveți cum să greșiți, Google le atașează și eticheta „anunț”. Apoi, urmează afișarea site-urilor care sunt valoroase prin ele însele, adică acelea care vor genera trafic organic.

rezultatele organice si cele platite
Optimizarea SEO, eficiența ei, se observă din locul ocupat dupa afisarea rezultatelor plătite. Exemplul de sus se referă la cautarea după „pantofi Timisoara” pentru cineva neconectat la Google.

Google mai afișează anunțuri și în partea dreaptă a monitorului, un subiect pe care nu-l discutăm acum. Nu vorbim acum nici despre cum apar locațiile firmei dvs pe Google maps.

optimizare SEO Timisoara cautare pe Google
Optimizare SEO Timisoara pe căutare în miez de noapte. Cu galben este un anunț iar cu creionul am șters eu concurența mea…

Revin. Cu ce ne afectează pe noi dacă alegem să intrăm într-un site care este primul datorită unui anunț sau accesăm site-ul care se află acolo în mod natural? Păi, deosebirea este esențială. În cele care sunt promovate prin anunțuri Google poate fi orice. Poate fi doar ceva asemănător cu ceea ce căutați dvs. Dar fiindcă proprietarul a plătit, Google îl afișează. Altfel spus, pot fi toate tâmpeniile din lume. Cineva plătește ca ele să apară. (Am exagerat cu „toate”…)

În varianta a doua, primul site dintre cele afișate este acolo pentru că reprezintă cea mai bună soluție pentru căutarea dvs. Adică Google o consideră, afișează acel site pentru că acolo găsiți ceea ce vă interesează.

Avantaje și dezavantaje. Organic vs GoogleAds

Traficul organic se obține așadar prin calitatea intrinsecă a unui site. Ca să realizezi un conținut de calitate ai nevoie de timp. Ca să se promoveze site-ul e nevoie de timp. Optimizarea SEO nu se face nici peste noapte, nici promovarea și nici Google nu-l clasează atât de repede.

La anunțuri pe GoogleAds nu ai nevoie de timp. Nici de calitate a conținutului. Nici de SEO, poți să râzi cât vrei de cei care se ocupă cu optimizarea site-urilor.

Marea deosebire este însă sistemul de apariție. La GoogleAds îți stabilești un buget și anunțul va apărea atât timp cât ai bani. Adică atunci când cineva face click pe anunț vi se ia din bani. După aceea gata. Ai dispărut. Pe când optimizarea SEO îți face un site vizibil „for ever” cum s-ar zice. Pentru totdeauna ăsta este valabil în limite rezonabile, să nu credeți că durează toată viața. Veșnicia, în internet, are alte dimensiuni.

GoogleAds este mai scump. Dacă stați și socotiți, câți bani dați pe anunțuri, cât plătiți pe SEO, veți ajunge la această concluzie. După ce se termină bugetul de publicitate, site-ul dvs nu mai apare. Pe când dacă a fost optimizat pentru trafic organic el este tot acolo.

Apoi, un alt „amănunt” ar fi acela că dacă aveți un „prieten”, acesta poate sta dimineața cu o cafea în fața lui și să facă click pe anunțurile dvs. (Cunosc astfel de cazuri.) Apoi, când se plictisește, pleacă în treaba lui. Cei de la Google au spus în nenumărate rânduri că au introdus un sistem de protecție la asemenea practici. Adică nu se taxează dacă apar mai multe clickuri de la același IP. Dar, eu unul, nu cred! Dvs faceți ce vreți.

Cum obținem trafic organic

Soluția ca să obțineți trafic organic este să aveți conținut de calitate în site. Să vă popularizați site-ul peste tot pe unde puteți. Bine, nu vreau să spun că trebuie să ieșiți pe stradă să îndemnați oamenii să intre pe site-ul dvs. Nici să începeți să trimiteți mailuri la toate adresele pe care puneți mâna. (Deveniți spammer!)

Cea mai sigură metodă este să vă preocupați în mod constant de site-ul dvs. Să-i adăugați conținut relevant și să nu păcăliți vizitatorii. Acel conținut relevant înseamnă că are câteva caracteristici:

  • este unic, adică original, nu unul copiat de pe alt site;
  • este la obiect și asta înseamnă că textul/imaginile sunt în concordanță cu scopul declarat al site-ului, nu bate câmpii altfel spus;
  • optimizat SEO, altfel oricât de original și de bun ar fi conținutul el nu va fi găsit de Google.

Ce înseamnă conținut de calitate

Unul din articolele mele preferate este „The content is king” și a fost scris de Bill Gates în 1996. Era un eseu publicat pe site-ul Microsoft. Se referă la cele câteva specii care înseamnă de fapt conținut web. Una dintre ele, software-ul pentru calculator, era și este crezul lui Bill Gates. Celelalte se refereau la toate genurile de media, la publicitate, la divertisment, servicii conexe.

Pe cale de consecință, Bill Gates nu s-a referit în mod expres la calitatea unui text în comparație cu altul, nici nu ai cum să faci astfel de aprecieri. Ci la ideea de informație transmisă pe calea internetului. Însă nu este atât de important că internauții au deviat oarecum de la subiect și au transformat sintagma aplicând-o exclusiv la textul în sine.

Este valabilă desigur și cerința impusă articolului. Doar că să fim atenți, două texte se pot compara între ele numai în anumite condiții.

Site-urile cu trafic organic sunt mai bune?

Desigur că primul gând ar fi să zicem daaaa, păi cum să nu fie mai bune site-urile care ajung în față și fac trafic organic!? Căci celelalte plătesc pentru asta, logic că sunt mai bune. Eu cred că aici merită o mică discuție.

Nu neapărat sunt mai bune, ci doar au altă politică. Vă spun din experiență. Am avut și am clienți care își optimizau site-ul, „băgau puternic SEO”, iar în paralel „mai trăgeau și anunțuri” pe GoogleAds (fostul AdWords). Care este rațiunea? Simplu, ziceau ceva de genul: „Am băgat bani prea mulți în afacere ca să aștept să crească site-ul și să ajungă în față. După ce ajung sus în Google renunț la anunțuri, dar până atunci n-am de ales, trebuie să vând!”

Când anunțuri și când SEO pentru trafic organic?

Ar trebui să nu fim ipocriți și să acceptăm faptul că există diverse opțiuni. De exemplu, dacă avem un stoc de 1000 de cauciucuri de iarnă și suntem în septembrie, ce facem? Așteptăm să se promoveze site-ul, să ajungă în prima pagină și apoi să le vindem?

Mai înțelept ar fi să le facem reclamă prin anunțuri. Nu de alta, dar trece iarna până optimizăm site-ul, până facem trafic organic, până vindem. Pierdem mai mult dacă stăm cu marfa pe stoc decât dacă „mai tragem niște anunțuri la Google”.

La pavilionul expo de la Camera de Comerț este un târg al producătorilor de mobilă. Noi avem un stand cu tapițerie pentru mobilă. N-ar fi o idee bună să punem niște anunțuri cu oferta noastră? O legătură spre site-ul nostru? Să vadă clienții, vizitatorii târgului…

Se desfășoară un mare concert rock. Mai avem bilete de vânzare. Ce facem, rămânem cu ele sau le băgăm la anunțuri pentru cei ce caută divertisment?

Cum putem avea anunțuri pe GoogleAds

Eu mă ocup cu SEO pentru trafic organic. Cum s-ar spune, sunt opusul celor de la GoogleAds. Căutați însă agenția lor, vă faceți un cont, dați datele de plată, vă setați anunțul în funcție de locație, plan demografic, cuvinte de căutare… și „începeți să câștigați bani!” Dacă nu știți cum, o să vă ofere consultanță partenerii de la Google. Sunt destui, ei știu cum se câștigă banii…

Relația dintre Google și rețelele sociale

O întrebare interesantă ar fi: cât mă ajută să dau anunțuri pe FaceBook prin care să fac trimiteri la site-ul meu?

Am să vă explic pe scurt. Pentru cei de la Google este importantă latura socială a site-ului dvs. Adică ei apreciază dacă un site are prezență pe FaceBook, Twitter, Linkedin… Acest lucru înseamnă că se discută despre conținutul site-ului dvs. Că aveți informații care circulă. Este ceva de apreciat. La urma urmei, de asta v-ați făcut site-ul, pentru că aveți ceva de spus, ceva de oferit.

Dar dimensiunea legăturii relației dvs cu membrii rețelei sociale nu este relevantă. Nu are importanță pentru Google câte like-uri aveți dvs pe „wall”. Contează doar câți din prietenii dvs vin pe site, cât stau și unde pleacă dintr-o pagină de-a dvs.

FaceBook are alte criterii de apreciere a unui cont, Google are și el altele. Fiecare cu aia a mă-sii cum ar zice românul. Numărul de like-uri poate fi cumpărat, poate fi măsluit.

Și să nu uităm esențialul: Google include FaceBook și nu invers.

Și gata. În mare, am cam spus ce era de spus în legătură cu traficul organic. Mai va și altădată…

Recomandări de lectură

» Obsesia de a fi primul. Pe Google

» Scriem site-uri, scriem bloguri și citește dracu’…

» Oprimizarea site-urilor prin spațiu și conținut

» Organic search vs paid search: What’s the difference in 2020?

» What’s the Difference Between Organic and Paid Search?

» Facebook nu primește cadouri de la Google

» Rezultate organice prin blog. Google ca un animal orb» Organic vs paid traffic

Despre Matei Bitea 109 Articles
Ma ocup de Optimizare SEO si locuiesc in Timisoara. Sunt fost jurnalist. De la începutul anilor 90 am scris si publicat mii de articole si fotografii. Am scris si proza scurta. La reportaje si fotoreportaje ma pricep cel mai bine. Acum fac web design. Scriu, editez, optimizez si promovez site-urile altora. Nu e o mare afacere, mai degraba un job bine-platit...

Be the first to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată


*